امروزه خرید آنلاین به یکی از اصول زندگی بدل شده است. برای خیلی اقلام دیگر کسی به مغازه‌ها رجوع نمی‌کند و ترجیح می‌دهند از شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های مختلف آن‌ها را خریداری کنند. اما وقتی پای پول به میان می‌آید، باید نکات امنیتی را به بهترین شکل رعایت کنید. ما هم چند مورد از مهم‌ترین نکاتی که به نظرمان آمد را برای شما بازگو می‌کنیم.

  1. قبل از خرید از سایت یا شبکه اجتماعی درباره آن تحقیق کنید

بسیاری از سایت‌های سرشناس هستند که همه می‌شناسیم و مسلما خرید از آن‌ها هیچ مشکلی نخواهد داشت. اما سایت‌های کوچک و تازه به وجود آمده مسئله‌ی دیگری هستند.

در بندهای بعدی در مورد نماد اعتماد الکترونیک و چیزهایی از این دست می‌گوییم، اما اگر قصد خرید از اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های کوچک را دارید، حتما تحقیق کوچکی درباره‌شان کنید. نامشان را جستجو کنید و نظرات دیگر کاربران را زیر پست‌های مربوط به بخوانید. نگذارید قیمت‌های غیر واقعی شما را گول بزنند. بعضی از سایت‌ها شما را به درگاه‌های جعلی برده تا اطلاعات حساب بانکی شما را کسب کنند.

  1. سایت‌های امن برای خرید را بشناسیم

چند نکته در مورد خود سایت‌ها وجود دارد که باعث می‌شود خرید از آ‌ن‌ها امن باشد:

  • آدرس وبسایت: توجه کنید که آدرس وبسایت با https آغاز شود. s به معنای امن است که در واقع از پروتکل خاصی برای حفاظت از اطلاعات شما بهره می‌برد.
  • سبز بودن سایت در نوار سایت: در بعضی از مرورگرهای سایت‌های معتبر به صورت سبز رنگ نمایش داده می‌شوند.
  1. امنیت آنلاین

البته این که سایت امن باشد، به معنی آن نیست که شما نباید چیزی را رعایت کنید. وقتی به خرید آنلاین مشغول می‌شوید، چند نکته مهم امنیتی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. ابتدا این که آدرس درگاه بانکی را چک کنید تا با آدرس واقعی بانک یکی باشد. آدرس‌های مشابه با پسوندهای عجیب، ممکن است همان درگاه‌های جعلی باشند که تمامی چیزها در آن مشابه درگاه اصلی هستند و حتی ممکن است به شما بگویند که پرداخت شما درست انجام شده، اما در واقع اطلاعاتی که وارد کرده‌اید را می‌دزدند.

سعی کنید یک نرم‌افزار امنیتی خوب نصب کنید یا حداقل ابزار امنیتی مایکروسافت را خاموش نکنید. استفاده از پسوردهای امن نیز از واجبات است، پسوردهایی مثل 123456 یا 224455 اشتباهی بزرگ محسوب می‌شود.

  1. امنیت ارتباط

یکی از مهم‌ترین مشکلات امنیتی در رابطه با اینترنتی که به آن وصل می‌شوید، مربوط به اینترنت‌های عمومی و رایگان است. این اینترنت‌ها چون از یک واسطه گذر می‌کنند، می‌توانند از نظر تئوری به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. پس اگر پول‌های درون حسابتان برایتان مهم است، سعی کنید تا از اینترنت عمومی و رایگان برای خرید از سایت‌های فروشگاهی استفاده نکنید.

  1. خرید امن از شبکه‌های اجتماعی

این موضوع کمی مشکل‌تر از خرید از سایت خواهد بود، چون بسیاری از مواردی که در بالا گفتیم درباره شبکه‌های اجتماعی صدق نمی‌کند. بعضی از شبکه‌های اجتماعی هستند که سابقه‌ای طولانی داشته و به قول معروف خوش حساب هستند. اما در مورد شبکه‌های اجتماعی کوچک، حتما از فروشنده بخواهید از محصول مورد نظر یک عکس مجزا برای شما ارسال کند تا مطمئن شوید محصول را موجود دارد.

صفحات اجتماعی که پشتوانه سایت دارند به خاطر این که فاکتور خرید ارائه می‌کنند، بهتر هستند، اما اگر تنها درگاه پرداخت هم داشته باشند، خوب خواهد بود. یکی از دیگر نکاتی که می‌توانید سالم بودن صفحه‌ای خاص را تقریبا تضمین کند این است که یک فروشگاه فیزیکی نیز داشته باشد. اما از همه‌ی این موارد که بگذرید، بهترین و امن‌ترین روش برای خرید اینترنتی از یک صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی، پرداخت درب منزل خواهد بود!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *