در دنیای وب فارسی فروشگاه‌سازهای مختلفی وجود دارند که توسط توسعه‌دهندگان ایرانی طراحی‌ شده یا توسط چنین افرادی از زبان‌های مختلف به زبان فارسی ترجمه‌ شده‌اند. این سیستم‌های مدیریت فروشگاه به شما از فرآیند درج محتوای مربوط به محصول تا مرحله تحویل کالا به مشتری قابلیت‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که تمامی این فرآیندها به سادگی صورت بگیرد و نیازی به دخالت نیروی انسانی در این فرآیندها نخواهد بود . برخی از مواردی که باید در هنگام راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی رعایت کنید تا با دید بازتری به انتخاب یک سیستم فروشگاه‌ساز بپردازید را بررسی می‌کنیم.

در مقالات قبلی به بررسی معیارهای کارفرما برای انتخاب یک سیستم فروشگاه‌ساز پرداختیم و در این مقاله قصد داریم برخی از نکاتی را که یک فروشگاه‌ساز باید در خود تعبیه کرده باشد بپردازیم.

امکانات اولیه فروشگاه‌ساز، مهم‌ترین قدم در انتخاب یک سیستم مدیریت فروشگاهی

اگر بخواهیم به بررسی فروشگاه‌سازها و وظایف آنها بپردازیم، می‌توانیم بگوییم تمامی فروشگاه‌سازها امکانات اولیه را دارا هستند؛ امکانات اولیه شامل مواردی نظیر قابلیت درج محصول، قابلیت سفارش محصول توسط کاربران و… است که در تمامی فروشگاه‌سازها تعبیه شده‌ است! اما نکته حائز اهمیت نوع عملکرد و بخش کاربری چنین سیستم‌هایی است که فروشگاه‌سازهای مختلف را از یکدیگر متمایز می‌کند. رابط کاربری هر فروشگاه‌ساز یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به طور کامل آن را مورد بررسی قرار دهید!

اولین سوالی که در زمینه رابط کاربری و تجربه کاربری باید در نظر بگیرید این است که آیا این سیستم مدیریت محتوا می‌تواند به راحتی تمامی بخش‌های موردنیاز را در دسترسی شما قرار دهد؟ اگر پاسخ مثبت است باید ببینید استفاده از چنین بخش‌هایی به چه صورت انجام می‌شود و عملکرد آنها مانند میزان دسترسی آن ساده‌ است یا خیر! اگر بتوانید به تمامی این سوالات پاسخ دهید و پاسخ تمامی این سوالات مثبت باشد، آن فروشگاه‌ساز می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخاب شما در میان ده‌ها سیستم فروشگاه‌ساز باشد. البته توجه داشته باشید که اگر یک سیستم فروشگاه‌ساز عوامل معرفی‌شده را دارا باشد، دلیل بر این نیست که مناسب کار شما است، باید معیارهای دیگری را در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

از دیگر مواردی که در بررسی اولیه یک فروشگاه‌ساز می‌توان حائز اهمیت دانست، سرعت بارگذاری و نوع کدنویسی آن سیستم فروشگاه‌ساز است! اگر کدنویسی فروشگاه‌ساز شما کاملا استاندارد و بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا صورت گرفته باشید سرعت بارگذاری سایت شما نیاز مناسب خواهد بود اما اگر این سیستم با متدهای قدیمی برنامه‌نویسی شده باشد، هرچند که یک سیستم کامل و جامع باشد اما در زمینه سرعت بارگذاری سایت نمی‌تواند موفق عمل کند و با مشکل کم‌بودن سرعت سایت خود مواجه خواهید بود. وجود قالب‌ها و ماژول‌ها نیز بسیار مهم است و در صورت نبودن آنها باید هزینه‌های اضافی و سنگینی را جهت برنامه‌نویسی آن متحمل شوید.

انتخاب سیستم مدیریت فروشگاه بر اساس نوع محصول (فیزیکی یا غیرفیزیکی)

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب فروشگاه‌ساز شما اهمیت زیادی دارد، نوع سیستم مدیریت فروشگاه است که باید بر اساس نوع محصول تعیین شود. فروشگاه‌سازها بر اساس نوع محصولات به دو دسته فروشگاه‌ساز فیزیکی که برای محصولات فیزیکی و فروشگاه‌ساز دیجیتال که برای محصولات غیرفیزیکی نظیر فایل‌های صوتی، تصاویر، پی‌دی‌اف و… طراحی شده‌اند؛ البته برخی هردو محصول را شامل می‌شوند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فروشگاه‌ساز ووکامرس اشاره کرد که بر پایه وردپرس طراحی شده و توسعه یافته است.

پیش از آنکه بخواهید یک فروشگاه‌ساز برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنید، نوع محصولات خود را مشخص کنید! برخی از فروشگاه‌ها محصولات را به دو صورت فیزیکی و دیجیتال ارائه می‌کنند که در اینصورت باید از یک سیستمی استفاده شود که هردو نوع محصول را پشتیبانی می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید تفاوت چنین محصولاتی در چه مواردی است، می‌توانیم به دو مورد از آنها بپردازیم! اولین مورد لینک دانلودی است که در محصولات دانلودی و دیجیتال باید به کاربران ارائه شود که در فروشگاه‌سازهای فیزیک ممکن است این امکان برای شما در دسترس نباشد.

دومین مورد نیز دریافت اطلاعات پستی برای محصولات فیزیک است که در فروشگاه‌سازهای فیزیکی این امکان فراهم است اما در فروشگاه‌‌سازهای دیجیتال امکان دریافت اطلاعات مشتری نظیر کد و آدرس پستی برای ارسال محصول وجود ندارد. بنابراین اگر قرار است در آینده در کنار یک نوع محصول، نوع دیگری را نیز ارائه کنید از ابتدا به دنبال یک فروشگاه‌ساز باشید که این قابلیت را برای شما فراهم کند؛ زیرا در صورتی که این قابلیت فراهم نشود ممکن است در آینده هزینه‌های زیادی را برای توسعه آن نیاز داشته باشید که در این مورد به راحتی می‌توانید صرفه‌جویی کنید.

استفاده از سیستم‌های فروشگاه‌ساز به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولات و خدمات خود را بدون آنکه بخواهید در آن به صورت دستی دخالت داشته باشید، به کاربر ارائه کنید. ارائه محصول به کاربران به معنای مشاهده محصول توسط کاربر، پرداخت هزینه، دریافت اطلاعات و آدرس مشتریان، ثبت اطلاعات سفارش در بخش مدیریت و تحویل کالا به مشتریان است. در این مقاله به بررسی برخی از مواردی که در انتخاب یک فروشگاه‌ساز برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی اهمیت دارد پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *