رقابت با دیجی کالا یکی از سوالات اصلی بسیاری از کاربرانی است که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارند! ما در مقالات قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم.

مرحله دوم) تخصصی کار کردن

یکی از مهم ترین موارد در فروشگاه اینترنتی شما که می تواند رقابت ایجاد کند، موضوع تخصصی بودن است. دیجی کالا و یا هر فروشگاه اینترنتی که دسته بندی های مختلف و زیادی دارد، به هیچ وجه نمی تواند در همه آن ها به صورت اختصاصی عمل کرده و خدمات یا اطلاعات کاملی در اختیار کاربران قرار دهد. از مهم ترین موارد رشد فروشگاه دیجی کالا می توان به نقد و بررسی های حرفه ای در دسته بندی محصولات دیجیتال اشاره کرد اما با وارد شدن دسته بندی های جدید، تعداد محصولات افزایش پیدا کرد؛ طبیعی است که نقش و بررسی برای همه آن ها کار مشکلی است و امروز اگر کسی بخواهد برای مثال از دیجی کالا محصولات تخصصی تهیه کند، نمی تواند پیشنهادهای خوبی را دریافت کند و نقد و بررسی کاملی ببیند. در هر یک از دسته بندی های این فروشگاه، بخش های ناقصی وجود دارد. در هر موضوع دسته بندی دیجی کالا نتوانسته تمامی نیاز آن دسته را برطرف کند و شما به راحتی می توانید با انتخاب هوشمندانه خود کاملا در آن دسته بندی خاص از دیجی کالا پیشرفت بیشتری داشته باشید.

بسیاری از فروشگاه های بزرگ دیگر در ایران مانند کیمیا آنلاین، مقداد آی تی، لیون کامپیوتر و… در حوزه خاصی فعالیت می کنند و پس از مدتی موفق شده اند! زیرا بسیاری از افراد حرفه ای که به دنبال محصولات حرفه ای هستند، می دانند که در فروشگاه های بزرگ نمی توانند اطلاعات کاملی دریافت کنند. بنابراین شما در ابتدا باید ببینید کدام دسته از محصولات را می توانید برای فروش آنلاین تامین کنید، سپس ببینید که فروشگاه های بزرگ نظیر دیجی کالا چگونه در آن حوزه فعالیت کرده اند. خود دیجی کالا نیز متوجه نقص های خودش است . در واقع دیجی کالا هم متوجه شده است که برای رشد بیشتر باید به صورت تخصصی کار کند اما در حال حاضر با توجه به بزرگ بودن این برند نمی تواند فروشگاه های اینترنتی مختلفی ایجاد کند.

این مسئله که خود یک فروشگاه بزرگ متوجه نقص هایش می شود و به دنبال رفع آن با یک فروشگاه دیگر است کاملا نشان می دهد که شما هم می توانید در برخی دسته بندی های خاص و به صورت ساده تر، در تخصصی عمل کردن امکانات و خدمات بهتر و حرفه ای تری را نسبت به دیجی کالا و سایر فروشگاه های بزرگ به مشتریان بدهید. دیجی کالا در ابتدا محصولات دیجیتال به فروش می رساند و البته موفق هم بود! سپس مرحله به مرحله دسته بندی های جدید را به سایت اضافه کرد، پس نگران نباشید، شما هم می توانید مرحله به مرحله کسب و کار خود را گسترش داده و دسته بندی های مرتبط با کار اصلی تان را وارد سایت کنید اما یادتان نرود تا اختصاصی در شروع کار نکنید، نمی توانید نتیجه خوبی بگیرید. تخصصی بودن یک ویژگی دیگر هم برای شما در ابتدا به همراه دارد! تخصصی کار کردن باعث می شود تا در بحث سئو راحت تر به جایگاه مورد نظر برسید

مرحله سوم) بازار محلی را بررسی کنید!

با نیچ مارکتینگ آشنا هستید؟ نیچ مارکتینگ به شما کمک می کند تا به صورت تخصصی تر فعالیت کنید. بازار محلی هم نسبتاً مشابه نیچ مارکتینگ است؛ در واقع در بازار محلی، شما می توانید بازار هدف کوچک تری را برای فروش محصولات یا خدمات به کاربران انتخاب کنید.

نیچ مارکتینگ شامل تمرکز فعالیت های بازاریابی روی بخشی کوچک، مشخص و البته تخصصی در بازار است! البته در واقعیت چیزی به عنوان «نیچ» در بازار وجود ندارد. بازاریابان نیچ را با تشخیص نیازها و خواسته هایی که تا بحال توسط دیگر شرکت ها به خوبی و یا اصلا برآورده نشده، ایجاد می کنند؛ به طور کلی در نیچ مارکتینگ ، سعی می کنیم به بهترین شرکت در یک بازار کوچک تر تبدیل شویم و در میان مخاطبان هدف بهترین گزینه باشیم.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی تنها برای یک شهر خاص، به شما کمک می کند تا راحت تر و سریع تر در آن شهر مطرح شوید و همچنین سرعت و کیفیت خدمات شما بهتر می شود! به عنوان مثال در یک شهر کوچک که مشتریان شما کمتر هستند، سرعت خدمات دهی و ارسال محصولات بیشتر است. همین مسئله باعث می شود تا مردم از سایت و فروشگاه اینترنتی شما استفاده کنند. با وجود آن که این مدل بیشتر مناسب سرویس های آنلاین در کشور است، اما پیاده کردن یک فروشگاه برای یک شهر و ارسال سریع سفارشات می تواند مزیت رقابتی برای شما محسوب شود. البته این نوعی محدودیت نیست! در واقع نباید به این موضوع فکر کنید که همیشه در همان سطح شهر و تعداد سفارشات محدود باقی خواهید ماند؛ بلکه شما پس از دریافت بازخوردهای مناسب از آن شهر، می توانید شهرها و منطقه های اطراف شهر خودتان را نیز تحت پوشش قرار دهید و کسب و کارتان را توسعه دهید. رمز موفقیت شما در این مدل می تواند زمان ارسال سفارش ها باشد. اگر بتوانید در کوتاه ترین زمان، اجناس با کیفیت را با قیمت مناسب به همشهریان خود تحویل دهید، احتمال آن که مشتریان از شما به جای فروشگاه فیزیکی خرید کنند بسیار زیاد است.

مرحله چهارم) روی رضایت مشتریان کسب و کارتان تمرکز کنید

مشتری مهم ترین چیزی است که یک کسب و کار دارد! رضایت مشتری به معنای خرید دوباره و چند باره از شما است. اگر خیلی راضی باشد شانس زیادی دارید برای آن که شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. اگر دوستان یک مشتری را هم راضی نگه دارید، آنها هم شما را به افراد دیگری معرفی می کنند و به همین راحتی تعداد مشتریان شما افزایش پیدا می کند. اگر بتوانید مشتری را راضی کنید به راحتی بدون هزینه از طریق بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing) تبلیغات شما به دیگران می رسد و روز به روز بر تعداد مشتریان شما افزوده می شود. اولین قدم برای کسب رضایت مشتری، ارائه قیمت منطقی و منصفانه است.

یکی دیگر از مواردی که به مشتری برای خرید از کسب و کار شما انگیزه می دهد، ارائه کدهای تخفیف به مناسبت های مختلف است. پس نباید پس از خرید مشتری را رها کنید. اگر پس از دریافت وجه از مشتری آن ها را رها کنید، حتی اگر یک میلیون نفر هم از شما خرید کنند، این افراد دیگر از شما خرید نخواهند کرد و همان خرید، می تواند خرید آخر و همچنین بازاریابی منفی برای شما باشد. بسته بندی خوب محصول، ارسال سریع و هر چیزی که فکر می کنید بتواند نظر مشتریان را جلب کند، روی توسعه کسب و کارتان تاثیر زیادی دارد.

شروع کار مشتریان و سفارش های شما کم هستند! به دلیل کم بودن تعداد سفارش ها می توانید پس از خرید با مشتری های خود تماس گرفته و نظر آن ها را ثبت کنید. دریافت بازخورد و رفع عیب های احتمالی بسیار می تواند برای شما موثر باشد. اگر با مشتری تماس بگیرید و مستقیم با آن صحبت کنید، در قدم اول احترام به آن ها را حفظ کرده اید و نظر او را جویا می شوید، در مرحله بعد حس مثبت و رضایتی در آن ها ایجاد می کنید. اگر مستقیما این کار را انجام نمی دهید، ارسال ایمیل نظرسنجی می تواند مناسب باشد. ارائه خدمات ویژه برای مشتریان همیشگی و ارسال کدهای تخفیف می تواند آنها را از یک مشتری به یک مشتری دائمی تبدیل کند و این کار برای هر کسب و کاری می تواند موفقیت آن را تضمین کند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *