با توجه به شباهت‌های IGTV به یوتیوب، گفته می‌شود که اینستاگرام با قرار دادن قابلیت IGTV و ارتقاهای آینده، قصد رقابت با یوتیوب را دارد. با توجه به این که اینستاگرام، یک شبکه اجتماعی با تعداد کاربر بالا است و تمایل کاربران برای اشتراک‌گذاری در اینستاگرام بیشتر است، امکان رقابت در این قابلیت با یوتیوب هم وجود دارد.  IGTV پس از آپدیت اینستاگرام برای شما فعال خواهد شد.پس از آپدیت اینستاگرام آیکون  آن را در بالای پروفایل خود می بینید. با کلیک بر روی آن، به تلویزیون اینستاگرام وارد می‌شوید و در مقابل خود دنیایی از ویدیوهای طولانی اینستاگرام را خواهید دید. ویدیو IGTV را هم می‌توانید مانند پست و استوری  برای دوستان خود در دایرکت ارسال کنید.

برای پست کردن فیلم  در کانال خود، به پروفایل IGTV خود رفته و سپس روی آیکون + ضربه بزنید. حال ویدیوی موردنظر خود را انتخاب کرده و سپس روی گزینه Advance ضربه بزنید.  حال می‌توانید برای ویدیوی خود یک کاور انتخاب کنید که دقیقا عملکردی مشابه تامنیل (Thumbnail) یوتیوب دارد. در این مرحله انتخاب یک عکس زیبا و جالب نقش مهمی در ترغیب کردن کاربران دیگر دارد که ویدیوی شما را تماشا کنند. پس از انتخاب یک کاور برای ویدیوی خود، حال زمان آن رسیده است که برای ویدیوی خود یک عنوان و توضیحات بنویسید. در این قسمت می‌توانید انتخاب کنید که ویدیوی شما در صفحه فیسبوک‌ تان نیز نمایش داده شود. پس از آنکه نام و توضیحات مربوط به ویدیوی خود را نوشتید کافی است روی Post ضربه بزنید. قبل از اینکه فیلم IGTV را پست کنید توجه داشته باشید که پس از ارسال کردن ویدیو دیگر قادر نخواهید بود که آن را ویرایش کنید و تنها می‌توانید عنوان و یا توضیحات آن را تغییر دهید.

از طرفی مطمئناً استفاده از تبلیغات اسپانسر اینستاگرام با توجه به اینکه بر اساس میزان کلیک و لایک، دیده شدن تصویر و یا دیده شدن فایل ویدیویی محاسبه می شود، تاثیر به مراتب بیشتری خواهد داشت. در این روش تبلیغی شما می توانید مشخص کنید که بازار هدفتان، خانم ها هستند یا آقایان، تبلیغ برای چه سنی باید منتشر شود و همچنین چه زبانی و در چه تاریخی منتشر شود. در صورتی که این امکان برای تبلیغ در اینستاگرام با استفاده از شبکه های پربازدید وجود ندارد.  در این روش تبلیغاتی، با توجه به موضوع متقاضی تبلیغات، پست آگهی تبلیغاتی آماده شده، در صفحات افراد و یا پیج های پربازدید نمایش داده خواهد شد که اینکار باعث دیده شدن پست تبلیغاتی متقاضی برای بازدید کنندگان و فالوورهای آن صفحه پربازدید خواهد شد. هزینه تبلیغات اینستاگرام در این روش، بر اساس صفحات و تعداد فالوورها و همچنین، مشارکت فالوورهای آن صفحه مشخص می گردد. در این روش ابتدا یکی از پکیج های تبلیغاتی در نظر گرفته شده، بر اساس بودجه و هدف کارفرما انتخاب می شود. در قدم بعدی، پس از طراحی یک سناریوی تبلیغاتی، آگهی در صفحات برتر و پربازدید اینستاگرام منتشر خواهد شد. قبل از آنکه امکان تبلیغ مستقیم در شبکه اجتماعی اینستاگرام برای صاحبان مشاغل و متقاضیان میسر باشد، تبلیغات در اینستاگرام به صورت انتشار پست و استوری در صفحات کاربران و شخصیت های پربازدید صورت می گرفت. اما در حال حاضر، اینستاگرام این امکان را ایجاد نموده است که متقاضیان تنها با پرداخت هزینه ای متعارف و مقرون به صرفه تر به نسبت تبلیغ در پیج های پر بازدید، خدمات و محصولات خود را معرفی و تبلیغ نمایند.

اینستاگرام روز به روز در حال رشد است و در حال حاضر هم یک شبکه بسیار پرتعامل به شمار می‌رود. در آینده تبلیغات اینستاگرام هم احتمالاً یکی از بخش‌هایی که این شبکه از آن سود تجاری می‌برد، همین بخش است؛ زیرا این بخش تعامل زیادی دارد و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. بنابراین ضروری است کسب‌وکارها از این بخش هم به عنوان بخشی برای بازاریابی کسب‌وکار خود استفاده کنند!

در حال حاضر شاهد تبلیغات بسیار کمی در اینستاگرام هستیم اما این دلیل خوبی برای آن که فکر کنیم برای همیشه به همین صورت باقی می‌ماند، نیست! دلیل این موضوع هم فعالیت‌های فیسبوک از گذشته تا کنون است؛ زیرا فیسبوک یک کمپانی کاملاً تجاری است و از هر بخشی استفاده تجاری می‌کند؛ البته نمی‌توان سرویس‌ها و خدماتی که فیسبوک در اختیار بازاریابان و حتی کاربران عادی قرار می‌دهد را نادیده گرفت. اینستاگرام در سال‌های آینده برای افرادی که بازاریابی کسب‌وکار خود را از طریق اینستاگرام انجام می‌دهند، بسیار جذاب خواهد بود. بسیاری از کاربران فکر می‌کنند با توجه به رشد بخش تبلیغاتی اینستاگرام، این شبکه رشد خود را از دست می‌دهد و کاربران حاضر نیستند در آن فعالیت کنند! باید بگوییم که اینستاگرام تنها بخش تبلیغات خود را توسعه نمی‌دهد و احتمالاً قابلیت‌های بسیار جذابی را به بخش‌های مختلف و به خصوص بخش استوری اضافه می‌کند. همچنین احتمال آن که امکانات فیسبوک و واتس‌اپ را به اینستاگرام اضافه کند هم بسیار زیاد است؛ در واقع فیسبوک به دنبال ادغام تمام محصولات خود در یک مجموعه است اما نمی‌خواهد این کار را خیلی سریع انجام دهد! بنابراین دور از انتظار نیست که تا چندین سال آینده محصول جدیدی را معرفی کند که اینستاگرام، فیسبوک و واتس‌اپ را در خود جای داده باشد و دیگر شبکه‌ای به نام اینستاگرام وجود نداشته باشد.

در نهایت، آینده تبلیغات اینستاگرام چگونه خواهد بود؟

برجسته ترین و البته سودآور ترین بخش ماجرا این است که اینستاگرام هنوز به عنوان پروژه ای در دل فیسبوک اداره می شود: ۳۵۰ کارمند آن کمتر از ۳ درصد ارتش ۱۴۵۰۰ نفری زاکربرگ را تشکیل می دهند. شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیات فیسبوک در این باره می گوید: «ترکیب این فرصت بصری برای بازگو کردن داستان یک فرد، یک بازاریاب یا یک کسب و کار، همراه با قابلیت هدف قرار دادن مخاطب، بسیار قدرتمند ظاهر شده است. رهبری کوین پیشران این موضوع بوده است». فیسبوک نیز مثل هر شرکت دیگری در این ابعاد، در حال سنگین شدن است. زاکربرگ در اینستاگرام و سیستروم سعی دارد موتور کارآفرینی خود را حفظ کند.  اینستاگرام در دل کمپ Menlo Park فیسبوک، سنگر خودش را ساخته اما از روی عمد اندکی از سفینه ی مادر فاصله گرفته است. دفتر اینستاگرام با پوستر های بزرگی از عکس های اینستاگرامی منتخب کارکنان از قله ی اورست، دریاچه ی مریت اوکلند و غیره تزئین شده. دیوار دیگری نیز با کولاژی از اثر انگشت های غول آسا پوشانده شده است.

مسیر اینستاگرام برای رسیدن به اینهمه کاربر از طریق یک اپلیکیشن هوشمندانه به وجود آمد که ابزارهایی ساده برای ادیت و مجموعه ای از فیلتر های مختلف دارد و به هر کسی اجازه می دهد عکس ها و ویدیو هایی که با تلفن هوشمند خود می گیرد را به یک دفترچه خاطرات بصری زیبا، نوستالژیک، شیک، دوستانه یا عاشقانه بدل کند. فیلتر های اینستاگرام زندگی روزمره را تغییر می دهند و تصویری کار شده و ایده آل از آن می سازند که برای به اشتراک گذاری با دوستان و هواداران جذاب است.  امروزه تقریباً تمام چهره های شناخته شده، از عزیز انصاری کمدین امریکایی گرفته تا دالای لاما، روی اینستاگرام فعال هستند. ورزشکاران مثل یک اسکوربورد دوم به آن نگاه می کنند. وقتی لیونل مسی، ستاره ی فوتبال در ماه دسامبر از مرز ۳۰ میلیون فالوئر عبور کرد، استفن کری، بازیکن چیره دست بسکتبال به خاطر فرستادن لباس ورزشی امضا شده اش با شماره ی ۳۰ برای او، خبرساز شد. مسی نیز این لطف او را چند ماه بعد با عبور کری از مرز ۱۰ میلیون فالوئر، با فرستادن پیراهن بارسلونای امضا شده اش با شماره ی ۱۰ برای او جبران کرد.

اینستاگرام از آن زمان تا کنون علاوه بر تبلیغات با عکس، تبلیغات ویدیویی و نوار های افقی را نیز راه اندازی کرده، پلتفرم تبلیغات خود را در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا توسعه داده و زمان تبلیغات ویدیویی اش را به ۶۰ ثانیه رسانده است. با این حال کماکان تیمی داخلی با همکاری مجریان خلاق به خلق تبلیغات جذاب ادامه می دهند تا همچنان این بخش بتواند به عنوان جزئی طبیعی از این اپلیکیشن به کار خود ادامه دهد.

با وجود تمام این موارد، هنوز راز‌های زیادی وجود دارد که از فیسبوک و اینستاگرام نمی‌دانیم! اصلاً اطمینانی وجود ندارد که IGtv اینستاگرام تا چند سال آینده وجود داشته باشد. بسیاری از کاربران از این پلتفرم به عنوان یوتیوب شماره دو یاد می‌کنند و ممکن است تا چند سال آینده پتانسیل بسیار خوبی داشته باشد و بخش بزرگی از آینده تبلیغات اینستاگرام را در خود جای دهد. بنابراین اصلاً آینده مشخصی از IGtv اینستاگرام وجود ندارد و باید ببینیم که فیسبوک چه سیاست‌ها و اقداماتی بر روی آن انجام می‌دهد! تنها کاری که به عنوان یک بازاریاب اینستاگرام می‌توانید به صورت هوشمندانه انجام دهیم، این است که با احتمال مثبت پیش برویم و برای IGtv صفحه اینستاگرام خود برنامه‌ریزی کنیم. تا چند سال آینده اگر این پلتفرم رشد کرد، کسب‌وکار ما هم رشد بسیار خوبی می‌کند. البته احتمال شکست آن هم وجود دارد اما حتی در صورت شکست خوردن این شبکه، شما در حال حاضر هم می‌توانید از IGtv سود ببرید! زیرا در حال حاضر هم این پلتفرم محبوبیت زیادی در میان کاربران دارد؛ به خصوص از زمانی که کاربران توانستند IGtv را در بخش پست‌های خود هم به اشتراک بگذارند.

از گذشته تا کنون، هیچ‌وقت آینده شبکه‌های اجتماعی مشخص نبوده است! آینده تبلیغات اینستاگرام هم کاملاً بستگی به این شبکه اجتماعی دارد و باید صبر کنیم و ببینیم که چه سرانجامی در انتظار آن است!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *