مسلما در مورد هوش مصنوعی مولد چیزهای زیادی شنیدید. الگوریتم‌هایی که به تولید نوشته، عکس یا حتی ویدیو می‌پردازند. اما نوع دیگری از هوش مصنوعی به نام هوش مصنوعی پیش بینی کننده وجود دارد که عملکرد آن دقیقا شبیه چیزی است که از اسمش پیداست و شما هم همیشه از آن استفاده می‌کنید، بدون این که متوجهش شده باشید.

هوش مصنوعی پیش بینی کننده چیست و چطور کار می‌کند؟

هوش مصنوعی پیش بینی کننده چیست؟

هوش مصنوعی پیش بینی کننده با توجه به اتفاقاتی که می‌افتد، احمالات آینده را پیش بینی می‌کند. چنین هوش مصنوعی با توجه به سطح فعالیتش، نیاز به اطلاعاتی با کیفیت بالا دارد تا بتواند به درستی آینده را حدس بزند.

الگوریتم این چنین هوش مصنوعی، اطلاعات را از چند بخش و منبع مختلف جمع آوری کرده و سپس خروجی خود را ارائه خواهد کرد. برای مثال، با دریافت اطلاعات لیگ فوتبال در سه چهارم بازی‌ها، شانس‌های ایجاد شده، موقعیت‌ها، میزان مالکیت توپ و پارامترهای دیگر، می‌تواند پیش بینی کند که چه تیمی در نهایت، جام را به دست می‌آورد. البته هوش مصنوعی پیش بینی کننده در قطع بسیار کوچک‌تر برای عملکرد روزمره نیز به کار می‌رود.

مثال‌های متنوع از هوش مصنوعی پیش بینی کننده

همان طور که گفتیم از هوش مصنوعی پیش بینی کننده در جاهای مختلفی استفاده می‌شود. از استفاده در ابزارهای کوچک گرفته تا کمپانی‌های بزرگ که از آن برای مسائل مالی یا حتی درز اطلاعات استفاده می‌کنند. در زیر به برخی از پر استفاده‌ترین روش‌های استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی کننده نگاهی می‌اندازیم:

  1. حدس زدن عبارت بعدی در هنگام تایپ

حدس زدن عبارت بعدی که روی کیبوردهای معروف اضافه شده و می‌توان آن را روی کیبوردهای iOS 17 به بعد هم مشاهده کرد، روشی جالب و پر استفاده برای به کار بردن هوش مصنوعی در کارهای روزانه است. هوش مصنوعی با برآورد کلماتی که تا به آن زمان نوشته‌اید، باقی عبارت را حدس زده و به شما پیشنهاد می‌کند.

هوش مصنوعی، همچنین به مرور عادت‌های تایپ شما را متوجه شده و می‌تواند بر اساس جملاتی که نوشته‌اید، عبارات بهتری را پیشنهاد کند.

  1. پیدا کردن تهدید امنیتی

امنیت سایبری یکی از جاهایی است که هوش مصنوعی پیش بینی کننده در آن می‌درخشد! الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با آنالیز کامل جرایم سایبری و شرایط سایت یا نرم افزار، تمامی شکل‌های نفوذ را بررسی کرده و در نهایت، تهدید‌های امنیتی را به شما گوش زد کنند.

هوش مصنوعی قادر است روش‌های نامتعارف استفاده از کارت بانکی، ایمیل یا چیزهایی از این دست را متوجه شده و به شما اطلاع دهد و در این روش نیز به امنیت سایبری شما کمک کند.

  1. پیشنهاد محتوا و برنامه

همان طور که متوجه شده‌اید، در سال‌های اخیر، گوشی هوشمند و برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، در پیشنهاد محتوای جدید و برنامه‌ها، بهتر عمل می‌کنند. این به خاطر استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی کننده است که در آن‌ها به کار رفته.

برای مثال، اسپاتیفای با بررسی آهنگ‌هایی که گوش می‌کنید، پیشنهادات مختلفی را به شما می‌دهد تا در میان آن‌ها، آهنگ‌های جدید که با سلیقه شما سازگار هستند را پیدا کنید.

  1. پیش بینی‌های اقتصادی

در حال حاضر از هوش مصنوعی پیش بینی کننده در مسائل اقتصادی نیز استفاده می‌شود. برای مثال، الگوریتم‌ها با استفاده از اطلاعات تاریخی و شرایط فعلی بازارهای جهانی، می‌توانند تا حد زیادی، بالا یا پایین رفتن سهام شرکت‌های مختلف را پیش بینی کنند.

تکنولوژی موجود به خوبی از پس تغییرات بازارهای رمزارزها نیز بر آمده و در بسیاری موارد توانسته بود، پیش بینی‌های درستی از تغییر قیمت آن‌ها ارائه کند.

  1. پیش بینی آب و هوایی

در حال حاضر، مدل‌های هوش مصنوعی متعددی برای پیش بینی آب و هوایی وجود دارد و Google DeepMind GraphCast که توسط گوگل ارائه شده یکی از آن‌هاست. در این مدل‌های هوش مصنوعی، تصاویر هوایی، ماهواره‌ای و اطلاعات سایت‌های مختلف هواشناسی در اختیار هوش مصنوعی قرار داده شده تا با استفاده از آن، بتوان آب و هوایی روزهای آینده را پیش بینی کرد.

این گونه هوش مصنوعی‌ها نه تنها برای کاربردهای روزانه و شخصی مناسب هستند، بلکه می‌توان از آن‌ها در قطع بزرگ برای پیش بینی‌های طولانی مدت هواشناسی نیز استفاده کرد.

تفاوت هوش مصنوعی مولد و هوش مصنوعی پیش بینی کننده

پر واضح است که هوش مصنوعی پیش بینی کننده نیاز به اطلاعات زیادی برای حدس زدن آینده دارد و الگوریتم‌های آن بر اساس یک سری اطلاعات مشخص، به پیش بینی می‌پردازند. اما هوش مصنوعی مولد، بر اساس تمریناتی که داشته، با هر اطلاعاتی که به آن بدهید، شروع به تولید محتوا می‌کند و به هیچ وجه تحلیلی برای حدس زدن آینده یا ارائه اطلاعات این چنین پشت چنین مدل‌های هوش منوعی نیست.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *