تشخیص بین عکس‌های واقعی و عکس‌هایی که توسط هوش مصنوعی ساخته می‌شوند، هر روز سخت‌تر می‌شوند. با این حال، هنوز چند راه وجود دارد که بتوان این عکس‌ها را تشخیص داد. در زیر مروری داریم به روش‌های تشخیص عکس‌هایی که با هوش مصنوعی تولید شده‌اند.

توضیحی کوتاه درباره عکس‌های تولید شده با هوش مصنوعی

عکس‌های تولید شده با هوش مصنوعی به عکس‌هایی گفته می‌شود که توسط ابزارهای هوش مصنوعی و با روش یادگیری ماشینی تولید شده‌‌اند. ابزارهای معروفی که در این زمینه ارائه شده‌اند شامل DALL-E 2،  Midjourney و Stable Diffusion می‌شوند اما روز به روز به تعداد این ابزارها که برای ساخت عکس‌ به کار می‌روند، اضافه می‌شوند.

برای این که بتوانید عکسی واقع گرایانه با ابزارهای هوش مصنوعی بسازید، باید روش کار کردن با آن‌ها را نیز یاد بگیرید. همچنین هنوز هم دعواهای بسیاری بر سر حق کپی رایت و چیزهایی از این دست درباره این عکس‌ها وجود دارد که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. اما همین حالا که عکس‌های بسیار زیادی هر روز در این زمینه منتشر می‌شوند، باید یاد بگیریم که جعلی‌ها را از واقعی‌ها تشخیص دهیم.

4 روش تشخیص عکس‌‌های ساخته شده با هوش مصنوعی

بسیاری از عکس‌ها را می‌شود با کمی دقت تشخیص داد. اما هستند عکس‌های بسیار واقع‌گرایانه‌ای که کار را برای هر بیننده‌ای سخت می‌کنند. 4 روش زیر، در حال حاضر تنها راهی هستند که می‌توان به وسیله‌ی آن‌ها، تشخیص داد که عکسی با هوش مصنوعی درست شده یا خیر:

دنبال نکات عجیب بگردید

در بسیاری از موارد، ابزارهای هوش مصنوعی به این خاطر که هنوز کامل نیستند، جزییات عجیبی را در کار باقی می‌گذارند. بعضی از مشخصه‌های عکس‌هایی که توسط هوش مصنوعی تولید شده و می‌توانند به تشخیص آن‌ها کمک کنند، شامل لیست زیر می‌شوند:

  • دست‌هایی که در زاویه درست قرار ندارند
  • تناقص میان زاویه بدن و صورت
  • دندان‌های بیش از حد منظم و سفید
  • زیورآلاتی که با هم همخوانی ندارند.
  • واترمارک‌های در هم تنیده، این واترمارک‌ها از عکس‌هایی که برای آموزش به هوش مصنوعی داده شده‌اند، باقی می‌مانند
  • بافت‌هایی که به صورت نامتعارف صاف هستند

موارد گفته شده به شدت در عکس‌ها دیده می‌شود و آن‌هایی که در این ایام، عکس‌های تولید شده با هوش مصنوعی را زیاد دیده باشند، حتما با موارد گفته شده برخورد کرده‌اند.

استفاده از  GAN Detector

ابزارهای هوش مصنوعی از شبکه‌ای با حروف اختصاری GAN (Generative Adversarial Networks) استفاده می‌کنند. چند برنامه برای تشخیص عکس‌هایی که از این شبکه استفاده می‌کنند ارائه شده تا بتوان با آن‌ها، عکس‌های تقلبی را شناسایی کرد. برای مثال شما می‌توانید این افزونه کروم را روی مرورگر خود نصب کنید و عکس‌های مورد نظر را با آن آزمایش نمایید. البته این ابزارها صد در صد نمی‌توانند، نتیجه درست را اعلام کنند، اما در بسیاری از مواقع می‌توان با آن‌ها، عکس‌های تقلبی را پیدا کرد. سخت‌ترین عکس‌ها برای چنین برنامه‌هایی، عکس‌هایی است که با Midjourney درست شده‌اند. مخصوصا با بهبود عملکرد این ابزار هوش مصنوعی، تشخیص عکس‌های آن به مرور سخت و سخت‌تر می‌شود.

جستجوی عکس در اینترنت

اگر با ارزیابی عکس به نظرتان آمد که عکس واقعی است، یک بار آن را در بخش جستجوی عکس گوگل آپلود کنید. این ابزار گوگل، عکس‌های شبیه به آن را در اینترنت جستجو کرده و نتایج مرتبط را برایتان می‌آورد. به این ترتیب ممکن است عکس مورد نظر را در نتایج گذشته ببینید که به این ترتیب حتما واقعی خواهد بود. اگر هم عکس معروفی را چک می‌کنید، حتما از چندین منبع صحت آن را چک کنید و تنها به یک منبع اکتفا نکنید.

چک کردن اطلاعات عکس

و در آخر، تنها راهی که برایتان می‌ماند این است که نوشته‌های عکس منتشر شده، نظرات و حتی متا دیتا عکس را چک کنید. خیلی از آن‌هایی که در زمینه عکس‌های تولید شده با هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، از تگ‌های مثل #aiaart یا #midjourney یا شبیه آن استفاده می‌کنند که در نهایت مشخص می‌کند این عکس‌ها با هوش مصنوعی ساخته شده‌اند.

آینده از آن هوش مصنوعی است

چه بخواهیم و چه نخواهیم، ابزارهای تولید هوش مصنوعی، یک جهش بزرگ تکنولوژیک به حساب می‌آیند. همین حالا هم در شرکت‌های کوچک، برای کم کردن هزینه‌ها، از این ابزار به جای هنرمندان استفاده شده و شرکت‌های بازی‌سازی بیشترین بهره را از آن می‌برند. با توجه به پیشرفت این گونه ابزارها، باید انتظار چیزهای بیشتری در زمینه هنر از هوش مصنوعی داشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *