واقعیت این است که فیسبوک  اطلاعات زیادی راجع‌ به ما می‌داند. میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، به زاکربرگ و تیمش بابت دانستند اطلاعاتی همچون اینکه چه چیزی دوست دارند، از چه چیزی متنفرند، با چه کسی درگیر شده‌اند، کدام مدرسه می‌روند و خیلی چیزهای دیگر اعتماد کرده‌اند. و اجازه بدید از مردم عجیب و غریبی نگوییم که تمایل دارند از همه چیز حتی شام تعطیلاتشان عکس به اشتراک بگذارند. اگر شما از جمله افرادی هستید که از فیسبوک  مثل گزارش زندگی استفاده می‌کنید پس یکی از خیلی‌هایید. فیسبوک  از لحاظ تئوری هیچ اطلاعات شخصی افراد را به تبلیغ‌کنندگان، برنامه‌نویسان و سایر افراد شخص ثالث به اشتراک نمی‌گذارد. اگر کسی به اطلاعات حساب کاربری‌تان دسترسی پیدا کند اتفاقات خیلی بدی ممکن است بیفتد. بیایید نگاه دقیق‌تری بی‌اندازیم.

خطرات دسترسی غیرمجاز

خب خطرات دسترسی افراد دیگر به حساب کاربری بسیار زیاد است. ما به طور خلاصه ناراحت‌کننده‌ترین آنها شرح می‌دهیم: بهره‌برداری از اطلاعات خصوصی: اگر به فیسبوک  معتاد هستید، شانس خوبی وجود دارد که اطلاعاتی از حساب کاربری خود داشته باشید که مایل به اشتراک گذاری آن با دنیا نیستید. شاید مربوط به جنسیت، مذهب، اعتقادات سیاسی یا یه موضوع مهم دیگر باشد. اخاذی اینترنتی: تهدیدهای اینترنتس یک تهدید واقعی و رو به رشد است. از آنجایی که افراد می‌توانند بعد از ۱۳سالگی در فیسبوک  ثبت‌نام کنند، در اینجا یک احتمال عظیم بالقوه برای اخاذی اینترنتی وجود دارد،مخصوصا اگر اگر کسی بتواند به اطلاعات خیلی شخصی شما دست پید کند. ویروس‌ها: تعداد زیادی از ویروس‌ها از طریق فیس بوک پخش شده‌اند. سرویس Messenger منحصرا محل متداول یورش ویروس‌هایی است که توسط لینک‌های مخرب به سرعت گسترش پیدا می‌کنند. یک هکر می‌تواند از حساب کاربری شما برای دوستانتان یک لینک ارسال کرده و هم شما و هم دوستانتان را با مشکل مواجه کند. سایر حساب‌ها: افراد، غالبا حساب‌های فیسبوک  خود را به سایر شبکه‌های اجتماعی متصل می‌کنند.

یک کاربر غیرمجاز می‌تواند اطلاعات و هویت یک شخص آنلاین را نابود کند.

آیا کسی به حساب فیسبوک  شما دسترسی دارد؟ همه‌ی ما می‌دانیم اگر کسی به حساب کاربری دسترسی پیدا کند عواقب زیان‌باری به همراه خواهد داشت. و بدتر خواهد شد اگر به سرعت عکس‌العملی نشان ندهیم.

چطور بدانید شخص دیگری به حساب شما در فیس‌بوک دسترسی دارد؟

خوشبختانه فیسبوک  یک راه کشف حقیقت قرار داده و با آنکه ۵ سال است از عمر این سیستم می‌گذرد اما کمتر کسی از آن خبر دارد. متاسفانه فیسبوک  هم راجب آن آگاهی درستی به کاربران نمی‌دهد. برای شروع، وارد حساب کاربری خود شوید و روی فلش کوچک در گوشه سمت راست بالای نوار کلیک کنید. یک منو مانند خواهید دید سپس تنظیمات را انتخاب کنید.

وقتی صفحه تنظیمات بارگذاری شد، Security را پیدا کرده و وارد صفحه پنل سمت چپ صفحه شوید.

این وبسایت شما را به صفحه امنیتی جدید که به تازگی طراحی شده می‌برد. در این صفحه، ویژگی‌های زیادی برای جلوگیری از دسترسی اشخاص دیگر به حساب و اطلاعاتتان پیدا خواهید کرد. فعلا ما به بخش جالب Where You’re می‌پردازیم. در این بخش، فهرستی از تمام دستگاه‌ها و مکان‌هایی که در حال حاضر به حساب کاربری شما درسترسی دارند درج شده است. برای اطمینان روی لیست کلیک کرده و اطلاعات را بررسی کنید. ممکن است برخی از دستگاه‌هایی که مشکوک به نظر می‌رسند را مشاهده کنید، نگران نباشید و به بررسی ادامه دهید.

برای مثال، لیست مکان‌هایی که بودید را بررسی کنید، شاید در بعضی مکان‌ها نبودید ولی در جایی دیگر بوده‌اید، این ممکن است بخاطر یک اشتباه IP از ISP یا موج تلفن همراه باشد نه یک فرد نفوذی.

حذف دستگاه مشکوک

اگر چیزی مشکوکی می‌بینید، می‌توانید از این لیست برای لغو دسترسی آن استفاده کنید. برای لغو دسترسی، روی سه نقطه عمودی در کنار دستگاهی که می‌خواهید حذف کلیک کنید. یک منوی جدید ظاهر خواهد شد. روی Not you و یا Log out کلیک کنید.

اگر بر روی Not You کلیک کنید، فیسبوک  دستگاه مورد نظر را مسدود کرده و شما را از طریق برخی مراحل برای محافظت از حساب کاربری می‌برد. اگر بر روی خروج کلیک کنید، دسترسی لغو خواهد شد، اما فرد نفوذی به طور بالقوه می‌تواند وارد حسابتا شود اگر رمز عبورتان را بداند.

اگر می‌خواهید دوباره شروع کنید، به پایین لیست بروید و روی Log out of all sessions کلیک کنید.

جلوگیری از مشکل

هنگامی که دسترسی غیر‌مجاز را لغو کردید ، باید اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که دوباره این اتفاق نمی‌افتد. البته اولین قدم، تغییر رمز است. برای انجام این فرایند باید از مسیر Settings > Security and login > Login > Change password اقدام کنید.

اما تغییر گذرواژه تنها نیمی از داستان است. همچنین بایستی تأیید هویت دو عامل را انجام دهید. برای فعال‌سازی احراز هویتی دو عامل، از مسیر Settings > Security and login Settings > Security and login > Set up two-factor authentication عمل کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *