اگر از آن دسته از کسب‌وکارهایی هستید که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنید تا خدمات یا محصولات خود را معرفی کنید، حتماً می‌دانید که دیده شدن محتوا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازاریابی محتوا است. به همین دلیل مانند تبلیغات، از کمپین‌های بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند تا بتوانند محتوای خود را به دست مخاطب هدف برسانند. اگر بخش‌های قبلی مقاله را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن‌ها را بخوانید و سپس به سراغ این مقاله بیایید تا راحت‌تر بتوانید این موضوع را درک کنید. اگر آماده هستید، در این مقاله همراه ما باشید.

قدم‌به‌قدم با برنامه‌ریزی کمپین بازاریابی محتوا

اینکه کمپین خود را برای یک روز بخصوص و بازه‌ی زمانی خاصی در نظر بگیرید بسیار ایده‌آل است. اما برای رسیدن به نتیجه‌ا‌ی خوب لازم است که برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. یک کمپین تأثیرگذار باید تمامی موضوعات، علایق و شاخصه‌های محتوایی لازم را شامل شود. حالا چگونه برای این کار برنامه‌ریزی می‌کنید؟

یک) برنامه‌ی زمانی برای کمپین خود تعیین کنید

بیشترِ کمپین‌های بازاریابی محتوا و مخصوصاً کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی حین رویدادهای ویژه و هنگام تعطیلات و در بازه‌های زمانی خاصی برپا می‌شوند. در ادامه، چند مورد از این زمان‌های خاص که مورد توجه کسب‌وکارها و برندهای مطرح جهان است آورده می‌شود.

  • تعطیلات رسمی و عیدها
  • روزهای نام‌گذاری‌شده و خاص در تقویم: روز مادر، روز پدر، روز ولنتاین و…
  • مناسبت‌های محلی‌ای چون فستیوال‌ها، جشن‌ها و نمایشگاه‌ها
  • سالگردها یا جشنواره‌های مرتبط با خود شرکت و کسب‌وکار

باید بدانید با چه هدفی و طی چه مدتی این کمپین را برپا می‌کنید. می‌توانید از تقویم گوگل یا همان Google Calendar هم استفاده کرده، برنامه‌های خود را با روزهای باقی‌مانده تا زمان برگزاری کمپین تنظیم کنید.

باید لیستی تمام‌عیار از مراسم‌ و مناسبت‌ها داشته باشید و کارهای مربوط به کمپین را تا زمان باقی‌مانده راست‌ و ریس کنید. می‌توانید از Google Trends هم استفاده کنید. چگونه؟ معمولاً شناسایی مراسم‌ و موارد مربوط به کسب‌وکار شما از طریق گوگل ترند راحت‌تر است. حتی می‌توانید بازه‌های زمانی خاص و میزان جستجوی مخاطبان را هم در اینترنت استخراج کنید تا از حداکثر پتانسیل‌ها بهره ببرید.

دو) ارتباط خود را با این مناسبت‌ها شناسایی و تعیین کنید!

حالا لیستی از تمامی رویدادها و مناسبت‌ها دارید و باید ببینید کدام‌ یک از این مناسبت‌ها بیشتر به کارتان می‌آید (بهتر بگوییم: مشتریان هدف شما بیشتر با کدام یک از این رویدادها ارتباط برقرار می‌کنند؟) حالا باید زاویه‌دید مشترکی پیدا کنید و میان کمپین محتوایی و محصولات خود با این رویدادها پل بزنید (به‌ عنوان مثال، عید نوروز برای یک فروشگاه آنلاین پوشاک و لباس بهترین زمان است. زیرا همه دوست دارند لباس نو بخرند)؛ یعنی باید میان محصولات و خدمات‌تان با روز و رویداد انتخاب‌شده اشتراکی وجود داشته باشد.

SerpStat یکی از وب‌سایت‌هایی است که به کارتان می‌آید. چرا که برای برنامه‌ریزی فصلی و زمانیِ محتوا بسیار کارآمد است. می‌توانید فیلترهای مختلف را امتحان کنید یا کلیدواژه‌هایِ مناسبت‌های خاص را استخراج کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید آمار جستجوی کلیدواژه‌های مرتبط با کمپین‌تان را طی هفته‌های منتهی به کمپین استخراج کنید تا علاوه بر شناسایی رفتار مشتریان محتوای خود را نیز متناسب با آن حال‌وهوا تولید کنید تا بیشتر دیده و خوانده شود.

سه) آنالیز کمپین را فراموش نکنید!

حالا که موضوعات و زمان برگزاری کمپین را انتخاب کرده‌اید نوبت ایده‌پردازی است. در حقیقت، حالا باید کمپین خود را بسازید. مثلاً، باید در کمپین شبکه‌‌های اجتماعی به‌مناسبت عید نوروز رابطه‌ای را که میان محصولات خود و عید نوروز ساخته‌اید توسط محتوای تصویری و متنی به کاربران نشان دهید.

حالا چگونه باید این ارتباط را نشان داد؟ این دقیقاً جایی است که باید ایده بدهید و ایده‌هایتان را مطرح و درباره‌شان بحث کنید. این آنالیز صرفاً مربوط به ایده‌ها نیست. باید این موارد را به‌طور کامل بررسی و تحلیل کنید: هشتگ مورد استفاده در کمپین شبکه‌های اجتماعی، کلیدواژه‌های مورد استفاده در تبلیغات کلیکی و چگونگی تولید محتوای تأثیرگذار و ترغیب‌کننده. در ضمن، باید یک مزیت رقابتی هم داشته باشید. چون مطمئناً رقبای شما هم کمپین‌های مشابهی برپا می‌کنند. باید طرح یک تخفیف ویژه، کدهای تخفیف و مواردی از این دست را هم بررسی کنید. شما باید یک USP داشته باشید. یعنی یک جایگاه فروش یونیک و منحصربه‌فرد، یک ویژگی و مزیت رقابتی که صرفاً مختص شما باشد و شما را از بقیه رقبا متمایز کند.

Call-to-Actionهای متناسب را شناسایی کنید!

می‌توانید از دکمه‌های فراخوان مختلفی در وب‌سایت خود استفاده کنید (همین الان بخرید، اضافه‌کردن به سبد خرید، فالوکردن، دانلود و…) یکی از مزایای کمپین بازاریابی محتوا این است که شما همزمان هم فروش دارید و هم برندینگ.

  • Finteza ابزار خوبی برای این کار است. هم می‌توانید به صورت آنلاین از آن استفاده کنید و هم یک پلاگین مختص وردپرس دارد که کار شما را به مراتب راحت‌تر می‌کند. با این ابزار می‌توانید اثربخشی Call-to-Actionهای وبسایت‌تان را استخراج کنید. می‌توانید تغییراتی اعمال کرده، مجدداً تأثیر این تغییرات را بررسی کنید. با انجام این عملیات به راحتی «کال تو اکشن‌‌های متناسب با کمپین‌تان را پیدا می‌کنید.

استراتژی محتوا

بهتر است از استراتژی محتوا نیز غافل نشویم. یک کمپین موفق زمانی به نتیجه می رسد که ما استراتژی محتوایی درستی داشته باشیم. در ادامه به توضیح خلاصه ای از استراتژی محتوا خواهیم پرداخت:

استراتژی محتوای هدفمند به سبک هیتلر یا استالین

حمله ارتش هیتلر به نیروهای استالین در شوروی بزرگترین لشکرکشی نظامی تاریخ بود. هیتلر ۶۰۰ هزار وسیله‌ نقلیه موتوری و ۷۵۰ هزار اسب را روانه‌ روسیه کرد تا با سربازان پیاده، نیمه‌جان و گرسنه‌ شوروی بجنگد. اما آلمان در این عملیات، به‌طرزی باورنکردنی، ۹۵درصد تلفات داد و از استالین شکست خورد؛ به همین سادگی! البته راستش را بخواهید به این سادگی‌ها هم نبود!

حال به بازاریابی محتوا بر‌گردیم: شما در میانه‌ یک نبرد هستید، نبردی سخت برای به‌دست‌آوردن مشتری، اما این بار در دنیای آنلاین. نبرد در دنیای آنلاین از سایر نبردها حساس‌تر است؛ زیرا رقبایتان می‌توانند با یک کلیک به هر سلاح کشنده‌ای دست یابند و کوچک‌ترین اشتباهی ممکن است شما را از میدان به در کند و رقبای تازه‌‌نفس یا قدیمی جای شما را بگیرند. سؤال اصلی این است: چه کسی با استراتژی محتوای هدفمند موفق می‌شود این مشتری احتمالی را جذب کند، شما یا آنها؟

آیا حریف‌شان می‌شوید؟

مطمئناً این نقل‌قول معروف را شنیده‌اید که محتوا پادشاه است. این جمله را فراموش کنید. هر محتوایی پادشاه نیست. کسب‌وکارهای زیادی قربانی این نقل‌قول شده‌اند. هزینه‌های زیادی را صرف تولید محتوا کرده‌اند؛ اما هیچگاه نتوانسته‌اند نتیجه‌‌ای را که می‌خواسته‌اند بگیرند. هر محتوایی پادشاه نیست. محتوایی پادشاه است که استراتژی پشتش باشد، نه هر محتوایی. سناریوهای زیادی پشت داستان شکست در دنیای بازاریابی محتوا وجود دارد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *