گوگل مدت‌ها پیش پروژه Loon  را پایه گذاری کرده بود تا بتواند مناطق دوردست ، که به هر طریقی نمی‌توانند به سیستم ارتباطی متصل شوند را به وسیله بالون‌های ارتباطی به اینترنت متصل کند.  با توجه به طوفانی که چند روز پیش پورتوریکو را درنوردید آلفابت شرکت مادر گوگل  اعلام کرد که قصد دارد از این پروژه و  بالونهای آماده شده برای اتصال پورتوریکو به اینترنت استفاده کند.

ایده ی پشت این پروژه استفاده از بالون‌هایی است که با انرژی خورشیدی در استراتوسفر قرار می گیرند و با توجه به تکنولوژی‌های ارتباطی مختلفی که روی آن‌ها نصب شده، می‌توانند زمین‌های زیر خود را به شبکه ‌های مخابراتی و اینترنت متصل کنند.  آلفابت قبلا این سیستم را در نیوزلند و برزیل آزمایش کرده و  طی ماه‌های اخیر نیز سریلانکا و اندونزی حاضر و انجام آزمایشات بیشتر در این زمینه شده اند.

با توجه به اینکه پورتوریکو در حال حاضر ۸۳% از پوشش تلفن همراه خود را از دست داده آلفابت این امکان را پیدا کرده تا این پروژه را به صورت آزمایشی بر روی این جزیره به انجام برساند تا حداقل بتوانند در بازه زمانی کوتاهی  پورتوریکو را به شبکه مخابرات آمریکا متصل کند.

این مهم می‌تواند هم برای شرکت ارزشمند باشد باشد که آزمایشی جدید در اندازه‌های بزرگ‌تر انجام دهد و هم برای دولت و مردم که روند کمک‌رسانی و بهبود وضعیت این شهر را سرعت ببخشند.

آلفابت چندی پیش نیز بعد از سیل عظیمی که پرو را ویران کرده بود از این پروژه برای پوشش مخابراتی این کشور استفاده کرد. نتیجه کار عالی بود و پروژه Loon با همکاری شرکت مخابراتی Telefonica توانست هزاران نفر از مردمی که به اینترنت و تلفن دسترسی نداشتند را در فاصله کوتاهی دوباره متصل کند.

این بار اما پروژه Loon قرار است با شرکت‌های مخابراتی محلی همکاری کند تا بتواند پورتوریکو را سریعا به شبکه اصلی متصل کند. اجازه صادر شده برای این پروژه تنها یک سال مهلت دارد و باید دید بعد از آن کار برای آلفابت و پروژه کم‌نظیرش به چه ترتیب ادامه خواهد یافت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *