اگر یکی از فعالان عرصه وب و آی‌تی باشید، حتما تاکنون اصطلاحات زیادی را شنیده‌اید که واژه فریلنسر یا آزادکار نیز یکی از چنین اصطلاحاتی است؛ این واژه به افرادی خاص که در زمینه وب و برنامه‌نویسی در حال فعالیت هستند اطلاق می‌شود که در مقاله‌ی قبلی توضیح دادیم دنیای آزادکاری یا Freelancing چیست. در این مقاله قصد داریم در ادامه مقاله گذشته، به بررسی این حوزه از وب از جوانب گوناگون بپردازیم.

بررسی جامعه آماری و فعالان حوزه فریلنسری

یکی از نکاتی که شاید برای بسیاری از کاربران جالب باشد، آمار و ارقام افرادی است که در زمینه فریلنسری به صورت فردی در حال فعالیت هستند! باتوجه به ناپیوستگی فریلنسران و عدم وجود صنف خاص در سطح جهان برای چنین افرادی نمی‌توان جامعه آمار دقیق و جامع تهیه کرد. با این حال برخی آمار از گذشته و حال حاضر وجود دارد که می‌تواند به بسیاری از کاربران برای فعالیت در این حوزه انگیزه بدهد. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ در آمریکا صورت گرفت، حدود ۱۰میلیون افراد ساکن این ناحیه جغرافیایی به صورت فریلنسری در حال فعالیت بودند که آمار بسیار خیره‌کننده‌ای است.

این آمار تا سال ۲۰۱۱ رشد بسیار زیادی داشت و در طی تحقیقت صورت گرفته توسط  شرکت خصوصی، مشخص شد که ۲۶درصد مردم آمریکا در حال فعالیت در مشاغل مشروط بودند که فریلنسری نیز جزء آن به حساب می‌آید. طبق آمار خیره‌کننده دیگری می‌تواند گفت تا سال ۲۰۱۳ حدودا از هر ۳نفر که در حال فعالیت شغلی هستند، ۱نفر آنها به صورت خوداشتغالی فعالیت می‌کند.

باتوجه به پیشرفت این حوزه در سطح جهانی، ایران نیز از این پیشرفت و رشد دور نیست و در ایران نیز فعالان فریلنسر در حال افزایش هستند. البته آمار و ارقام دقیقی از چنین افرادی در دسترسی نیست اما باتوجه به شرایط کاری می‌توان گفت که شاهد چنین پیشرفتی در ایران عزیزمان نیز هستیم.

فریلنسر شوید!

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از متخصصان می‌پرسند، این است که شرایط فریلنسر شدن در ایران و جهان چه مواردی است! برای رسیدن به پاسخ چنین سوالی کافی است تنها به دنبال تخصص خود بگردید و از تخصص‌ها، تجربه‌ها و سوابق کاری خود اطلاع دقیقی پیدا کنید. در حوزه آی‌تی معمولا تخصص‌های کاربردی زیادی نیازمند شرکت‌های مختلف است که باید باتوجه به چنین مواردی سعی کنید به دنبال اجرای پروژه‌های کارفرمایان باشید.

از مزیت‌های فریلنسر بودن قابلیت تنظیم ساعت زمانی توسط افراد، قابلیت همکاری با چندین کارفرما به صورت هم‌زمان، قابلیت اجرای پروژه‌های متعدد با توجه به تخصص‌های مختلف و تعیین تعداد روزهای کاری برای خود است. اگر شما نیز می‌خواهید از چنین مواردی بهره‌مند شوید کافی است حوزه تخصصی خود را بیابید و در سایت‌های تبلیغاتی و فریلنسری به دنبال پروژه‌ای برای اجرا باشید.

آمادگی لازم برای ورود به دنیای آزادکاری

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید، شرایط لازم برای ورود به دنیای بسیار گسترده‌ی آزادکاری است!  اولین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید، توانایی‌های شما در زمینه برآوردن نیاز کارفرما است؛ پیش از هر کاری یک کاغذ و قلم بردارید و توانایی‌های خود را یادداشت کنید. سپس به آنالیز یادداشت‌های خود بپردازید تا بتوانید علایق خود را تشخیص دهید! درست است انجام صحیح و دقیق یک کار اهمیت زیادی دارد، اما لذت بردن از کار خود مهم‌تر است.

در لیست خود به دنبال کارهایی بگردید که فکر می‌کنید با انجام آن لذت بیشتری می‌برید و آن را به عنوان زمینه کاری خود برگزینید؛ حتی ممکن است به جای یک کار بتوانید چندین موضوع کاری را انتخاب کنید تا نیاز کارفرمایان را با توجه به آنها تامین کنید.

همچنین باید توجه کنید که تنها علایق خود را ننویسید! بلکه اگر فکر می‌کنید از پس کارهای دیگری نیز برمی‌آیید آنها را یادداشت کنید. پس از آن به بررسی و ارزیابی نیاز بازار هدف بپردازید تا بتوانید بهترین کار را از نظر میزان نیاز مشتری و هزینه‌ای که قرار است در قبال انجام کار انجام دهید را انتخاب کنید. البته باید نوعی تعادل میان حرفه‌ای بودن خود، هزینه و علاقه خود برقرار کنید تا از تمامی این موارد رضایت کافی را داشته باشید.

از دیگر مواردی که اهمیت زیادی دارد، قابلیت توسعه کسب‌وکار و تجارت شما است! این مورد به این معنی است که سعی کنید به دنبال زمینه تخصصی بروید که قابلیت توسعه و پیشرفت برای آن وجود داشته باشد؛ به طور مثال در حال حاضر ممکن است توسعه یک وبلاگ‌دهی کار ساده‌ای نباشد و اگر بتوانید آن را توسعه دهید، مرز میان سایت و و بلاگ را از بین برده‌اید! بنابراین توسعه یک وبلاگ‌دهی با توجه به وجود سایت‌سازهای مختلف امری معقول نیست و باید به آن توجه داشته باشید.

پس از شناخت زمینه کاری خود، در قدم اول باید امکانات و وسایل موردنیاز کار خود را فراهم کنید! به طور مثال اگر قصد دارید یک متخصص ویدیو شوید، باید نرم‌افزار تولید و ویرایش ویدیو را به طول کامل فراهم کنید و اگر نتوانید بهترین آن را فراهم کنید شاید نتوانید به موفقیت خود فکر کنید. از طرفی باید بر روی کار خود سرمایه‌گذاری کنید! بدون سرمایه موردنیاز کار خودتان شاید هرگز نتوانید به موفقیت دست پیدا کنید و در این زمینه ضرب‌المثل “هرچقدر پول بدی، آش می‌خوری” به چشم می‌آید. برای کسب‌وکار خود ارزش قائل باشید و بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید؛ نگذارید ایده پرورش یافته‌ی شما به دلیل برخی از مسائل کوچک از هم پاشیده شود.

نتیجه‌گیری: در این مقاله به بررسی بحث فریلنسری و مسائل مربوط به آن پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشید. در مقاله بعدی نیز مزایا و مشکلات فریلنسری یا آزادکاری را برسی خواهیم کرد .

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *