واضح است که تا اینجا و بعد از آشنایی با  بازاریابی حضور آنلاین کسب‌و‌کار شما در فضای مجازی و چگونگی حضور در این فضا و با کمک ابزار‌های بازاریابی دیجیتالی به‌خوبی می‌دانید که تا چه حد کشاندن مردم به پایگاه دیجیتالی‌تان اهمیت دارد.
اما این به تنهایی کافی نیست؛ باید از میزان کارآمدی برنامه‌ی دیجیتالی خود در این مسیر دشوار هم اطمینان حاصل کنید. برای این کار چند روش ساده وجود دارد:

انتظارات خود را واقع‌بینانه انتخاب کنید، نتایج خود را دنبال کنید و خود را با تغییراتی که در فناوری‌ها و صنعت مربوطه رخ می‌دهد وفق دهید.

هدفگذاری واقع‌بینانه

اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که قرار نیست در یک چشم به هم زدن نتایج چشمگیری عایدتان شود. راه‌اندازی و قرار دادن حضور دیجیتالی شما در فضای آنلاین و جلب توجه در آن می‌تواند زمان‌بر باشد.
برای مثال اگر آرایشگر هستید و اولین وب سایت فروش آنلاین محصولات آرایش موی خود را به تازگی راه‌اندازی کرده‌اید، نباید انتظار داشته باشید ظرف یک چشم بر هم زدن فروش آنلاین شامپو‌هایتان رشد چشمگیری داشته باشد.
کمی طول می‌کشد تا موتور‌ جستجو شما را پیدا کنند.

شما برای به‌کارگیری و بهبود طرح بازاریابی دیجیتالی خود به زمان نیاز دارید.

بنابراین سعی نکنید اهداف غیرواقع‌بینانه‌ای برای خود در نظر بگیرید که احتمال چندانی برای تحقق ندارند.

ارزیابی و بهبود

یک بخش حیاتی هر برنامه‌ی آنلاینی، سنجش اقدامات در دست انجام و حصول اطمینان از نتیجه‌بخش بودن آنهاست. به این کار تحلیل یا آنالتیکس گفته می‌شود که می‌تواند به شما نشان دهد مردم چگونه به وبسایت شما راه پیدا می‌کنند و وقتی داخل آن هستند چه‌کار می‌کنند.
برای این‌کار هم به‌سادگی می‌توانید با کمک گوگل آنالیتیکس و جزئیات نحوه‌ی کار با آنالتیکس به طور کلی، بدانید که بازدیدکنندگان آنلاین شما از کجا می‌آیند. در واقع اجزای گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند بفهمید کدام یک از کمپین‌های بازاریابی‌تان نتیجه می‌دهد و کدام خیر.
اگر بدانید کاربران اینترنت روی وب سایت شما چه‌کار می‌کنند می‌توانید بفهمید سرمایه‌گذاری‌تان در دنیای مجازی نتیجه‌بخش واقع می‌شود یا نه.
برای نمونه، اگر برگردیم به مثال سالن آرایش، پیدا کردن وبسایت شما تنها خواسته‌ی شما نخواهد بود. بلکه شاید بخواهید مشتریان‌تان کار‌های دیگری نیز انجام دهند از جمله اینکه ویدیو‌های آموزشی ترفند‌های زیبایی شما را تماشا کنند، وقت اصلاح خود را به صورت آنلاین ثبت کنند، مسیر رانندگی تا سالن را روی نقشه چک کنند و یا محصولی بخرند.
دنبال کردن اقدامات بازدیدکنندگان روی وبسایت می‌تواند به شما کمک کند بفهمید کدام بخش از سایت به خوبی کار می‌کند و کدام بخش خیر. به این ترتیب می‌توانید تغییراتی در آن به وجود بیاورید و به طور مستمر آن را بهبود ببخشید.

تغییر، تغییر، تغییر

به عنوان نکته‌ی آخر، به یاد داشته باشید که دنیای آنلاین همیشه در حال تغییر است و هر روز ابزار‌ها، فناوری‌ها و تاکتیک‌های جدیدی معرفی می‌شوند. بنابراین یک طرح خوب طرحی است که مفاهیم پایه‌ی این حوزه که به این زودی‌ها دچار دگرگونی نمی‌شوند را با نگاه به آینده ترکیب کند تا از تازه‌ترین و مهم‌ترین روند‌های جاری عقب نماند.
به همین ترتیب اگر اوضاع در صنعت حوزه‌ی فعالیت شما تغییر می‌کند نیز باید اطمینان حاصل کنید دنیای آنلاین شما نیز متناسب با این تغییرات به‌روزرسانی می‌شود. برای مثال اگر رنگ موی جدیدی وارد بازار می‌شود و توجه زیادی به خود جلب می‌کند، باید مطمئن شوید توانایی‌های خود در کار با این روند جدید را به خوبی به نمایش می‌گذارید.

به یاد داشته باشید،

برای موفقیت در دنیای آنلاین، باید پیش از آنکه قدمی بردارید خوب نگاه کنید؛

این نگاه کردن هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. در نظر داشته باشید که یک طرح خوب این سه مورد را مد نظر قرار می‌دهد:
• اول اینکه اهداف آنلاین خود را بشناسید و بر اساس این اهداف سعی کنید انتظاراتتان واقع‌بینانه باشند.
• دوم اینکه، برای دنبال کردن و سنجش موفقیت اقدامات در دست انجام خود از ابزار‌های سنجشی مثل آنالتیکس استفاده کنید.
• و در آخر اینکه، همیشه به‌روز باشید و خود را با تغییرات فناوری و صنعت مربوطه وفق دهید.
اگر همه‌ی این موارد در طرحی که برای حضور آنلاین خود در نظر می‌گیرید پیش‌بینی شده باشند و انعطاف‌پذیری خود را حفظ کنید، با مشکلی مواجه نخواهید شد و تلاش می‌کنید که با تحلیل و بررسی دقیق بدانید کجای دنیای مجازی حضور داشته باشید؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *