در مقاله قبلی به بررسی موضوع قالب سایت و انواع آن پرداختیم. در این مقاله هم می خواهیم به ادامه موضوع قالب سایت بپردازیم.

چگونه بهترین قالب سایت را انتخاب کنیم؟

اگر قصد راه اندازی یک سایت اینترنتی را دارید یا می خواهید کسب و کارتان را به یک کسب و کار آنلاین تبدیل کنید، انتخاب قالب مرحله بسیار مهمی است. تا زمانی که نتوانید یک قالب مناسب برای سایت خود انتخاب کنید، نمی توانید کسب و کار آنلاین موفقی داشته باشید. چند نکته بسیار مهم هنگام انتخاب قالب وجود دارد که با رعایت آن ها، می توانید کسب و کارتان را یک قدم به موفقیت نزدیک تر کنید. ما در این بخش از مقاله 6 نکته بسیار مهم را که هنگام انتخاب قالب باید رعایت کنید، بررسی می کنیم:

قصد راه اندازی چه سایتی را دارید؟

اولین مسئله ای که برای انتخاب قالب سایت اهمیت دارد، این است که قصد راه اندازی چه سایتی را دارید. هنگامی که قصد راه اندازی یک سایت را دارید، باید بدانید که در سایت خود به چه امکاناتی نیاز دارید! تا زمانی که ندانید دقیقاً در سایت باید چه امکاناتی وجود داشته باشد، نمی توانید قالب مناسبی انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر سایتی دارید که در محتوای آن ویدیو قرار می دهید، باید توجه کنید که قالب از محتوای ویدیویی پشتیبانی کند. اگر قالب شما از ویدیو پشتیبانی نکند، نمی توانید در مطالب خود ویدیو قرار دهید و مجدداً باید به فکر انتخاب یک قالب جدید باشید.

همچنین یکی دیگر از مسائلی که باید به آن دقت کنید، رسمی بودن یا نبودن سایت است! برخی از قالب ها حالت رسمی تر دارند اما برخی دیگر از نظر تایپوگرافی و نوع طراحی مناسب سایت های رسمی نیستند. به عنوان مثال قالب هایی که فونت دست نویس دارند، برای سایت های رسمی مناسب نیستند و بیشتر برای سایت های شخصی مناسب هستند.

بودجه خود را در نظر بگیرید!

یکی دیگر از مواردی که می تواند روی انتخاب قالب سایت تاثیر گذار باشد، بودجه شما است. باید توجه داشته باشید که خرید یک قالب به معنای پایان کار نیست؛ بلکه گاهی اوقات امکاناتی نیاز دارید که در قالب وجود ندارد و برای استفاده از آن امکانات باید از یک کد نویس کمک بگیرید. کد نویس هم هزینه ای از شما دریافت می کند تا امکانات مورد نیاز را روی سایت پیاده سازی کند. برخی از کاربران تنها به ظاهر قالب توجه می کنند و همین مسئله موجب می شود تا قالب انتخاب شده نتواند نیاز آن ها را برطرف کند! زیرا برخی قالب ها همه امکاناتی که به آن نیاز دارید را ندارند و نیاز به توسعه دارند. از طرف دیگر، برخی قالب ها هزینه های بیشتری دارند اما تنها برای مدت محدود آپدیت دریافت می کنید؛ پس از اتمام آن مدت، باید مجدداً آن را تمدید کنید و هزینه بپردازید. پس از همین ابتدا بودجه خود را مشخص کنید، سپس قالب مورد نظر را خریداری کنید.

قالب های مختلف را ببینید و برای انتخاب قالب عجله نکنید!

برخی کاربران برای خرید قالب عجله دارند و می خواهند که سایت خود را زودتر راه اندازی کنند. این در حالی است که شما ابتدا باید قالب های مختلفی را ببینید و امکانات آن ها را بررسی کنید. درست است که با هر نوع قالبی می توانید کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید و هر چقدر زودتر کسب و کارتان راه اندازی شود بهتر است، اما باید توجه داشته باشید که اگر امکانات قالب شما نتواند پاسخگوی نیازتان باشد، باید زمان زیادی را برای توسعه قالب صرف کنید. شاید دیدن قالب های مختلف چند روزی راه اندازی کسب و کار آنلاین شما را عقب بیندازد اما باید توجه داشته باشید که چند روز منتظر ماندن برای یک انتخاب عالی بسیار بهتر از چند ماه منتظر ماندن برای توسعه قالب است! پس در حوزه مورد نظر خود، قالب های مختلفی را ببینید و بررسی کنید؛ هر کدام از آن ها که می تواند نیاز شما را بر طرف کند را انتخاب کنید.

قالبی انتخاب کنید که توسعه پذیر باشد!

گاهی اوقات توسعه دهنده قالب مستندات آن را در اختیار شما قرار نمی دهد و همین مسئله موجب می شود که شما یا تیم توسعه دهنده نتوانید قالب را به راحتی توسعه دهد. معمولاً قالب هایی که امکان توسعه داشته باشند، فایل مستندات آن هنگام خرید قالب در اختیار شما قرار می گیرند و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. در صورتی که قالب مورد نظر شما امکان توسعه نداشته باشد، اگر به امکانات جدیدی نیاز داشته باشید نمی توانید آن را در قالب خود پیاده سازی کنید. بنابراین مجبور به تغییر قالب می شوید که نه تنها باید هزینه بیشتری صرف کنید، بلکه باید زمان بیشتری را منتظر بمانید و از دست رفتن زمان می تواند ضرر چند ده میلیونی به کسب و کار ها آنلاین وارد کند. اگر مطمئن نیستید که قالب امکان توسعه دارد، با یک برنامه نویس وب مشورت کنید و از پشتیبان قالب هم در این مورد سوال کنید.

قالب واکنش گرا انتخاب کنید!

چند سالی است که استفاده از موبایل و تبلت برای بازدید از صفحات وب رواج یافته است و در حال حاضر بیش از نیمی از کاربران با استفاده از این دستگاه ها از سایت بازدید می کنند. واکنش گرایی سایت به این معنی است سایت در موبایل و تبلت به خوبی نمایش داده شود و کاربران هنگام بازدید از سایت، با مشکل مواجه نشوند. هنگام خرید قالب توجه کنید که قالب مورد نظر حتماً واکنش گرا باشد! زیرا در صورتی که قالب سایت شما واکنش گرا نباشد، نه تنها کاربران نمی توانند محتوای سایت شما را به درستی ببینند، بلکه موتور های جستجو هم امتیاز ویژه ای که برای سایت های واکنش گرا قائل هستند را برای سایت شما قائل نمی شوند. ابزار های مختلفی برای تست واکنش گرا بودن یک قالب وجود دارد و کافی است لینک پیش نمایش قالب را به آن ها بدهید تا نحوه نمایش آن در موبایل و تبلت را در اختیار شما قرار دهد.

مطمئن شوید که قالب شما پشتیبانی قوی دارد!

هنگامی که از قالب های تجاری استفاده می کنید، ممکن است به مشکلاتی برخورد کنید. حال اگر تیم پشتیبانی قالب سایت شما قوی باشد، آن مشکل را سریعاً رفع می کند اما اگر تیم پشتیبانی ضعیف باشد، نه تنها مشکل شما را رفع نمی کند بلکه وقت زیادی را از هم شما خواهد گرفت. برای آن که بدانید پشتیبان قالب تخصص کافی دارد یا خیر، کافی است بخش دیدگاه های آن قالب را در مارکت پلیس های مختلف نگاه کنید! اگر کاربران رضایت کافی داشتند، به معنای پشتیبانی قوی است اما اگر اکثر کاربران از خرید خود ناراضی بودند، بهتر است در خرید قالب تجدید نظر کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که پشتیبانی قالب با فروشگاه قالب نیست؛ بلکه با فردی است که قالب را طراحی کرده و در حال فروش آن است.

قالب آماده یا اختصاصی؛ کدام بهتر است؟

اکنون که با قالب سایت، قالب آماده و قالب اختصاصی آشنا شدید، زمان آن رسیده که بدانید بهتر است از قالب اختصاصی استفاده کنید یا آماده! همان طور که در بالا تر هم اشاره کردیم، هزینه طراحی قالب اختصاصی نسبت به قالب آماده بسیار بیشتر است و ممکن است کسب و کارهای تازه کار از پس آن بر نیایند. از طرفی، بودجه طراحی قالب اختصاصی می تواند برای رشد و توسعه کسب و کار مورد استفاده قرار بگیرد و اگر از قالب آماده استفاده کنید، به راحتی می توانید بودجه آن را در بخش دیگری مورد استفاده قرار دهید. به صورت کلی می توان گفت:

برای کسب و کار های نوپا بهتر است از قالب آماده استفاده شود. در حال حاضر انواع مختلفی از قالب های آماده وجود دارند که به راحتی نیاز شما را برطرف می کنند. بنابراین پیش از آن که بخواهید قالب اختصاصی سفارش دهید، سعی کنید نیاز سایت خود را بسنجید، سپس قالب های آماده سیستم مدیریت محتوای مورد نظر را بررسی کنید. معمولاً این قالب ها می توانند نیاز شما را بر طرف کنند و حتی اگر امکانات مورد نیاز شما را نداشته باشند، می توانید هزینه توسعه قالب را بدهید و دیگر نیازی به طراحی قالب اختصاصی نخواهید داشت. باقی مانده بودجه خود را هم برای بخش تبلیغات، تولید محتوا یا برند سازی استفاده کنید تا به رشد و توسعه کسب و کارتان کمک کرده باشید.

برای کسب و کار های متوسط و بزرگ بهتر است از قالب اختصاصی استفاده کنید اما باز هم اجباری وجود ندارد! معمولاً کسب و کارهای بزرگ با کمبود بودجه مواجه نیستند و برای تمام بخش های کسب و کار خود می توانند هزینه کنند. از طرفی، معمولاً کسب و کار های بزرگ اعتبار برند زیادی در میان کاربران دارند و بهتر است قالبی استفاده کنند که اختصاصی باشد. البته باز هم هیچ اجباری وجود ندارد؛ زیرا کسب و کار های زیادی وجود دارند که با استفاده از قالب آماده توانسته اند رتبه خوبی در میان رقیبان کسب کنند.

اگر سوالی در مورد قالب سایت دارید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *