اینتل در ماه آگوست پردازنده‌های نسل هشتم خود برای کامپیوترهای لپ‌تاپ را معرفی کرد و حال نوبت آن رسیده تا پردازنده‌های این نسل برای سیستم‌های دسکتاپ نیز رونمایی شوند.

به گزارش TheVerge اکنون بزرگترین تغییر در خانواده‌ی محصولات «Core»، به دگرگونی در تعداد هسته‌های آنها در تمامی رده‌های ویژه دسکتاپ باز می‌گردد. برای مثال، نخستین مدل از سری i3 حالا به چهار هسته مجهز گشته (مدل پیشین ۲ هسته داشت)؛ سری میانی i5 از ۴ هسته به ۶ هسته ارتقا یافته و i7 نیز شش هسته را به همراه «hyper-threading» عرضه می‌دارد.

بر طبق گفته‌ی اینتل تراشه‌های جدید نسبت به نسل پیشین ۳۲ درصد سریع‌تر هستند و برای اموری مانند ویرایش ویدئو و تولید محتوای چند رسانه‌ای، در مقایسه با کامپیوترهایی که سه سال پیش مونتاژ شده‌اند ۶۵ درصد سریع‌تر عمل می‌کنند. گفتنی است اهالی سانتا کلارا در عرصه‌ی گیمینگ هم دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند و هم اکنون از پردازنده‌ی i7-8700K به عنوان بهترین پردازنده‌ی گیمینگ تمام دوران یاد می‌کنند.

بر طبق گزارشی که «AnandTech» منتشر کرده است، اینتل بنا دارد در شروع کار ۶ پردازنده‌ی نسل هشتم را برای کامپیوترهای دسکتاپ تولید و عرضه نماید، که در اصل هر کلاس شامل دو پردازنده‌ی جدید خواهد شد:

  • پردازنده‌ی i3-8100، دارای چهار هسته/ چهار thread، تنظیم شده روی سرعت ۳.۶ گیگاهرتز با قیمت ۱۱۷ دلار
  • پردازنده‌ی i3-8350K دارای چهار هسته/ چهار thread، تنظیم شده روی سرعت ۴ گیگاهرتز با قیمت ۱۶۸ دلار
  • پردازنده‌ی i5-8400 دارای شش هسته/ شش thread، تنظیم شده روی سرعت ۲.۸ گیگاهرتز با قیمت ۱۸۲ دلار
  • پردازنده‌ی i5-8600 دارای شش هسته/ شش thread، تنظیم شده روی سرعت ۳.۶ گیگاهرتز با قیمت ۲۵۷ دلار
  • پردازنده‌ی i7-8700 دارای شش هسته/ دوازده thread، تنظیم شده روی سرعت ۳.۲ گیگاهرتز با قیمت ۳۰۳ دلار
  • پردازنده‌ی i7-8700K دارای شش هسته/ دوازده thread، تنظیم شده روی سرعت ۳.۸ گیگاهرتز با قیمت ۳۵۹ دلار

شایان ذکر است چیپ‌های نسل هشتم جدید به صورت عمده کاربران معمول رایانه‌ها را هدف قرار داده‌اند که تمایل دارند بودجه‌ای منطقی را هزینه کنند و آن قشری که به دنبال پرفرمنسی بسیار بالا روی دسکتاپ‌های خود هستند، هنوز می‌بایست به سراغ پردازند‌ه‌های فوق قدرتمند Core X بروند.

AnandTech‌ در ادامه‌ی گزارش خود می‌افزاید، قیمت‌ّهایی که برای پردازنده‌های نسل هشتم اعلام شده‌اند هنوز نهایی نیستند و می‌توان تغییری ۳۰ الی ۵۰ دلاری را برای آنها متصور بود. ضمناً همانطور که انتظار می‌رود، با ارتقای یک نسل باید برای مادربوردهای جدید نیز هزینه کنید که از چیپست تازه‌ی Z370 اینتل بهره‌مند هستند.

بد نیست در پایان به این نکته هم اشاره کنیم که اینتل از پردازنده‌ّهای نسل هشتم خود برای لپ‌تاپ‌ها به عنوان نسخه‌ی بهینه شده‌ی پردازنده‌های نسل هفتم یا همان «کیبی لیک» یاد می‌کرد، زیرا این تراشه‌ها نیز همانند نسل پیشین بر مبنای فناوری ۱۴+‌ نانومتر به تولید رسیده بودند. حال آنکه در مورد پردازنده‌های نسل هشتم دسکتاپ، که با نام «کافی لیک» شناخته می‌شوند اوضاع فرق دارد و در تولید آنها از فناوری پیشرفته‌تر ۱۴++ نانومتر استفاده شده است.

هر چند به باور کارشناسان حتی این تغییر هم آنقدر بزرگ نیست و هنوز هم عده‌ی زیادی منتظر تراشه‌های ۱۰ نانومتری اینتل هستند و خود این کمپانی نیز وعده می‌دهد که محصولات آتی نسل هشتم بر مبنای فناوری مذکور به تولید خواهند رسید.

پردازنده‌های نسل هشتم خانواده‌ی Core‌ اینتل از روز ۵ اکتبر مصادف با ۱۳ مهر ماه رسماً‌ وارد بازار خواهند شد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *