استفاده از شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر روی مارکتینگ کسب‌وکارتان دارد و نباید از آن غافل شوید.در یوتیوب می‌توانید به صورت رایگان ویدیوهای خود را به کاربران نمایش دهید یا برای افزایش مخاطبان ویدیوهای خود، از تبلیغات یوتیوب استفاده کنید. تمام این موارد بستگی به بودجه کسب‌وکارتان برای بخش ویدئو مارکتینگ دارد.

فاکتورهای زیادی برای رتبه‌بندی ویدیو در نتایج جستجوی یوتیوب وجود دارد!

توجه داشته باشید که کلمات کلیدی تنها یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی ویدیو به شمار می‌رود اما راه‌های دیگری برای رسیدن به رتبه‌های بهتر وجود دارد. فرض کنید در کانال خود یک ویدیو با کلمه کلیدی خاصی منتشر کرده‌اید و این ویدیو در نتایج جستجو، دارای رتبه ۱۰ام است! اگر کاربران زیادی بر روی ویدیوی شما کلیک کنند، یوتیوب متوجه می‌شود که ویدیوی شما نسبت به ویدیوهایی که در رتبه اول تا نهم قرار گرفته‌اند، مزیت‌هایی دارد! مثلاً ممکن است عنوان جذاب‌تری داشته باشید یا از تصاویر کوچک بهتری استفاده کرده باشید. در این صورت یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید به رتبه‌های بهتر برسید و بازدید ویدیوی شما تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. در واقع نرخ کلیک لینک‌های اول تا پنجم بسیار بیشتر از نرخ کلیک دهم است! بنابراین باید توجه داشته باشید که تصویر کوچک شما جذاب باشد و عنوان شما کاربران را ترغیب کند تا وارد صفحه ویدیوی شما باشند. البته این موضوع که کاربران چه مدت ویدیوی شما را ببینند، کاملاً بستگی به نوع ویدیو و همچنین محتوای آن دارد! اگر محتوای ویدیوی شما جذاب و مناسب باشد، قطعاً ویدیوی شما مدت زمان بیشتری توسط کاربران دیده می‌شود اما اگر ویدیوی شما محتوای خوبی نداشته باشد، کاربران تنها چند ثانیه از آن را می‌بینند و در نهایت ممکن است رتبه فعلی خود در بخش جستجوی یوتیوب را هم از دست بدهید.

از طرف دیگر هر چقدر تعداد نظرات ویدیوی شما بیشتر باشد، به این معنی است که کاربران تعامل بیشتری با ویدیوی شما داشته‌اند و یوتیوب به کیفیت ویدیوی شما پی می‌برند! هر چقدر تعامل ویدیوی شما بیشتر باشد، یوتیوب اهمیت بیشتری به ویدیوهای کانال شما می‌دهد و سبب می‌شود تا رتبه ویدیوی شما در میان نتایج جستجو بهبود پیدا کند. به صورت کلی هر چیزی که سبب افزایش جذابیت ویدئوی شما شود، به افزایش رتبه شما کمک می‌کند! مثلاً اگر عنوان و تصویر کوچک شما سفارشی و جذاب باشد، تعداد زیادی از کاربران با آن تعامل برقرار می‌کنند و یوتیوب ارزش بیشتری برای ویدئوهای کانال شما قائل می‌شود.

بنابراین باید بدانید که الگوریتم یوتیوب بسیار گسترده است و تنها روی کلمات کلیدی تمرکز نمی‌کند! موارد زیادی وجود دارند که اگر آن‌ها را رعایت کنید و در برخی از آن‌ها قوی‌تر عمل کنید، یوتیوب ضعف شما در فاکتورهای دیگر الگوریتم‌های خود را نادیده می‌گیرد و به شما کمک می‌کند. بسیاری از رقیبان شما تنها در یک یا دو فاکتور قدرت زیادی دارند اما به بقیه فاکتورها اهمیت نمی‌دهند؛ شما باید فاکتورهایی که رقیبان شما رعایت نمی‌کنند را پیدا کنید و به افزایش بازدید و رتبه کانال خود کمک کنید.

 ویدیو مارکتینگ در یوتیوب و افزایش فروش کسب‌وکار اینترنتی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای افزایش فروش کسب‌وکار، می‌تواند درآمد شما را چندین برابر کند! از طرف دیگر در کسب‌وکارهای اینترنتی علاوه بر درآمد، تعداد مشتریان و میزان رضایت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. یوتیوب به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به کاربران معرفی کنید؛ هر چقدر تعداد کاربران شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، به راحتی می‌توانید محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها معرفی کنید و با تبدیل کاربران به مشتری، به افزایش مشتریان کسب‌وکار اینترنتی خود کمک کنید.

  • افزایش ترافیک سایت با کارت‌های یوتیوب (YouTube Cards)

کارت یوتیوب یکی از قابلیت‌های یوتیوب است که با استفاده از آن می‌توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید! با استفاده از کارت یوتیوب می‌دانید در پایان هر ویدیو لینک سایت خود را قرار دهید و از کاربران بخواهید وارد سایت شما شوند؛ مثلاً می‌توانید به آن‌ها بگویید برای دریافت یک هدیه آموزشی وارد سایت شما شوند و هدیه خود را دریافت کنند. همچنین می‌توانید ویدیوی خود را به ویدیوهای دیگر متصل کنید و مدت زمان بازدید از ویدیوهای یوتیوب را افزایش دهید. استفاده از کارت‌های یوتیوب به شما در زمینه افزایش تعامل کاربران کمک زیادی می‌کند و می‌توانید کاربران را به جایی که می‌خواهید، هدایت کنید. این قابلیت بر روی موبایل‌ها نیز به صورت کامل دیده می‌شود و کاربران موبایل هم می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. باتوجه به این‌که تعداد زیادی از کاربران یوتیوب با استفاده از موبایل ویدیو می‌بینند، بنابراین ریسپانسیو بودن این قابلیت می‌توانید به افزایش ترافیک سایت و کسب‌وکار اینترنتی شما کمک کند.

هنگام استفاده از ویدیوها در کارت‌های یوتیوب، یک تیزر کوتاه ۵ ثانیه از همان ویدیو به کاربران نمایش داده می‌شود و در صورت کلیک کاربران، وارد صفحه همان ویدیو می‌شوند. برای اضافه کردن کارت یوتیوب به ویدیوهای خود، کافی است وارد تنظیمات همان ویدیو شوید و کارت موردنظر را ایجاد کنید!

 

  • قرار دادن لینک صفحه فرود کسب‌وکار اینترنتی در پایان ویدیوهای یوتیوب

صفحه پایان ویدیو (End screens) یک صفحه بسیار ارزشمند و قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توانید لینک صفحه فرود خود را با قابلیت کلیک کردن، قرار دهید. در واقع با استفاده از صفحه پایان ویدیوی خود می‌توانید ویدیوهای دیگر کانال خود را با دیگران با اشتراک بگذارید یا لینک صفحه فرود خود را در آن قرار دهید. همچنین می‌توانید کاربران را تشویق به اشتراک‌گذاری ویدیو یا لینک صفحه فرود خود کنید تا به افزایش مشتری کسب‌وکار اینترنتی شما کمک کنند. توجه داشته باشید که صفحه پایان ویدیوی شما در ۵ تا ۲۵ ثانیه آخر ویدئو نمایش داده می‌شود؛ بنابراین ویدیوی شما حداقل باید ۲۵ ثانیه باشد تا بتوانید صفحه پایان خود را نمایش دهید. برای استفاده از قابلیت نمایش پایان ویدیو وارد تنظیمات ویدیوی خود شوید؛ سپس در بخش Video، گزینه Edit را بزنید و وارد تنظیمات End Screen & Annotations شوید. سپس در تب End Screen، تنظیمات مربوط به نمایش پایان ویدیوی خود را انجام دهید.

برای ایجاد صفحه نمایش پایان ۳ انتخاب در مقابل قرار قرار دارد:

  • انتخاب اول! انتخاب اول استفاده از قالب‌های پیش‌فرض یوتیوب است و به راحتی می‌توانید صفحه پایان را ایجاد کنید.برای استفاده از قالب‌های پیش‌فرض ابتدا از طریق بخش Template یک قالب را برای سفارشی‌سازی انتخاب کنید.
  • انتخاب دوم! راه‌کار دوم این است که شما از ابتدا یک قالب برای صفحه پایان نمایش خود طراحی کنید! در این روش شما می‌توانید عناصر موردنظر خود را انتخاب کنید و آن را در صفحه موردنظر قرار دهید؛ البته توجه داشته باشید که تنها ۴ عنصر می‌تواند در این صفحه قرار بگیرد! بنابراین تنها از عناصر تاثیرگذار که نظر کاربران را جلب کند، استفاده کنید. برای ایجاد قالب موردنظر خود روی Add Element کلیک کنید و عناصر موردنظر خود را انتخاب کنید. سپس با کلیک بر روی Create Element می‌توانید آن را به صفحه پایان نمایش خود اضافه کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که یکی از عناصر باید یک ویدئو یا پلی‌لیست دیگر باشد و ۳ بخش دیگر می‌تواند جای عناصر دیگری در پایان نمایش ویدئوی شما باشند. برای ویدئوی خود باید یک تصویر سفارشی در سایز ۳۰۰ در ۳۰۰ طراحی کنید و آن را در این بخش قرار دهید.
  • انتخاب سوم! در این روش شما می‌توانید از صفحه پایان یک ویدیوی دیگر استفاده کنید که در گذشته سفارشی‌سازی کرده‌اید؛ برای این کار کافی است روی import کلیک کنید و صفحه پایان ویدئوی خود را انتخاب کنید.

افزایش بازدید ویدیوها از طریق بهینه‌سازی ویدیو برای بخش جستجو

یکی از مهم‌ترین مواردی که به بهینه‌سازی ویدیوها در یوتیوب می‌کند، بخش توضیحات است! برای بهینه‌سازی ویدیوهای یوتیوب، باید بخش توضیحات شما کامل، جذاب و البته شفاف باشد تا کاربران با خواندن آن ترغیب به دیدن ویدیو شوند. همچنین لازم است بدانید این توضیحات، در صورت استفاده از کلمات کلیدی پرجستجو، کمک زیادی به افزایش رتبه ویدیوی شما در موتورهای جستجو می‌کند و به افزایش رتبه شما در نتایج جستجوی یوتیوب هم کمک زیادی می‌کند. اگر بتوانید با استفاده از بخش توضیحات رتبه ویدیوی خود را در نتایج جستجوی ویدیو افزایش دهید، ترافیک ویدیوهای شما افزایش پیدا می‌کند. همچنین می‌توانید برای افزایش ترافیک ویدیوهای خود، علاوه بر کلمات کلیدی اصلی از کلمات کلیدی مرتبط هم استفاده کنید؛ این کار باعث می‌شود تا اگر کاربران یوتیوب کلمات کلیدی مرتبط را جستجو کنند، به ویدیوی شما دسترسی داشته باشند. در بخش توضیحات لینک سایت خود را قرار دهید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید کاربران کانال یوتیوب خود را به سایت هدایت کنید!

بهینه‌سازی توضیحات ویدیو در یوتیوب

اگر در یوتیوب فعالیت دارید و ویدیوهای مورد علاقه خود را از طریق آن می‌بینید، حتماً می‌دانید که اگر توضیحات طولانی باشد، بخشی از آن نمایش داده می‌شود و اگر کاربر بخواهد، با کلیک بر روی Show More ادامه متن را هم می‌بیند! بخش اول همان مقدمه است که به همه کاربران نمایش داده می‌شود؛ این بخش باید شامل کلمات کلیدی شود تا بتوانید در رتبه‌های اول صفحه نتایج جستجو دیده شود. همچنین این بخش که معمولاً شامل ۳ خط می‌شود، باید آن‌قدر جذاب و حرفه‌ای نوشته شود که کاربر را به خواندن ادامه متن ترغیب کند.  همان‌طور که گفتیم باید در بخش توضیحات لینک خود را قرار دهید تا کاربران وارد سایت شما شوند؛ اما توجه داشته باشید که لینک شما باید پس از چندین جمله که شامل کلمات کلیدی مهم می‌شوند باشد! در این صورت ویدیوهای شما رتبه خوبی می‌گیرند و به افزایش ترافیک سایت شما هم کمک زیادی می‌کنند.

با وجود آن‌که فعالیت در یوتیوب کمک زیادی به کسب‌وکارهای اینترنتی می‌کند و منجر به افزایش مشتری کسب‌وکارها می‌شود، بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های دنیا از آن استفاده نمی‌کنند! در واقع این شرکت‌ها یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای افزایش مشتری را غیر ضروری می‌دانند و این در حالی است که ۱۰ درصد دیگر از کسب‌وکارهای اینترنتی ویدیو مارکتینگ و افزایش فروش بسیار موفقی با استفاده از یوتیوب دارند. در این مقاله به بررسی ۳ راه‌کار بسیار عالی برای افزایش فروش کسب‌وکار اینترنتی پرداختیم تا بتوانید درآمد خود را تا چندین برابر افزایش دهید.

 

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *