تصاویر مورد استفاده در سایت اهمیت بسیار زیادی برای مخاطبان دارند و مطالبی که در آنها از تصاویر مختلف و جذاب استفاده شده باشد، تاثیر مثبت زیادی بر روی یادگیری مخاطبان خواهد داشت. استفاده از تصاویر نیز مانند هر ابزار دیگر نیازمند رعایت برخی از نکات است تا علاوه بر تاثیر مثبت بر روی کاربران، جایگاه شما را در موتور جستجو بهبود ببخشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی برخی از نکات در مورد تصاویر مورد استفاده در سایت بپردازیم که با رعایت این نکات می‌توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید و به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کنید.

استفاده از فرمت GIF و محدودیت‌های آن

در مطلب قبلی بهینه‌سازی تصاویر مورد استفاده در سایت فرمت‌های مختلف تصاویر را بررسی کردیم اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که سبب می‌شود تا کاربران از فرمت GIF استفاده کنند، کم‌حجم بودن آن است! دلیل حجم کم این فایل نیز دقیقا تعداد رنگ‌های محدود آن است و اگر از این فایل اتفاده کنید، شما تنها به ۲۵۶ رنگ مختلف دسترسی خواهید داشت. همین مسئله سبب می‌شود تا فرمت GIF نتواند یک فرمت عالی برای نمایش تصاویر بسیار حرفه‌ای باشد. البته از مزایای این نوع فرمت نیز می‌توان به قابلیت ذخیره تصاویر متحرک با این فرمت اشاره کرد که بنرهای تبلیغاتی موجود در سایت‌ها نیز بر اساس همین ویژگی با فرمت GIF ذخیره‌ شده‌اند.

فشرده‌سازی فایل‌های GIF امری بسیار دشوار است! همین مسئله سبب شده است تا کاربران از فشرده‌سازی تصاویر GIF صرف‌نظر کنند؛ بسیار از مواقع دیده می‌شود با فشرده‌سازی GIF رنگ‌ها به صورت نواری‌شکل دیده می‌شوند که نمایش آنها کاملا بهم می‌ریزد. از طرف دیگر ابعاد تصاویر گیف پس از فشرده‌سازی گاهی تغییر می‌کند و سبب می‌شود تا دقت کار شما در سایت کاهش پیدا کند؛ فرض کنید در سایت خود بخش تبلیغاتی با سایز مشخص دارید که باتوجه به تغییر سایز فایل GIF سبب می‌شود تا جایگاه در نظر گرفته شده برای تصویر مناسب نباشد؛ در صورت تعیین سایز برای تصویر خود نیز کیفیت تصویر کاملا تغییر می‌کند و در نهایت فشرده‌سازی تصاویر GIF پیشنهاد نمی‌شود.

جداسازی تصاویر مورد استفاده در سایت

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سایت‌های مختلف مشاهده می‌شود، ادغام تصاویر مختلف است! این مشکل سبب می‌شود تا کاربران سایت شما نتوانند تفاوت میان تصاویر را تشخیص دهند و فکرکنند چندین تصویر در یک عکس هست و در نهایت تمامی تصاویر طراحی‌شده توسط شما مفید بودن خود را از دست می‌دهند. اگر مدیریت یک وب‌سایت را بر عهده دارید، میان تصاویر خود فاصله بگذارید و از طرفی اگر برای‌تان مقدور است حتما از کادر یا موارد این چنینی استفاده کنید.

استفاده از تکنولوژی‌های کدنویسی به‌جای استفاده از تصاویر

تکنولوژی وب در گذشته محدودیت‌های بسیار زیادی داشت اما امروزه به راحتی می‌توانید با استفاده از تکنولوژی‌های وب به کاهش حجم تصاویر سایت خود کمک زیادی کنید؛ به طور مثال در گذشته شما برای ایجاد بک‌گراند برای سایت خود باید از تصاویر استفاده می‌کردید اما امروزه به لطف CSS3 شما می‌توانید بک‌گراندهای زیبایی را در سایت خود ایجاد کنید. افزوده‌شدن تگ‌های جدید در HTML5 نیز یک کمک بسیار بزرگ به شما است تا بتوانید از افزایش حجم بی‌رویه سایت خود جلوگیری کنید! یکی از تگ‌های بسیار مفید در HTML5، تگ مربوط به قرار دادن موسیقی یا پادکست در سایت است که در گذشته شما باید با استفاده از جی‌کوئری یک پلیر آنلاین صوتی ایجاد می‌کردید و همین موضوع سبب افزایش حجم سایت و کاهش سرعت بارگذاری آن می‌شد.

استفاده از توضیحات برای تصاویر (تگ alt)

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام درج تصاویر در سایت خود باید آن را رعایت کنید، استفاده از توضیحات برای تصاویر سایت خود است. تصاویر سایت شما نیازمند یک شناسنامه هستند تا کاربران بتوانند بهتر با آن آشنا شوند و این سند همان تگ alt در html است. این تگ به موتورهای جستجو و کاربران شما این موضوع را می‌رساند که با این تصویر مربوط به چه موضوعی است تا بتوانند بهتر از آن تصویر استفاده کنند. مهم‌تر از کاربران، موتورهای جستجو هستند که تصاویر شما را در بخش Images درج می‌کنند و می‌توانید از تصاویر درج‌شده در این بخش نیز ورودی دریافت کنید؛ افزایش ورودی موتورهای جستجو به افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک زیادی می‌کنند و ترافیک سایت شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

بهینه‌سازی تصویر نیازمند دانش تخصصی نیست اما طراحی تصاویر نیازمند تجربه و تخصص بالایی است! طراحی تصاویر بستگی به سلیقه کاربران دارد و در هر سایت با مخاطبان مختلف ممکن است رنگ‌بندی‌ها نیز تغییرات زیادی داشته باشند. به طور مثال در سایتی که مربوط به کودکان است، استفاده از رنگ‌های شاد و روشن تاثیر بیشتری بر روی کاربران آن سایت خواهد داشت و اگر سایتی مربوط به افراد بزرگ‌سال باشد، باید از رنگ‌های سنگین‌تری استفاده کنید.

استفاده از تصاویر در محتوای سایت اهمیت بسیار زیادی دارند و تاثیرگذاری مقالات سایت را تا ۹۰درصد افزایش می‌دهند! استفاده از محتوای بصری نباید به گونه‌ای باشد که سبب کاهش سرعت بارگذاری سایت شوند؛ در این مقاله و مقالات قبلی به بررسی برخی از مسائل پرداختیم که به شما در زمینه بهینه‌سازی تصاویر سایت کمک می‌کنند. با استفاده از نکاتی که در این مقاله گفته شد، به راحتی می‌توانید به بهینه‌سازی تصاویر خود و افزایش جذابیت تصاویر سایت و رضایت کاربران کمک کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *