در صورتی که با وای‌فایل خود مشکلی دارید، بد نیست وای‌فایل ۲٫۴گیگاهرتزی را هم تست کنید. ۵ گیگاهرتز جدیدتر و سریع‌تر است اما این به معنی بی‌ایراد بودن آن نیست؛ ۲٫۴ گیگاهرتزی ناحیه‌ی وسیع‌تری را پشتیبانی کرده و از موانع سخت هم عبور می‌کند.

تفاوت ۵GHz و ۲٫۴GHz چیست؟

وای‌فای به دو دسته‌ی مذکور تقسیم می‌شود که دسته‌ی ۵ گیگاهرتزی نخستین بار در سال ۲۰۰۹ عرضه شد.

این نسخه، طول موج کوتاه‌تر و سرعت بیشتری دارد و اتصال آن دقیق‌تر است. تلفن‌ها و بسیاری از دیگر ابزارها از ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کنند و به همین دلیل می‌توانستند در عملکرد وای‌فای‌های قدیمی هم اخلال ایجاد کنند؛ اما عرضه‌ی دسته‌ی جدید این مشکل را نیز برطرف کرد.

به طور خلاصه ۵گیگاهرتز از خیلی نظرها بسیار قوی‌تر از نسخه‌ی قدیمی است؛ اما علی‌رغم مطالب ذکر شده، این دسته هم می‌تواند مشکلات مخصوص به خود را داشته‌باشد که اصلی‌ترین مشکل، پشتیبانی از فاصله‌ی کمتر و عدم عبور از موانع سخت است.

امکان استفاده از هر دو فرکانس با یک مودم

اکثر مودم‌های امروزی از هر دو دسته پشتیبانی کرده و قابلیت اتصال همزمان هر دو طول موج را دارند؛ همچنین برخی مودم‌ها می‌توانند سه فرکانس مختلف(یک ۲٫۴ و دو ۵ گیگاهرتزی) را پخش کرده و به طور همزمان از هر سه استفاده کنند.

همچنین در تنظیمات مودم می‌توان نشان دادن یا ندادن نوع فرکانس را تنظیم کرد تا کاربران بسته به موقعیت به آن‌ها وصل شوند. دستگاه‌های متفاوت در حالت عادی به طور خودکار به بهترین فرکانس وصل می‌شوند اما در صورت نیاز می‌توانید در تنظیمات مودم نام آن‌ها را عوض کنید تا به انتخاب خود به فرکانس مطلوب وصل شوید.

در چه مواقعی از ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم به طور کلی ۵ گیگاهرتز گزینه‌ی بهتری است اما در صورت برخورد با مشکل، می‌توانید اتصال به ۲٫۴ را هم امتحان کنید.

پیشتر اشاره کردیم که در محل‌های شلوغ یا دارای دیوارهای فراوان ۲٫۴ انتخاب بدی نیست؛ اکنون بد نیست بگوییم که با توجه به رواج اتصال‌های ۵گیگاهرتزی، تراکم امواج ۲٫۴ کمتر شده‌است و بنابراین می‌توان گفت که کیفیت اتصال به آن‌ها هم رو به بهبود است.

البته ابزارهای گوناگونی برای افزایش فاصله‌ی تحت پشتیبانی اتصال ۵گیگاهرتزی ارائه شده‌است؛ اما به هرحال بد نیست قبل از خرج اضافی، دسته‌ی قدیمی‌تر را هم امتحان کنید تا بلکه مشکلتان بدون نیاز به تهیه‌ی قطعات جدید حل شود.

آموزش انتخاب بین دو فرکانس

ابتدا وارد تنظیمات مودم شوید و پس از انتخاب فرکانس، نامی مخصوص به وای‌فای خود بدهید تا بعدا حین انتخاب، گیج نشوید.

در صورت تداوم مشکل، بهتر است به فکر خرید سیستم وای‌فای Mesh باشید تا نقاط اتصال وای‌فای و درنتیجه کیفیت آن را به شکل بسیار موثری افزایش دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *