استفاده از شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر روی مارکتینگ کسب‌وکارتان دارد و نباید از آن غافل شوید. ویدیو مارکتینگ با استفاده از یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید ویدیوهای خود را به تعداد زیادی از کاربران و مخاطبان هدف کسب‌وکارتان نمایش دهید.

طراحی تصاویر کوچک که کاربران را تشویق به کلیک کند!

اگر وارد یوتیوب شوید، حتماً در کنار عنوان هر ویدیو یک تصویر کوچک مشاهده می‌کنید! این تصاویر کوچک تاثیر بسیار زیادی در کلیک کاربران دارند و هرچقدر جذاب‌تر باشند، احتمال کلیک کاربران بر روی آن زیاد است. این تصاویر مهم‌ترین فاکتور در افزایش بازدید ویدیوهای شما هستند؛ زیرا هنگامی که کاربران در حال مشاهده یک ویدیو هستند، در بخش دیگری ویدیوهای مرتبط نمایش داده می‌شود که شاید ویدیوی شما در بین آن‌ها باشد. تصویر کوچک باید آنقدر جذاب باشد که کاربران با دیدنش ، روی آن کلیک کنید. اگر کاربران از تصویر کوچک لذت ببرند، ذهنیت خوبی نسبت به آن ویدیو پیدا کرده و ویدیو را تا پایان مشاهده می‌کنند. در تولید تصاویر کوچک موارد زیر را رعایت کنید:

  • تصاویر کوچک باید مرتبط با محتوای اصلی ویدیو باشند

تصاویر کوچک تاثیر زیادی بر روی جذب کاربر دارند اما اگر هدف شما تنها کلیک بر روی ویدیو باشد و از تصاویر جذاب و غیرمرتبط استفاده کنید، نه تنها کاربران آنرا مشاهده نمی‌کنند، بلکه نسبت به کانال شما بی‌اعتماد می‌شوند! بنابراین باید تصاویر شما علاوه بر جذاب بودن، مرتبط با محتوای اصلی ویدیو هم باشند.

  • بینندگان را با تصاویر کوچک کنجکاو کنید

اگر بتوانید تصاویر کوچک جذابی طراحی کنید که کاربران را کنجکاو به دانستن ماجرا کند، موفق شده‌اید! اگر کاربران کنجکاو شوند که در ویدیو قرار است چه چیزی ببینند، حتماً ویدیوی شما را مشاهده می‌کنند و اگر کیفیت محتوا بالا باشد، آن را برای دوستان خود هم ارسال می‌کنند. البته توجه داشته باشید که عکس‌های کوچک تنها نیمی از موفقیت هستند و برای موفقیت کامل باید عنوان خود را هم جذاب بنویسید؛ همچنین توجه کنید که عنوان شما باید با تصویر کوچک مرتبط و هماهنگ باشد.

برخی از کاربران به سایر تصاویر کوچک توجه نمی‌کنند و این مسئله سبب می‌شود تا تصاویر کوچک به درستی نمایش داده نشود. تصاویر کوچک را کوچک طراحی کنید تا هنگام کوچک شدن آن توسط یوتیوب، قابل مشاهده باشد و تاثیر آن کم نشود.

  • استفاده از تصاویر، فونت و جزئیات مربوط به کسب‌وکار خود

کاربران هر کسب‌وکاری با جزییات آن هماهنگ می‌شوند! مثلاً اگر رنگ سایت یک کسب‌وکار آبی است، استفاده از رنگ آبی در کانال یوتیوب تاثیر زیادی در برندسازی شما خواهد داشت. همیشۀ سعی کنید از جزییات مربوط به کسب‌وکار خود استفاده کنید؛ مثلاً برای طراحی تصویر کوچک از فونت‌های مورد استفاده در سایت استفاده کنید یا از فونتی استفاده کنید که همیشه در دسترس شما قرار داشته باشد. هنگامی که کاربران تمامی تصاویر کوچک شما را با یک فونت مشخص مشاهده می‌کنند، حس خوبی نسبت به کانال شما دارند و این مورد به افزایش بازدید یوتیوب کمک زیادی می‌کند.

  • کمی احساسی عمل کنید!

اگر می‌خواهید حداکثر درصد تعامل را از کاربران بگیرید، کمی احساسی باشید! مثلاً اگر بر روی تصاویر کوچک خود یک چهره خندان قرار دهید، کاربران به دنبال این هستند که چرا این فرد می‌خنند! خنده‌دار است اما تعداد زیادی از کاربران بر روی آن کلیک می‌کنند و ویدیو را می‌بینند! اگر ویدیوهای شما آموزشی هستند و خودتان آن را ارائه می‌کنید، پیشنهاد ما این است که تصویر خود را در بخش تصاویر کوچک قرار دهید.

اگر تمام اصول طراحی تصاویر کوچک یوتیوب را رعایت کنید، بازهم شاید مشکلی وجود داشته باشد! بنابراین پس از طراحی تصویر کوچک، آن را به همراه ویدیوی خود منتشر کنید و اگر مشکلی در نمایش تصویر کوچک وجود داشت، آن را ویرایش کنید. سپس دوباره تصویر کوچک را آپلود و تست کنید؛ آنقدر این عمل را تکرار کنید تا بهترین خروجی را از تصاویر کوچک دریافت کنید.

تولید ویدیوی مرتبط با ویدیوهای پربازدید کانال یوتیوب

اگر به دنبال افزایش بازدید کانال یوتیوب خود هستید، باید ویدیوهای پرطرفدار تولید کنید! ویدیوهای پرطرفدار صفحه خود را به ابزار آنالیز یوتیوب می‌توانید پیدا کنید. کافی است وارد بخش Analytics > Subscribers > YouTube Watch Page شوید و ویدیوهای پرطرفدار خود را شناسایی کنید! اکنون زمان آن رسیده است که ویدیویی نظیر آن تولید کنید و منتظر انفجار بازدید باشید.

  1. تولید ویدیوی طولانی برای افزایش زمان بازدید ویدیو

پیش از آن که بخواهیم به سراغ این مورد برویم، ابتدا باید بامفهوم زمان بازدید ویدیو (Watch time) آشنا شوید! مدت زمانی که هر کاربر برای دیدن یک ویدیو صرف می‌کند، با مفهوم مدت زمان بازدید ویدیو شناخته می‌شود. یوتیوب معتقد است اگر یک ویدیو از کیفیت خوبی برخوردارباشد، کاربران آن را مشاهده می‌کنند و زمان بازدید آن افزایش پیدا می‌کند. بر همین اساس، یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای رتبه‌بندی ویدیوها در یوتیوب، مدت زمان بازدید آن است؛ همچنین اگر یک ویدیو از نظر کاربران بی‌کیفیت باشد یا محتوای خوبی نداشته باشد، کاربران از آن صفحه خارج می‌شود و مدت زمان بازدید کاهش پیدا می‌کند. هرچقدر میانگین مدت زمان ویدیوهای شما بیشتر باشد، یوتیوب کانال شما را نسبت به سایر کانال‌ها باکیفیت شناسایی می‌کند و همین مورد سبب می‌شود تا کانال شما همیشه به سایر کاربران نمایش داده شود.

هر چند که ویدیوهای کوتاه و مفید تاثیر بسیار بیشتری بر روی کاربران دارند اما تولید ویدیوی طولانی به منظور افزایش زمان بازدید توسط کاربران امر مفیدی است! هنگامی که کاربران یک فیلم طولانی را می‌بینند، زمان بیشتری نسبت به فیلم‌های کوتاه‌تر می‌گذارند و هرچقدر مدت زمان مشاهده توسط کاربران بیشتر باشد، یوتیوب به شما رتبه بهتری خواهد داد. بر اساس گزارش‌ها، فیلم‌های بین ۷ تا ۱۵ دقیقه بهترین عملکرد را دارند اما اگر بتوانید در مدت زمان بیشتر از آن محتوای مفید در اختیار کاربران قرار دهید، این کار به افزایش بازدید یوتیوب شما کمک بسیار زیادی می‌کند؛ پس اگر قرار است محتوای مفید به کاربران ارائه کنید، هم‌اکنون دست به انجام این کار بزنید. احتمالاً کانال‌هایی را دیده باشید که به صورت منظم ویدیوهای بیش از ۳۰ دقیقه قرار می‌دهند و البته بازدیدهای بسیار بالایی هم دارند.

  1. برگزاری لایو برای صرفه‌جویی در زمان!

از اینستاگرام استفاده می‌کنید؟ حتماً با قابلیت لایو در اینستاگرام آشنا هستید و می‌دانید که با استفاده از لایو می‌توانید در همان لحظه با کاربران ارتباط برقرار کرد. جالب است بدانید یوتیوب هم قابلیت برگزاری لایو را دارد که با استفاده از آن قادر به ارتباط با کاربران خواهید بود. با برگزاری لایو در یوتیوب دیگر نیازی به صرف زمان برای تدوین و ویرایش فیلم‌های ضبط‌شده نیست و می‌توانید برای چند دقیقه یا حتی چند ساعت با کاربران خود ارتباط برقرار کنید؛ صرفه‌جویی در زمان تدوین و ویرایش فیلم به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار دهید و به افزایش بازدید یوتیوب خود کمک کنید.

برقراری ارتباط مستقیم با کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد و همین مسئله سبب شده تا بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از این قابلیت پشتیبانی کنند. یوتیوب هم این قابلیت را در شبکه اجتماعی خود تعبیه کرده است که با استفاده از آن می‌توانید ساعت‌ها با کاربران خود تعامل برقرار کنید. جالب است بدانید با استفاده از دوربین موبایل یا حتی وب‌کم‌های معمولی هم می‌توانید لایوهای باکیفیت برگزار کرد و نظر کاربران را جلب کرد. اگر به دنبال افزایش بازدید یوتیوب خود هستید، یک لیست از گفته‌های خود تهیه کنید و در زمانی مناسب، با برگزاری لایو با کاربران در تعامل باشد.

در این مقاله به بررسی برخی موارد از ویدیو مارکتینگ حرفه‌ای به کمک یوتیوب پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل آن می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *