دولت چین، ماه گذشته معامله با استفاده از پول مجازی بیت کوین و نیز سرمایه‌گذاری از طریق آن را در کشور ممنوع اعلام کرده بود اما حال گزارش‌ شده است که بانک مرکزی چین در حال توسعه یک ارز دیجیتال مختص این سرزمین است. ضمناً گفته شده که تست‌های موفقیت‌آمیزی برای این پول جدید انجام شده و برخی از مقامات و متخصصان از معرفی این واحد پول جدید در آینده پشتیبانی می‌کنند.

به گزارش Bloomberg: رئیس بانک مرکزی چین، «یائو چیان» در هفته گذشته اعلام کرد که کارشناسان مراحل آزمایشی الگوریتم‌های مورد نیاز برای تامین پول دیجیتال را تکمیل کرده‌اند و مبادلات آزمایشی بین بانک مرکزی و بانک‌های تجاری با موفقیت صورت گرفته‌اند. وی همچنین افزوده است گام بعدی می‌تواند استفاده آزمایشی از این پول در برخی مناطق شهری باشد.

گفتنی است پول مجازی جدید چینی‌ها به عنوان یک پول نقد در نظر گرفته‌ می‌شود و در کیف پول‌های دیجیتال که تحت نظر بانک‌های تجاری هستند مورد استفاده خواهد بود. با استفاده از این روش، هزینه تبادلات به شدت کاهش خواهد یافت چرا که پرداخت‌ها می‌توانند مستقیما از خریدار به فروشنده منتقل شوند. استفاده از پول‌های دیجیتال همچنین به دلیل شفافیت بیشتر می‌توانند به عنوان موانعی برای پول شویی یا فرارهای مالیاتی در نظر گرفته شوند.

اما پول‌های مجازی نقاط ضعفی نیز دارند که مهم‌ترین آنها،‌ احتمال هک شدن‌شان است. حتی پول‌های مجازی اِتِر و بیت کوین نیز هدف هک‌های گسترده‌ای قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، بزرگترین مرکز مبادله بیت کوین با نام «Mt. Gox» در یک دوره که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد مورد حمله هکرها بوده که مبلغ ۴۶۰ میلیون دلار نیز در این بازه به سرقت رفته است.

در نتیجه با این که پول دیجیتال چین در یک حساب بانکی مرسوم قرار ندارد اما مسئولان چینی باید به فکر ارائه بیمه سپرده یا نوعی از ضمانت برای کیف پول‌های دیجیتال باشند تا بتوانند در برابر چنین حمله‌هایی، از شهروندان و همچنین نظام بانکی حمایت‌های لازم را داشته باشند.

این صحبت اما به معنی موفق نبودن پول دیجیتال در چین نیست، خصوصا اگر استقبال زیاد از طرح پول دیجیتال در چین را در نظر آوریم. رهبران چین در این موضوع به آرامی و گام به گام اقدامات خود را انجام می‌دهند تا از صحت و امنیت نظام جدید اطمینان داشته باشند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *