الگوریتم های گوگل دقیقاً همان چیزی هستند که هر سایتی با رعایت آن شانس بسیار زیادی برای راه پیدا کردن به لینک های اول گوگل را خواهد داشت. یکی از این الگوریتم ها، الگوریتم پاندا است که کیفیت محتوای سایت ها را مورد بررسی قرار می دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی الگوریتم پاندای گوگل و همچنین راه کار خلاص شدن از جریمه آن بپردازیم.

الگوریتم پاندا چیست و چرا اهمیت دارد؟

یکی از مهم ترین الگوریتم‌ های مورد استفاده گوگل جهت سنجش سئو الگوریتم پاندا است که به دنبال پیدا کردن سایت ‌های با کیفیت و اعتبارسنجی به آن ‌ها است. این الگوریتم می ‌تواند در زمان کوتاهی سایت ‌هایی با محتوا های بی کیفیت و نامناسب را تشخیص داده و در صورت ارتکاب خطا آن‌ها را جریمه کند. الگوریتم پاندا از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؟ دقیقا چه فاکتورهایی را بررسی می‌ کند؟ چگونه متوجه شویم این الگوریتم سایت ما را جریمه کرده و برای رفع آن چه کنیم؟ همانطور که می‌دانید گوگل از الگوریتم ‌های مختلفی جهت بررسی سایت‌ها استفاده می‌کند. گوگل بعد از استفاده از هر الگوریتم به مرور متوجه نقاط ضعف آن شده و الگوریتم ‌های جدیدتری برای رفع آن طراحی کرده است. پیش از به وجود آمدن الگوریتم پاندا سایت ‌های مختلف صفحات خود را با مطالب و محتوا های طولانی و بی کیفیت پر کرده بودند.

هر چه حجم و طول محتوا و تعداد کلمات کلیدی آن بیشتر بود، گوگل آن را یک محتوای با کیفیت تشخیص داده و جایگاه بالاتری به آن اختصاص می‌داد. این مساله باعث شده بود که فضای اینترنت پر از سایت‌ ها، صفحات و اطلاعات بی کیفیت و کم ارزش شود. وجود اطلاعات سطح پایین زمان و انرژی کاربر برای دسترسی به محتوای مورد نظر خود را تلف کرده و باعث نارضایتی آن‌ها می ‌شد. برای رفع این مشکلات و سنجش سایت بر اساس کیفیت واقعی، الگوریتم پاندا طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. اولین نسخه این الگوریتم در سال 2011 توسط گوگل معرفی شد. گوگل این الگوریتم را گامی مهم در جهت سنجش کیفیت محتوا و تعیین سایت‌های با کیفیت معرفی کرده و اعلام کرد این الگوریتم بر 11.8 درصد نتایج جست و جو تاثیر چشمگیری گذاشته است.

این الگوریتم تنها در زمان کوتاهی توانست رتبه بسیاری از سایت‌ها را تغییر داده و جایگاه آن ‌ها در نتایج جست و جو را عوض کند. گوگل برای سنجش صحت این تغییرات، تحقیقاتی به نام برنده ‌ها و بازنده ‌ها را انجام داد. نتایج این تحقیقات نشان داد که سایت‌ هایی که توسط الگوریتم پاندا تنزل رتبه پیدا کرده بودند واقعا سایت‌ هایی بی کیفیت بوده و مطالب آن‌ها مورد رضایت کاربران نبوده است. یکی از مهم‌ ترین اقدامات الگوریتم پاندا، حذف مزرعه محتوا از معیار های سنجس سئو بود. مزرعه محتوا بدون درنظر گرفتن کیفیت سایت‌ هایی را که محتوا های بی ارزش یا کم ارزش را در تعداد و صفحات بالا منتشر می‌ کردند تشخیص داده و آن‌ها را در صدر نتایج جست و جو قرار می ‌داد. این مساله باعث شد سایت ‌های بی کیفیت از گردونه رقابت حذف شده و سایت ‌هایی با محتوای مناسب در جایگاه‌ های بالای نتایج جست و جو قرار گیرند.

فاکتور های مهم الگوریتم پاندا کدام هستند؟

بعد از این که با علت و تاریخچه الگوریتم پاندا آشنا شدیم، باید بدانیم این الگوریتم دقیقا چه فاکتور هایی را در سایت بررسی می‌کند؟

  • تکراری بودن محتوای سایت

یکی از فاکتور های بسیار مهمی که خون پاندا و گوگل را به جوش می ‌آورد، استفاده از محتوای کپی شده از سایت ‌های دیگر و یا حتی سایت خودتان است. برای آن که بتوانید امتیاز قابل توجهی از گوگل بگیرید، باید محتوای شما خاص و یونیک باشد. برای مثال اگر شما فروشنده یک محصول خاص در مدل‌های مختلف هستید که ویژگی‌ های مشابه دارند، نباید از یک متن یکسان برای تمامی آن‌ ها استفاده کرده و فقط نام مدل را تغییر دهید. شما باید برای هر مدل محتوای جداگانه، متفاوت و با کیفیت بنویسید.

همانند دیگر الگوریتم ‌های مورد استفاده گوگل، پاندا نیز طی سال‌ها بارها به روز رسانی شده است. به گفته گوگل این الگوریتم از سال 2011 تا سال 2015 تعداد 265 بار آپدیت و به روز رسانی شده است. در حال حاضر آخرین نسخه این الگوریتم بسیار کامل و جامع بوده و می ‌تواند سایت‌هایی با مطالب با کیفیت را به صدر نتایج جست و جو بیاورد.

  • کم حجم بودن محتوای سایت

بسیاری از سایت ‌ها صفحات خود را با مطالب متنوع و زیاد اما با حجم و تعداد کلمات کم پر می ‌کنند. این مساله نه تنها از نظر گوگل و سئو مناسب نبوده بلکه تاثیر منفی نیز دارد. الگوریتم پاندا نسبت به محتوا های کم حجم حساس بوده و آن‌ها را بی کیفیت می ‌داند. از نظر الگوریتم پاندا یک محتوا باید به قدری کامل باشد که کاربر با خواندن آن تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند.

در صورتی که شما برای نگارش مطالب خود از سایت‌های داخلی و خارجی معتبر استفاده می ‌کنید، می ‌توانید در انتهای مقاله لینک آن‌ها را قرار دهید. این مساله به گوگل نشان می‌ دهد که شما به صحت و اعتبار مطالبی که در سایت خود قرار می‌ دهید اهمیت می‌دهید.

  • وجود اشکال نگارشی و املایی

از دیگر فاکتور هایی که الگوریتم پاندا نسبت به آن حساس است، وجود ایراد های نگارشی و غلط ‌های املایی در محتوا است. تا قبل از استفاده از این الگوریتم محتوا های سایت‌ها پر بود از کلمات اشتباه با ویرایش غلط که گوگل به آن توجهی نمی ‌کرد. پاندا متوجه این مساله شده و در حال حاضر روی آن دقت زیادی به خرج می ‌دهد.

  • درج آگهی‌های تبلیغاتی بیش از حد

بدون شک یکی از مواردی که شما می ‌توانید از طریق آن درآمد زایی کنید، درج آگهی ‌های تبلیغاتی شرکت‌ ها، محصولات‌ و برند های دیگر است. شما همچنین می‌ توانید به صورت تبادلی با سایت‌ های دیگر همکاری کرده تا آن‌ها نیز برای شما در سایت خود تبلیغ کنند. این مساله هم می ‌تواند تعداد مخاطبان شما را افزایش داده هم سئو سایت را ارتقا دهد. از نظر الگوریتم پاندا مشکل زمانی پیش خواهد آمد که شما آگهی ‌های تبلیغاتی را بیش از حد مجاز در سایت خود درج کنید. این مساله باعث نارضایتی مخاطبان و گوگل شده و رتبه سایت را پایین خواهد آورد.

  • صفحات ناسازگار با گوگل

گوگل و الگوریتم پاندا نسبت به قول‌ هایی که به کاربران خود می‌دهید بسیار حساس بوده و آن‌ها را پیگیری می ‌کند. برای مثال شما برای افزایش نرخ کلیک سایت خود مژده 40 درصد تخفیف ویژه یا جوایز خاصی را به کاربران خود می ‌دهید. اگر کاربران بعد از کلیک روی لینک مورد نظر با صفحات اشتباه یا چیزی متفاوت مواجه شوند، الگوریتم پاندا آن را تشخیص داده و سایت شما را بی کیفیت درنظر خواهد گرفت.

اگر گوگل صاحب امتیاز سایت را بشناسد و در کارنامه قبلی او سایت‌ های مسدود و یا اسپم شده وجود داشته باشد، نسبت به آن حساسیت بیشتری به خرج می ‌دهد. اگر وب سایتی توسط الگوریتم ‌های گوگل مسدود شده باشد، پاندا آن را سایتی بی ارزش و کم اعتبار خواهد دانست.

  • تعداد بیش از حد کلمات کلیدی

یکی از فاکتور های بسیار مهمی که بر سئو سایت تاثیر گذار است، تعداد کلمات کلیدی به کار رفته در متن است. در صورتی که تعداد این کلمات در محتوای شما کم باشد، موتور های جست و جو دقیقا متوجه نخواهند شد که محتوای شما در چه موردی است و آن را هنگام جست و جوی کاربران نمایش نخواهند داد. نقطه مقابل این مساله تعداد بیش از حد کلمات کلیدی در یک متن است. اگر شما برای گول زدن موتور های جست و جو متن خود را از کلمات کلیدی پر کنید، الگوریتم پاندا متوجه آن شده و محتوای شما را بی کیفیت خواهد دانست.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه فاکتور های الگوریتم پاندای گوگل می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *