اگر می‌خواهید به تازگی وارد دنیای لینوکس شوید، بهتر است قدم اول را درست برداشته و یک توزیع مناسب برای خود پیدا کنید. همانطور که می‌دانید، سیستم عامل لینوکس به صورت کد باز ارائه شده و به همین دلیل توسعه‌دهندگان مختلف، نسخه‌های نسبتا متنوعی از آن ارائه کرده‌اند که هر کدام ظاهر و ویژگی‌های متفاوتی دارند.

برای تازه‌کارهایی که می‌خواهند وارد این دنیا شوند، ما چند توزیع را پیشنهاد می‌کنیم که بهتر است یکی از آن‌ها را امتحان کنند. کار با این گزینه‌ها ساده خواهد بود، از برنامه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند و کم‌ترین مشکلات نرم‌افزاری را دارند و به طور کلی شما را کم‌تر درگیر مشکلات قدیمی لینوکس خواهند کرد. پس اگر آماده‌اید، نگاهی به 5 توزیع عالی لینوکس برای تازه‌کارها بندازیم:

  1. Linux Mint

Mint یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های سیستم عامل لینوکس است که هم به درد تازه‌کارها می‌خورد و هم آن‌هایی که به شکل حرفه‌ای از لینوکس استفاده می‌کنند. همچنین اگر قصد دارید تا از سیستم‌ عامل‌های مک یا ویندوز به لینوکس مهاجرت کنید، گزینه‌هایی خوبی برای این کار پیش پای شما خواهد گذاشت. پشتیبان‌گیری خودکار، به روزرسانی‌های متداول و همچنین مجموعه‌ای بزرگ از برنامه‌هایی که توسط Mint پشتیبانی می‌شوند، از دیگر قابلیت‌های این نسخه از لینوکس است.

Linux Mint

نصب این نسخه از لینوکس که به صورت کد باز ارائه شده ساده است و شما می‌توانید آن را از روی فلش نیز نصب کنید. از خوبی‌های Mint نیز می‌توان به امکانات زیاد در کنار مصرف کم از منابع دستگاه اشاره کرد که این امکان را به شما می‌‌دهد تا بتوانید آن را روی دستگاه‌های ضعیف‌تر نیز نصب کنید.

  1. Pop!_OS

اگر به دنبال یک نسخه‌ی محبوب دیگر برای تازه‌کاره‌ها هستید، باید به سراغ Pop!_OS بروید که توسط تیم محبوب System76 توسعه داده شده است. از نظر ظاهری این سیستم عامل بسیار زیبا و کارآمد طراحی شده و بسیاری کارکردهای خوب ویندوز به خوبی در آن جایگذاری شده است.

Pop!_OS

همچنین Pop!_OS یک فروشگاه بزرگ نرم‌افزار دارد که در آن می‌توانید تعداد زیادی برنامه‌های رایگان و پولی مختلف پیدا کنید و به راحتی آن‌ها را نصب نمایید. مدیریت مناسب نوتیفیکیشن‌ها، حالت‌ ذخیره انرژی برای مصرف کم باتری روی لپتاپ، قابلیت‌های عالی برای کاربری روزانه و استفاده از سیستم تب در فایل منیجر از دیگر قابلیت‌های خوب Pop!_OS به شمار می‌رود. البته این را هم در نظر بگیرید که این نسخه از لینوکس به صورت 32 بیت ارائه نشده و تنها روی دستگاه‌های 64 بیتی قابل نصب است.

  1. elementary OS

این نسخه‌ی معروف از لینوکس با یک محیط دستکتاپ بسیار خوب به نام Pantheon ارائه شده است که کاربری بسیار راحت و در عین حال لذت‌بخشی را برای کاربر به همراه خواهد داشت. البته تلاش زیاد برای شباهت elementary OS به سیستم عامل مک، باعث شده در کنار امکانات زیاد، محدودیت‌هایی نیز برای آن ایجاد کند.

elementary OS

AppCenter یک فروشگاه مخصوص نرم‌افزارهایی است که elementary OS از آن پیشتیبانی می‌کند و اگر چه برنامه‌های متنوعی در آن تعبیه شده اما به پای دو گزینه‌ی قبلی نمی‌رسد. این سیستم عامل حالت تصویر در تصویر، سیستم کنترل والدین، میانبرهای کیبورد بسیار عالی و امکانات بسیار خوب در زمینه حریم شخصی دارد که از جمله موهبت‌های آن محسوب می‌شود. البته از طرفی ممکن است ظاهر آن برای بعضی از افراد  ساده به نظر بیاید.

  1. Zorin OS

Zorin OS یکی از چندین نسخه‌های لینوکس است که بر پایه اوبونتو درست شده و شکل و شمایل آن به نوعی است که حس استفاده‌ی توامان از لینوکس و ویندوز را به شما می‌دهد. خیلی از شرکت‌ها یا مراکز آموزشی، به خاطر امکانات و همچنین سادگی استفاده از Zorin OS‌ و شباهتش به ویندوز، به سراغ این توسعه از لینوکس می‌روند.

Zorin OS

همچنین شما می‌توانید Zorin OS را در نسخه‌های مختلف Ultimate، Core، Lite و Education دانلود کنید که هر کدام شامل امکانات مختلفی بوده و البته در نسخه‌های کم امکانات‌تر، روی دستگاه‌های ضعیف نیز به خوبی کار می‌کنند. البته تنها نسخه پولی آن نیز نسخه‌ی Ultimate است که 39 دلار قیمت دارد.

  1. Fedora

Fedora از دیرباز یکی از نسخه‌های بسیار محبوب در میان افرادی بود که به سراغ لینوکس می‌رفتند و هنوز هم در میان افراد حرفه‌ای و تازه‌واردها، یک گزینه‌ی پر استفاده است. Fedora ظاهری متفاوت نسبت به دیگر سیستم عامل‌ها دارد و به همین دلیل حسی نو به شما خواهد داد، با این حال کار کردن با آن ساده خواهد بود و به راحتی می‌توانید کارهای مختلف را در همان بدو شروع، با Fedora انجام دهید.

Fedora

این نسخه از لینوکس از GNOME3 استفاده می‌کند که باعث می‌شود هم به شدت کار با آن راحت باشد و هم قدرتمند و کامل باشد. با این حال اگر به طور کلی بخواهیم نظر دهیم، برای تازه واردها کار با این توسعه از لینوکس، نسبت به چهار گزینه‌ی دیگر سخت‌تر خواهد بود و به همین دلیل در آخر لیست ما قرار گرفته است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *