اکنون به‌خوبی اجزای تشکیل دهنده یک وب سایت به زبان ساده  را می‌دانید و حالا می‌بایست با هم تمرین کنیم که چگونه می‌توانید به جای مشتری فکر کنید و طراحی سایت خود را بر اساس این دیدگاه انجام دهید؛ بدون آنکه اهداف کسب‌و‌کاری‌ آنلاین شما از دست برود و یا نادیده گرفته شود.

حالا که به مرحله‌ی طراحی سایت خود رسیده‌اید اهدافتان را در نظر داشته باشید، اما به این نیز فکر کنید که بازدیدکنندگان از وبسایت شما به دنبال چه هستند. گره زدن آنچه که شما روی وبسایت‌تان از مشتریان می‌خواهید و آنچه که آنها روی این وبسایت به دنبالش هستند، و یا به‌عبارت ساده‌تر آگاهی از بایدها و نبایدهای طراحی وبسایت  کلید موفقیت شما خواهد بود.

برای مثال، به آخرین باری فکر کنید که در جستجوی یک شماره تلفن به یک وبسایت مراجعه کرده‌اید. مثلاً ممکن است قصد داشته‌اید به یک مغازه زنگ بزنید و سوالی خاص یا آدرس مغازه را بپرسید. آیا پیدا کردن شماره تلفن مورد نظر راحت بود؟

نیاز مخاطب خود را شناسایی کنید

اگر صاحب یک کسب‌و‌کار آنلاین هستید، اطمینان حاصل کنید شماره تلفن خود را در همه‌ی صفحات، در جای کاملاً قابل مشاهده‌ای قرار می‌دهید؛ حتی شاید اگر کمی آن را هایلایت کنید بد نباشد. شاید بخواهید متنی نیز به آن اضافه کنید و بازدیدکنندگان وبسایت خود را به برقراری تماس تلفنی ترغیب کنید.

بهتر است کاری کنید پیدا کردن صفحه‌ی «تماس با ما»ی شما کار آسانی باشد. یک ایده‌ی خوب دیگر نیز این است که برای بازدیدکنندگانی که با موبایل از وبسایت شما دیدن می‌کنند و شما با ایجاد قالب موبایل در وردپرس با افزونه WPtouch این خواسته را برای سایتتان برآورده کردید، این امکان را فراهم کنید که تنها با یک کلیک بتوانند با شما تماس بگیرند.

بازمی‌گردیم به ایده‌ی همان نانوایی فانتزی. فرض کنیم هدف شما این است که تعداد بیشتری از محلی‌ها از فروشگاه شما بازدید کنند. در عین حال، مشتریان شما می‌خواهند بفهمند وقتی چند باگت تازه می‌خواهند، چطور می‌توانند شما را پیدا کنند. در این صورت افزودن یک نقشه به همراه امکان مسیریابی می‌تواند هر دو سوی ماجرا یعنی شما و مشتریان‌تان را راضی کند.خب اگر کار طراحی سایت شما با وردپرس انجام شده باشد شما با استفاده از نقشه گوگل در وردپرس با افزونه WP Google Map می‌توانید این‌کار را انجام دهید.

با این تفاسیر، بازدیدکنندگان وبسایت شما ممکن است به دنبال چه چیز‌های دیگری باشند؟ قیمت‌ها؟ پیشنهاد‌های ویژه؟ گواهینامه‌هایی که نشان دهند برای ارائه‌ی خدمات مورد نظر صلاحیت لازم را دارید؟

با حصول اطمینان از سهل‌الوصول بودن همه‌ی این موارد، می‌توانید اهداف کسب‌و‌کار آنلاین خود را با نیاز‌های مشتریان خود هماهنگ کنید.

اگر علاقه‌مندید یاد بگیرید چگونه رفتار بازدیدکنندگان از وبسایت خود را رصد و تحلیل کنید، می‌توانید مباحث مربوط به گوگل آنالتیکس را دنبال کنید.

محتوا، پادشاه فضای مجازی

حال زمان آن رسیده است که به محتوا بپردازیم؛ یعنی همان متن‌ها، تصاویر و ویدیو‌هایی که قرار است روی وبسایت شما دیده و خوانده شوند.

متنی که روی وبسایت خود از آن استفاده می‌کنید باید بسیار فراتر از گزاره‌های ترغیب کننده‌ی مشتریان به خرید کردن باشد. در اغلب مواقع باید از کلمات تخصصی و تعریف و  تمجید‌‌های بی‌مورد پرهیز کنید.

در عوض می‌توانید توضیح دهید چگونه می‌توانید نیاز‌های مشتریان خود را برطرف یا مشکل آنها را حل کنید. با تنظیم محتوای خود در قالب راه‌حل‌هایی که گره از کار مخاطب باز کنند، مشارکت مخاطب بسیار بالاتر خواهد رفت؛ اینکه تا چه حد برایشان مفید واقع می‌شود به جای خود.

برای این منظور، لحن محتوای شما باید سرشار از اعتماد به نفس اما عاری از حالت تهاجمی باشد. تا وقتی مخاطب شما جمعی متشکل از اخترفیزیک‌شناسان نیست، باید مفاهیم مورد نظر خود را با زبان ساده و روزمره‌ی مردم عادی شرح دهید.

برای آنکه ارتباط بهتری با مخاطبان خود برقرار کنید محتوای شما باید لحن روایی داشته باشد و داستانی را بازگو کند. بخش‌هایی نظیر نظرات مثبت، یا ویدیو‌هایی از مشتریان راضی که مشکل‌شان به دست شما حل شده، و یا اختصاص بخشی برای نوشتن نقد و بررسی محصولات و خدمات روی وبسایت واقعاً مفید واقع می‌شوند.

به یاد داشته باشید که هر ثانیه از زمانی که کاربر روی وبسایت شما می‌گذراند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مخاطبان شما زمان زیادی روی وبسایت باقی نمی‌مانند و ممکن است نوشته‌های شما را خیلی سریع از نظر بگذرانند یا اصلاً نخوانند. اما تصاویر، تیتر‌ها و مسیریابی واضح می‌تواند به آنها کمک کند پیش از ترک وبسایت، دقیقاً همان چیز‌هایی که به دنبالشان هستند را پیدا کنند.

با در نظر داشتن اهداف کسب‌و‌کاری‌ خودتان و خواسته‌های مشتریانتان طراحی سایت را انجام بدهید. و به سرعت الفبای کاربردپذیری وبسایت خود برای مشتریانتان را یاد بگیرید تا شانس موفقیت شما به مراتب بالاتر برود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *