هر کسب و کاری برای افزایش مخاطبان و فروش خود به دنبال استفاده از راه های مختلف بازاریابی است. در مقاله قصد به بررسی بازاریابی فصلی (Seasonal Marketing)که تاثیر زیادی در فروش شما دارد، پرداختیم. در این مقاله هم به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

 

چند نکته پایانی برای تجربه بازاریابی فصلی مناسب!

نکته اول) محصولات اختصاصی تعطیلات را عرضه کنید!

ارائه محصولات اختصاصی فصل تعطیلات به مشترکان خبرنامه ایمیلی، یک استراتژی عالی برای افزایش تعداد افراد ثبت نام کننده در خبرنامه است. اگر نمی خواهید که این پیشنهادها را به مشترکان خبرنامه منحصر کنید، می توانید این پیشنهادها را برای یک بازه زمانی محدود و خاص در نظر بگیرید. شما همچنین می توانید به صورت مستقیم به مشتریانتان بگویید که برای آگاهی از تخفیف ها و محصولات عرضه شده برای تعطیلات، باید در خبرنامه ایمیلی عضو شوند. فرم ثبت نام برای خبرنامه را قبل از شروع تعطیلات به روزرسانی کرده و در آن با ذکر جمله ای ساده مانند «تخفیف ها و پیشنهادهای اختصاصی تعطیلات را در اینباکس خود دریافت کنید» یک مزیت را به افراد وعده بدهید. پیام هایی مانند این یک ارزش واقعی را به مشتریانتان منتقل می کند و می تواند تعداد افراد ثبت نام کننده در خبرنامه را نیز بالا ببرد.

نکته دوم) نوعی حس اضطرار ایجاد کنید!

روانشناسان رفتاری دریافته اند که قرار گرفتن در وضعیت های اضطراری باعث می شود که افراد تعلل و به تعویق انداختن را کنار گذاشته و سریعا تصمیم بگیرند. ایجاد حس اضطرار روشی عالی برای جذب مشتریان و وادار کردن آن ها به خرید در فصل تعطیلات است. هیچ کسی دوست ندارد که یک پیشنهاد خوب یا یک تخفیف ویژه را از دست بدهد. وقتی برای یک اقدام خاص، ددلاین در نظر می گیرید، افراد به صورت ناخودآگاه وادار می شوند که بدون تعلل آن عمل را انجام دهند.

نکته سوم) شبکه های اجتماعی را با فصل تعطیلات همراه کنید!

اگر بتوانید از شبکه های اجتماعی به درستی استفاده کنید، این رسانه ها می توانند ابزاری قدرتمند برای ترویج محصولات شما در طی تعطیلات باشند. به حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی رنگ و بوی تعطیلات ببخشید. با این کار می توانید نشان دهید که برند شما برنامه ای ویژه برای تعطیلات دارد. البته ایجاد تغییرات کلی در اینجا لزوما نیاز نیست. می توانید تغییرات کوچکی مانند آپدیت تصویر پرفایل و پست کردن پیام های مخصوص فصل تعطیلات را مدنظر داشته باشید. می توانید از شبکه اجتماعی توییتر برای کمک کردن به خریداران استفاده کنید. شما همچنین می توانید هشتگ های مخصوص تعطیلات را برای خود به راه بی اندازید و با مانیتور کردن آن ها و ملحق شدن به گفتگوهای کاربران، وجهه برند خود را ارتقا دهید. روش دیگر استفاده از شبکه های اجتماعی در طول فصل تعطیلات این است که می توانید از طریق این شبکه ها به مشتریانتان اعلام کنید که درصد مشخصی از هر خرید در طول این فصل را به موسسات خیریه یا سازمان های غیرانتفاعی اختصاص می دهید. در این صورت، مشتریان ضمن خرید، در یک کار خیر نیز سهیم می شوند.

نکته چهارم) چاشنی خلاقیت برای کمپین های تبلیغاتی

فصل تعطیلات فصلی است که مشتریان معمولا به نسبت سایر فصل ها پول بیشتری را هزینه می کنند. اما این موضوع تضمین کننده این نیست که تمام کمپین های تبلیغاتی شما می تواند بازگشت سرمایه عظیمی را برایتان در پی داشته باشد. چاشنی خلاقیت را برای کمپین های تبلیغاتی مختص تعطیلات از یاد نبرید. برای افزودن خلاقیت به کمپین های تبلیغاتی روش های متعددی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به ایجاد راهنماهای خرید هدیه و حمل رایگان محصول اشاره کرد. تعطیلات یک شانس بزرگ برای کسب وکارهاست تا بتوانند میزان درآمد خود را افزایش دهند. برای هر کسب وکار، تعطیلات بهترین فرصت برای جذب و ایجاد حس وفاداری در مشتریان است. اگر بتوانید توجه مشتریان را در این فصل جلب کنید، آن ها در فصل های غیر تعطیلات نیز برای خرید مجدد به شما مراجعه خواهند کرد. با در نظر داشتن تاکتیک های ذکر شده در بالا، می توانید محصولات خود را در اولویت خرید مشتریان قرار دهید.

نکته پنجم) تجربه خرید موبایلی را برای مشتری توسعه دهید!

سال گذشته، خریدهای اینترنتی با گوشی های هوشمند افزایش چشمگیری داشتند و به تدریج معامله و خرید با کامپیوتر رومیزی را پشت سر گذاشتند. افزایش کاربران موبایلی، بازاریابی از این طریق را نیز ضروری می کند که چون یک اتفاق کاملا جدید است، شانس موفقیت در این زمینه را بالا می برد. اگر مشتری، یک خرید موبایلی ضعیف را تجربه کند، دیگر آن را تکرار نمی کند. حتی ممکن است این مشتریان تجربه بد خود را با دیگران مطرح کنند و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این مشتریان سراغ رقبایی می روند که شرایط بهتری برای خرید با موبایل فراهم می کنند. سعی کنید با به دست آوردن اطلاعات رفتار خرید آنلاین مشتری مثل کلیک کردن، زوم کردن و چرخیدن در شبکه های مختلف، نیازهای او را بشناسید. این باعث می شود مشکلات او را هنگام انجام خرید با موبایل شناسایی کنید.

نکته ششم) راهنمای خرید هدیه ایجاد کنید!

سال نو یعنی شریک شدن در ایجاد خاطراتی شاد با خانواده، دوستان و اطرافیان و این امر قطعا به رد و بدل کردن هدیه نیاز دارد. اما چند بار تاکنون در تهیه هدیه ای مناسب برای پدر، مادر، بهترین دوست، همسر یا همکارتان دچار مشکل شده اید؟ ایجاد یک راهنمای خرید هدیه در سایت، می تواند ایده بازاریابی خلاقانه ای در این فصل باشد. بیش از آن، به مشتریان آنلاین خودتان کمک می کنید فرآیند سخت و پردردسر جست وجو برای هدیه را دیگر طی نکنند.

نکته هفتم) تعریف دقیق ابتکارات در برنامه ریزی بازاریابی فصلی

به این سؤال ساده پاسخ دهید: چه‌کاری باید بکنید تا به شما در دستیابی به هدف‌های کسب‌وکار کمک کند؟ ابتکارات توصیه‌شده و طرح کلی فعالیت‌های بازاریابی را درون هر یک از نقاط تمرکز به شکل شفاف مشخص کنید؛ این کار را باید بر اساس هدف‌هایتان و برای فصل بعد به صورت دقیق تعریف کنید. لازم نیست دربارۀ هرکدام رساله‌ای دوصفحه‌ای بنویسید، ولی باید هر عنصری را که پیشنهاد می‌دهید در یک یا دو جمله خلاصه کنید. این کار کمک می‌کند علاوه بر اینکه موافقت ذی‌نفعان را جلب کنید، با دادن طرح کلی و تصویری از برخی فنون عملی بازاریابی به هدف‌هایتان برسید؛ به عنوان مثال اگر قرار باشد شیوه صلاحیت‌سنجی سرنخ‌های فروش یا SQL=Sales Qualified Leads را که از تبدیل (conversion) فرم‌ها و چت‌بات‌ها ایجاد شده‌اند، بهبود دهید، می‌توانید آن را با عبارت زیر بیشتر توضیح دهید:

بازاریابی و فروش هر دو معتقدند که برخی خلأ‌های مشترک وجود دارد و نیاز به معیارهای جدید شایستگی و صلاحیت‌سنجی می‌باشد. ما از فرصت‌هایی برای بهبود و برنامه‌ای برای سنجش نتایج صحبت می‌کنیم. بازاریابی، صفحه‌های لندینگ را به همراه فرم‌ها و گفت‌وگوها بررسی می‌کند تا مشخص شود محتوا چگونه باید تغییر کند یا بازنویسی شود تا کیفیت‌ آن بهبود یابد.

نکته هشتم) بودجه را مشخص کنید!

اگر یک اقدام مشخص در یک نقطه تمرکز، مثل یک کمپین اصلی برای ارائه یک محصول به بازار یا تعمیرات اساسی یک وب‌سایت، ۵۰ هزار دلار هزینه داشته باشد و کل بودجه بندی تبلیغات و بازاریابی‌تان ۱۰۰ هزار دلار در سال باشد، لازم است که برنامه ریزی بازاریابی خود را تنظیم کنید. اگر به چیزی که توصیه کرده‌‌اید معتقد هستید و می‌توانید دلیل بیاورید که چگونه به بازده عمدۀ سرمایه‌گذاری منجر می‌شود، شواهد خود را جمع کنید یعنی آمارهای در دسترس از نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی‌تان را بررسی کرده و از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید و نشان دهید چگونه برنامه و طرح پشنهادی شما می‌تواند موثر واقع شود.

نکته نهم) اهداف قابل اندازه گیری

تنها راه دانستن اینکه طرح‌های سالانه و فصلی‌ شما به هدف می‌رسند، انتخاب اهداف دقیق است. اهداف برنامه ریزی بازاریابی باید تأثیر مستقیمی بر حداقل یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد کلی بازاریابی و فروش سالانه شما داشته باشد. داده‌های دقیق برای موفقیت لازم است؛ مخصوصاً وقتی اولین برنامه ریزی بازاریابی را تدوین می‌کنید باید نتایج را مستند کرده و اطمینان بلندمدتی را درحرکت روبه‌جلوی گروه‌ و رهبری‌تان ایجاد کنید. به هر هدف، عدد مشخصی را اختصاص دهید و زمان آن را معین کنید؛ برای مثال:

  • افزایش نرخ‌ بازدید از وب‌سایت به میزان ۰٫۷۵ درصد تا آخر فصل سوم
  • افزایش عدد ماهانۀ سرنخ‌های واجدشرایط جدید بازاریابی به میزان ۲۵% تا آخر فصل سوم
  • افزایش مشترکان وبلاگ به میزان ۱۵% تا آخر فصل سوم

با بازاریابی درون گرا شما از مزیت داده‌های بلادرنگ برای اثرگذاری بر تصمیم‌هایتان برخوردارید. اگر امور «تعطیل و معلق» به نظر می‌رسند، می‌توانید در یک دورۀ ۹۰ روزه تغییر ایجاد کنید، به‌جای اینکه یک سال بعد به قبل فکر کنید و نفهمید «کجا اشتباه کرده‌اید؟».

نکته دهم) فرضیات و پنداشت‌ها

دلیل بیاورید که چرا یک نقطۀ تمرکز خاص و اقدامات مرتبط با آن را توصیه می‌کنید. نشان دهید هر ابتکار بازاریابی چگونه در رسیدن به هدف یا مجموعه هدف‌ها نقش دارد. برای مثال، با گذاشتن ویژگی فراخوان به اقدام یا CTA=Call To Action و فرم تبدیل در بالای صفحۀ اصلی وب‌سایت، پیش‌بینی می‌کنیم بازدید وب‌سایتمان از ۰٫۷۵% به ۱% برسد.»

در گروه بازاریابی شما چه کسی از اقدامات مختلف در نقشۀ راه پیشنهادی دفاع می‌کند؟ اگر چند عضو گروه در بخش بازاریابی دارید، مطمئن باشید اول موافقت ذینفعان را می‌گیرید. سپس وظایف و مهلت‌ها را تعیین کنید. این کار به شما کمک می‌کند که از انجام به‌موقع اقدامات مطمئن شوید و مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی را تقویت می‌کند. یادتان باشد اجرای برنامه ریزی بازاریابی یک تلاش تیمی را می‌طلبد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *