دیدن نسخه‌های قدیمی از یک سایت وردپرسی، نه تنها جالب است، بلکه گاهی باعث می‌شود تا اید‌ه‌های خوبی برای طراحی وبسایت خود به دست بیاورید. برای دیدن نسخه‌های قبلی از سایت‌های مختلف، شما نیاز به ابزارهایی دارید تا این امکان را به شما بدهد و ما در این نوشته قصد معرفی آن‌ها را داریم.

چرا باید از نسخه‌های قبلی سایت‌های وردپرسی دیدن کنیم؟

اینترنت با سرعتی بسیار بالا در حال حرکت است و خیلی از اتفاقاتی که حتی چند ماه قبل رخ داده، از حافظه ما به سرعت رخت می‌بندد. دلایل زیادی وجود دارد که بازدید از نسخه‌های قدیمی یک سایت وردپرسی، می‌تواند برای شما مفید باشد. المان‌هایی در طراحی‌های قدیمی بوده که دیگر از آن استفاده نشده و از یاد رفته‌اند، محتوایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و فراموش شده‌اند و یا حتی ایده‌هایی که در گذشته استفاده شده، حالا دیگر وجود ندارند اما شما می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید.

معرفی ابزارهایی برای دیدن نسخه‌های قدیمی‌تر از سایت‌های وردپرسی

برای این کار از ابزارهای آنلاین باید استفاده کنید. عملکرد این سایت‌ها خیلی شبیه به افزونه‌های پشتیبان‌گیری از وردپرس است و در طول زمان، نسخه‌هایی از سایت‌ها را در خود ذخیره می‌کند. از میان تمام این ابزارها، ما 2 مورد را به شما معرفی می‌کنیم که عملکرد بهتری دارند:

  1. Wayback Machine

سایت آرشیو (Archive‌) یک پایگاه بزرگ از تاریخچه‌ی اتفاقاتی است که بر روی اینترنت انجام شده است. ابزار Wayback machine در این سایت، تاریخچه‌ی بیش از 554 میلیارد صفحه‌ی اینترنتی را در خود دارد و به شما اجازه می‌دهد، اسکرین‌ شات‌هایی از نسخه‌های قدیمی در زمان‌ها مختلف را تماشا کنید. برای این کار باید به این آدرس رفته، وبسایت خود را وارد کنید و سپس روی Browse History بزنید.

سپس به شما یک گراف نمایش داده خواهد شد که تعداد کپی‌ها از سایت مورد نظر در سال‌های مختلف را نمایش می‌دهد و شما باید سالی که مد نظر دارید را انتخاب نمایید.

پایین آن یک نمودار ماه به ماه می‌بینید که روزهای مختلف در آن ثبت شده‌اند. با کلیک روی هر روز و ساعتی که اسکرین شات گرفته شده، می‌توانید تصویر سایت در آن لحظه را در برگه‌ای جدید تماشا کنید.

وقتی سایت لود شد شما می‌توانید شبیه یک سایت معمولی در آن بچرخید و مطالب را ببینید.

فراموش نکنید که این تنها یک نمایه از همان صفحه است و لینک‌ها آن کار نخواهد کرد.

  1. Oldweb.today

Oldweb.today یک ابزار ارزشمند و جالب است که به شما اجازه می‌‌دهد تا نسخه‌های قدیمی از وبسایت‌ها را بر روی مرورگرهای قدیمی که در آن زمان فعال بوده‌اند، تماشا کنید. به همین دلیل، حس و حالی که در زمان مرور بر روی آن سایت خواهید داشت، دقیقا همان اتفاقی است که در سال‌های گذشته داشته‌اید.

البته این سایت در واقع اطلاعات را از سایت آرشیو بیرون می‌کشد و سپس به شما اجازه می‌دهد تا مرورگر مورد نظر خود را برای نمایش سایت انتخاب کنید. برای شروع به oldweb.today website بروید و ابتدا مرورگر مورد نظر خود را انتخاب نمایید. سپس آدرس سایت را زده و حتما Browse Archives At را بزنید و تاریخ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بعد از این که اینتر زدید، نتیجه در برگه‌ای جدید که شبیه ساز مرورگر مورد نظر شما است، به نمایش در خواهد آمد. شما از این روش برای اجرای نسخه‌های قدیمی‌تر وردپرس می‌توانید استفاده کنید و حتی آن‌ها را بر روی مرورگرهای قدیمی‌تر نمایش دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *