پیش از شروع این مقاله، اجازه دهید یک نکته مهم را به شما بگوییم! اگر به عنوان یک متخصص سئو این مسیر را برعکس طی کنید، با توجه به اینکه توجه کافی به اهداف بازاریابی و تجاری نداشته‌اید، قراردادهای بعدی را از دست خواهید داد، اعتماد کارفرما را جلب نخواهید کرد یا در بهترین حالت به یک عضو کم اثر در مجموعه تبدیل خواهید شد.  در نقطه‌ی مقابل آنچه که گفتیم، اگر به درستی فعالیت‌های سئو را به این اهداف گره بزنید، مخاطبان شما اهمیت کار شما را درک خواهند کرد. یک استراتژی خوب، از سه مرحله مهم تشکیل شده است. عدم توجه به این مسیر و نبود استراتژی دقیق میتواند موجب کسب موفقیت در سئو را با تاخیر و یا شکست مواجه کند.

کلمات کلیدی با رقابت کم اما نرخ تبدیل بالا را پیدا کنید! یکی از استراتژی های بسیار کارآمد در سئو که معمولا نادیده گرفته می‌شود، کسب جایگاه برای کلماتی‌ست که میزان تقاضا یا جستجوی پایینی دارند.  کسب جایگاه در عباراتی که نرخ جستجوی پایینی (بطور میانگین در ماه) دارند، اگرچه ممکن است افزایش چشم گیری در آمار بازدید سایت ایجاد نکند، اما همان تعداد اندک را با احتمال بالاتری به مشتری تبدیل خواهد کرد. در این مرحله رقابت ساده‌تر بوده و نتایج بدست آمده زیربنای خوبی برای مراحل بعدی کار ایجاد میکند.  مثلاً اگر عبارتی طولانی مانند “لباس ورزشی با قابلیت چاپ” توسط کاربران جستجو شده و فروشگاه لوازم ورزشی ما تنها سایتی باشد که به آن پرداخته است، احتمالا اغلب جستجوکنندگان این عبارت در نهایت از ما خرید کرده و به مشتری تبدیل خواهند شد.

کلمات کلیدی با جستجوی بالا اما قابل رقابت! یکی دیگر از نقاط استراتژیک سئو، توجه به عبارات کلیدی نادیده گرفته شده‌ی بازار است. عبارات و کلمات کلیدی‌ای که جستجوی بالایی دارند اما میزان رقابت همچنان در آنها پایین‌ است. این نوع عبارات که تمرکز کمتری بر آنها شده در نهایت می‌توانند ترافیک سایت شما را به خوبی افزایش دهند.  برای مثال عباراتی مثل “لباس ورزشی تیم سپاهان” یا “لباس ورزشی ایرانی با کیفیت” شاید نمونه هایی برای این دسته از عبارات کلیدی باشند که در عین تقاضای بالا، رقابت اندکی در آن‌ها وجود دارد.

به عنوان یک استراتژی نادیده گرفته شده، شما می‌توانید به دنبال تولید محتوایی باشید که افراد و سایت‌های اثرگذار را به تعامل با برند شما ترغیب کند و یا محتوایی بیافرینید که منجر به دریافت لینک‌هایی ارزشمند در فضای وب شود. این کار موجب می‌شود که به سرعت در نتایج جستجو رشد کرده و حتی در عبارت‌هایی با جستجو و رقابت بالا نیز جایگاه کسب کنید.  پیش از اینکه به سراغ نمایش مسیر صحیح رشد سئو برویم؛ بهتر است بدانیم که سئو چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و برای چه اهدافی مناسب نیست. در نتیجه قادر خواهیم بود انتظاراتمان را از سئو مشخص کنیم.

کارکردهای سئو در سال ۲۰۱۹

اگر به عنوان یک متخصص سئو در تیم بازاریابی یک مجموعه فعالیت می‌کنید و یا صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی هستید اما اطلاعی از کارهایی که سئو به واقع می‌تواند انجام دهد ندارید، با مشکلاتی جدی مواجه می‌شوید.  وقتی صحبت از تدوین استراتژی سئو باشد، منظور، مجموعه‌ای از چند روش‌هایی است که کمک می‌کنند تا اهداف بازاریابی گره خورده با هدف کسب‌وکار، محقق شوند. در نظر داشته باشید که سئو می‌تواند کاربرانی که به دنبال محتوای ارزشمند هستند را جذب کند و نحوه نمایش و معرفی برند شما در نتایج جستجو را کنترل کند. به کمک باکس‌های پیشنهاد خودکار و باکس جستجوهای مشابه کاربران، آنها را به سمت عبارات مشخصی هدایت کند که به نفع برند شما باشد  هرچیزی که در صفحه نتایج جستجو (SERP) نمایش داده می‌شود تا حد زیادی می‌تواند توسط تاکتیک‌های سئو کنترل شود.

  • سئو در افزایش ترافیک شما در یک عبارت کلیدی خاص کمک می‌کند!

تکنیک‌های سئو نمی‌تواند موجب افزایش جستجوی عبارتی خاص توسط کاربران یا ترغیب آنها به جستجوی یک عبارت جدید در گوگل باشند.  اگر در رتبه یک نتایج جستجو قرار دارید، ویدئوی شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود‌، تصاویر شما در بخش جستجوی تصاویر گوگل موجود است و یا حتی یکی از وبسایت های صفحه اول نتایج هم به شما لینک داده باشد، به این معنی نیست که لزوما آمار بازدید یا فروش بالایی خواهید داشت.  در واقع سئو نمی‌تواند آمار جستجوی عبارتی که شما در آن جایگاه کسب کرده‌اید را افزایش دهد بلکه هدف سئو کسب جایگاه در عبارت‌هایی است که کاربران به دنبال جستجوی آنها هستند. میزان تقاضا ارتباط مستقیمی با کشش بازار، ظرفیت بازار و تکانه‌های خارجی کسب‌وکار شما (حتی در فضای آنلاین) دارد؛ در نتیجه انتظار از سئو برای افزایش مستقیم حجم تقاضا، انتظاری نابجا خواهد بود.

بدون شک سئو امریست که می‌تواند در ساختار برند یک مجموعه موثر باشد، اما به تنهایی سازنده آن نخواهد بود. اگر یک نفر بخواهد تا برندش توسط مخاطبان بهتر شناخته شود، سئو احتمالا می‌تواند تا حدودی در این مسیر به برند کمک کند. اما؛  مخاطبان به وبسایت شما رجوع می‌کنند، در نحوه کار با وبسایت شما تجربه‌ای کسب می‌کنند و با آن درگیر خواهند شد. مسیری که کاربر در این رفتارها طی خواهد کرد، بسیار بیشتر از چیزی‌ست که در صفحه نتایج جستجو مشاهده می‌کند. سئو به تنهایی قادر به اثرگذاری بر تمامی طول این مسیر نخواهد بود و فاکتورهای زیادی مانند طراحی ظاهری، لحن محتوا، تجربه کاربری و … بر آن تاثیرگذار هستند.  همانطور که گفتیم، اثر اصلی سئو بر روی برخی نتایج موتورهای جستجوگر خواهد بود. درواقع نرخ ورود به سایت شما را افزایش می‌دهد ولی تاثیری بر رفتار آنها در سایت شما نخواهد داشت.

یکی از اتفاقاتی که در زمینه سئو بسیار شاهد آن هستیم این است که شخصی به خوبی روی سئو یک سایت فعالیت کرده و نتیجه بسیار خوبی نیز در صفحه نتایج جستجو بدست آورده است؛ با این وجود هنگامی که کاربران به وبسایت و صفحه مورد نظر می‌رسند از نتیجه بدست آمده راضی نیستند یا به مشتری تبدیل نمی‌شوند.  گوگل مصرانه وبسایت‌هایی که براساس معیارهای مشخصی نتوانستند رضایت کاربران را بدست بیاورند شناسایی، آنها را به رده‌های پایین‌تر نتایج جستجو منتقل و وب‌سایت‌های بهتر را جایگزین آن‌ها می‌کند.  از مرحله ای که کاربر وارد وبسایت می‌شود، وظیفه جلب رضایت وی برعهده وبسایت است. اگرچه بررسی برخی پارامترهای وبسایت‌ها مانند سرعت و کدنویسی‌های استاندارد، لینک‌سازی داخلی و منوها نیز جزئی از فعالیت سئو بحساب می‌آید اما در نهایت باز هم سئو به تنهایی قادر به تاثیرگذاری بر کلیت آن نیست و وظیفه‌ی کنترل وبسایت به طور کلی، بخشی از وظایف سئو محسوب نمی‌شود.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *