فلش‌های بوتیبل روشی جایگزین برای لپ‌تاپ‌ها و کامیوترهای شخصی‌ است که با استفاده از آن قادر به نصب سیستم‌عامل با استفاده از یک فلش USB خواهید بود. در این روش دیگر نیازی به استفاده از دی‌وی‌دی نخواهید داشت و تنها با یک فلش مموری ساده می‌توانید این کار را انجام دهید.

در مقاله قبلی به بررسی فلش‌ بوتیبل و دلایل استفاده از آن پرداختیم که اگر آن را مطالعه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله قبلی را حتما بخواهید! در این مقاله نیز قصد داریم به بررسی برخی از نرم‌افزارهایی که در زمینه نصب ویندوز به صورت فلش بوتیبل به کمک شما می‌آیند بپردازیم تا به راحتی بتوانید سیستم‌عامل موردنظر خود را بدون نیاز به استفاده از دی‌و‌ی‌دی نصب کنید.

نرم‌افزارهای ساخت فلش بوتیبل (Bootable) برای ویندوز

اولین قدم برای نصب سیستم‌عامل از طریق فلش، استفاده از یک نرم‌افزار برای ایجاد یک فلش بوتیبل است. این نرم‌افزارها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید یک فایل ISO از ویندوز را با حجم کم ایجاد کنید. در واقع هنگامی که شما سیستم عامل ویندوز را دانلود می‌کنید و می‌خواهید آن را بر روی یک فلش بریزید، متوجه حجم بالای آن خواهید شد. در هنگام مواجه‌شدن با حجم بالا شما متوجه خواهید شد که این فایل بر روی فلش قابل انتقال نیست و باید از یک نرم‌افزار فشرده‌ساز بدون آنکه باعث ایجاد اختلال شود، استفاده کنید.

نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند که به شما فایل ISO ویندوز را با حجم کم ارائه می‌دهند و کمک می‌کنند تا بتوانید ویندوز یا سایر سیستم‌های خود را از طریق فلش بوتیبل و نصب کنید. Bootable همان راه‌اندازی ویندوز است و نرم‌افزارهای زیادی برای آن وجود دارند. در ادامه به بررسی برخی از برترین و بهترین نرم‌افزارهای ایجاد فلش بوتیبل خواهیم پرداخت.

  1. نرم‌افزارWindows USB/DVD

هنگامی که شما سیستم عامل ویندوز را دانلود می‌کنید، این ویندوز با پسوند ISO نمایش داده می‌شود که برای استفاده از آن باید بر روی دی‌وی‌دی رایت کنید یا با استفاده از PowerISO آن را استخراج کنید. نرم‌افزارهایی نظیر آن حجم زیادی دارند و به شما امکان انتقال اطلاعات به فلش را نمی‌دهند و برای انتقال باید فایل‌ها را فشرده‌سازی کنید. نرم‌افزار Windows USB/DVD یک نرم‌افزار کم‌حجم و ساده اما کاربردی است که به شما کمک می‌کند تا بدون آسیب‌رساندن به فایل‌های ویندوز، فایل‌های آن را فشرده‌سازی کنید و آن را بر روی فلش، دی‌وی‌دی و سایر موارد مشابه کپی کنید. قابلیت‌هایی که شرکت مایکروسافت در این نرم‌افزار قرار داده است به شما کمک می‌کند تا با ری‌استارت ویندوز خود با بوت ویندوز مواجه و وارد مرحله نصب ویندوز شوید. در مقاله‌ای جداگانه سعی می‌کنیم آموزش این نرم‌افزار را به صورت جامع و کامل در اختیار شما کاربران قرار دهیم.

  1. نرم‌افزار Rufus

نرم‌افزار  Rufus نیز یک نرم‌افزار برای کاهش حجم فایل‌های ویندوز است و این عمل در حالی است که به فایل‌ها و عملکرد ویندوز شما آسیبی نخواهد رساند. با استفاده از این نرم‌افزار به راحتی قادر به ایجاد فلش‌ بوتیبل خواهید بود و می‌توانید به راحتی سیستم عامل موردنظر خود را نصب کنید. تفاوت اصلی این نرم‌افزار با سایر نرم‌افزارهای همکار در این زمینه، سرعت آن است و طبق گفته توسعه‌دهندگان آن، این نرم‌افزار سرعت دوبرابری نسبت به سایر نرم‌افزارهای همکار دارد. این نرم‌افزار را نیز در مقاله‌ای جداگانه به بررسی کامل و آموزش استفاده از آن خواهیم پرداخت.

  1. نرم‌افزار WinToFlash

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که در زمینه ایجاد فلش بوتیبل به کمک شما می‌آید، نرم‌افزار WinToFlash است که سرعت بسیار بالایی دارد. این نرم‌افزار به صورت کاملا رایگان عرضه‌شده است اما رقیب سرسخت نرم‌افزارهای پولی در این زمینه است. همچنین جالب است بدانید این نرم‌افزار کاربردی از تمامی ویندوزهای قدیمی و جدید پشتیبانی می‌کند و مشکلی را برای شما ایجاد نمی‌کند. با استفاده از این نرم‌افزار قادر به انتقال فایل‌های ویندوز خود از سیستم شخصی به فلش خواهید بود و پس از آن به راحتی می‌توانید سیستم‌عامل موردنظر خود نظیر ویندوز را بر روی سیستم شخصی‌‌ خود نصب کنید. مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار را می‌توان رایگان بودن آن و همچنین سرعت بسیار بالای آن دانست که همین دو موضوع سبب شده است تا این نرم‌افزارها بتوانند محبوبیت زیادی در میان کاربران داشته باشند.

  1. نرم‌افزار FlashBoot

این نرم‌افزار یکی از حرفه‌ای‌ترین نرم‌افزارهای ایجاد فلش بوتیبل را شامل می‌شود که ویژگی‌های زیاد و منحصر به فردی را دارد. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید فایل‌های ویندوز خود را با فشرده‌سازی حرفه‌ای علا‌وه بر دی‌و‌ی‌دی بر روی فلش‌ها نیز ذخیره کنید. جالب است بدانید پس از آنکه فلش خود را تبدیل به یک فلش بوتیبل کردید، دیگر نیازی به فشرده‌سازی و عملیات دوباره توسط نرم‌افزار نخواهید داشت؛ پس از یکبار فشرده‌سازی می‌توانید فلش خود را نگه دارید و به راحتی آن را در مواقع دیگر که نیاز به نصب سیستم‌عامل داشتید استفاده کنید. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار این است که شما به راحتی می‌توانید از روی دی‌وی‌دی یا سی‌دی نیز فایل‌های خود را به فلش منتقل کنید که نرم‌افزارهای محدودی این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *