شرکت کوالکام بعد از شکایت گسترده‌ای که اپل به همراه چند شرکت آسیایی دیگر از این کمپانی داشتند، کاهش درآمد چشم‌گیری داشت تا این حد که سود کوالکام در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ میلادی تا ۹۰ درصد کاهش داشته است ! شکایت شکل گرفته بابت این بود که آن‌هاعقیده داشتند کوالکام بیش از حدی که باید ، برای حق امتیاز پتنت‌هایش پول دریافت می‌کرده است. قبلا هم اشاره کردیم که شرکت اپل تلاش دارد تا چیپ‌های اختصاصی خود را برای به کارگیری در مک‌بوک‌هایش توسعه دهد و به این طریق استفاده از محصولات مشابه کوالکام و اینتل را کنار بگذارد.

مدت زمانی اینچنینی در سال ۲۰۱۶ کوالکام توانسته بود سودی معادل ۱٫۶ میلیارد دلار کسب کند. اما به گفته رویترز، با توجه به شکایتی که از آن یاد شد و مشکلات حقوقی با کمیسیون‌های تجارت فدرال آمریکا با این شرکت تایوانی سود نهایی آن‌ها به ۱۶۸ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

سهام این شرکت نیز با کاهشی ۴٫۵ درصدی در مجموع به ۵٫۹۱ میلیارد دلار (۹۲ سنت به ازای هر واحد) تقلیل پیدا کرد که با توجه به پیش‌بینی‌های بدتر از این، می‌توان آن را خبری خوش برای سرمایه‌گذاران این شرکت محسوب کرد.

سقوط سهام و افت فاحش سود کوالکام در صورتی است که اپل قصد دارد از سال ۲۰۱۸ به مرور استفاده از کامپوننت‌های این کمپانی را متوقف کند. در حال حاضر گوشی آیفون‌ ۷، ۸ و ۱۰ از ترکیب تراشه‌های کوالکام و اینتل استفاده می‌کنند. البته در این بین Steve Mollenkopf مدیرعامل کوالکام عقیده دارد این شکایت‌ها و مسائل پیرامونش، راه و روش اپل برای پرداخت نکردن ارزش واقعی امتیاز حق استفاده از پتنت‌های آنان است و به شدت باور دارد بعد از ۹ ماه پیگیری‌های قانونی در این رابطه، نهایتا رای دادگاه به نفع آنان رقم بخورد.

اما دراین بین کوالکام تایید کرده که با همکاری شرکت TSMC در حال توسعه چیپست اسنپدراگون ۸۴۵ با استفاده از فرایند تولید ۱۰نانومتری می باشد که بعد از تولید انبوه بازار پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ از قبیل سامسونگ ،ال جی و اچ تی سی را بدست خواهد آورد.

در حال حاضر پیش‌بینی‌های مالی برای ماه‌های آینده کوالکام افت ارزش سهام این شرکت و باقی ماندن سود مالی آن‌ها در مرز کم‌تر از ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود، چیزی که شاید در دراز مدت این کمپانی بزرگ را دچار مشکلاتی جبران ناپذیر کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *