خوردن، خوابیدن، به اشتراک گذاشتن، تکرار. شبکه‌های اجتماعی این روز‌ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌ی ما بدل شده‌اند، به گونه‌ای که تقریباً همه افراد در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. بنابراین منطقی است که کسب‌و‌کار‌ها نیز به این کار علاقه نشان دهند. در واقع این امر برایشان فرصتی استثنایی به شمار می‌رود.

درک نیازی که کسب‌و‌کار‌ها به حضور در شبکه‌های اجتماعی دارند، در کنار انتخاب شبکه‌ی اجتماعی درست و گسترش این حضور از طریق تعامل هرچه بیشتر با مخاطبان، به کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند از این فرصت بهره‌ی کافی را ببرند.

اهمیت حضور در شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کار‌ها چیست؟

شبکه‌های آنلاین یا اصطلاحاً شبکه‌های اجتماعی، به افراد اجازه می‌دهند با یکدیگر ارتباط بگیرند، تعامل داشته باشند، اطلاعاتشان را تبادل و با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این شبکه‌ها به سرعت به مقوله‌ای بدل شده‌اند که ظاهراً زندگی بدون آنها دیگر قابل تصور نیست. هر روز میلیون‌ها نفر به شبکه‌های اجتماعی متصل می شوند و اطلاعات خود را روی آنها با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

اما همین شبکه‌ها می‌توانند ابزار فوق‌العاده‌ای برای کسب‌و‌کار‌ها باشند. یک شبکه‌ی اجتماعی می‌تواند پلتفرمی باشد که به کسب‌و‌کار‌ها اجازه می‌دهد مستقیماً با مشتریان بالفعل و بالقوه‌ی خود در ارتباط باشند، محتوا به اشتراک بگذارند، وارد گفتگو شوند، اعتمادسازی کنند، به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنند، دایره‌ی اثرگذاری خود را بزرگ‌تر کنند، و در نهایت به درک بهتری از مشتری‌هایشان برسند.

ارتباط نزدیک با مشتریان

تصور کنید شما صاحب یک فروشگاه قدیمی پوشاک هستید. مشتریان شما ممکن است همین حالا نیز روی شبکه‌های اجتماعی در مورد شما صحبت کنند. آنها ممکن است یافته‌های فوق‌العاده‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند، در مورد ترکیب‌های مختلف از بقیه نظرخواهی کنند و یا حتی تصاویر افراد مشهور با این لباس‌ها را به اشتراک بگذارند.

شما با پیوستن به شبکه‌های اجتماعی یاد شده می‌توانید به این گفتگو‌ها بپیوندید و حتی مباحث تازه‌ای باز کنید. می‌توانید اقلام تازه‌ی خود را با انتشار چند عکس به مخاطبان معرفی کنید. این کار شما را در ذهن مخاطبانتان نگاه می‌دارد و از طرف دیگر دلیلی می‌شود برای مراجعه‌ی دوباره و دوباره‌ی آنها به پروفایل اجتماعی شما.

به این ترتیب شبکه‌ی مخاطبان شما خیلی سریع رشد خواهد کرد. این افراد ممکن است پست‌های شما را ببینند و آنها را با دیگر فعالان عرصه‌ی مد و فشن به اشتراک بگذارند که این، به نوبه‌ی خود می‌تواند دنبال‌کنندگان و ارتباطات تازه‌ای برای شما رقم بزند. همین‌ها می‌توانند به مشتریان تازه‌ی شما بدل شوند.

اعتمادسازی و پرورش مشتریان راغب

شبکه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند به اعتمادسازی میان شما و مخاطبان‌تان نیز کمک کنند. یک مشتری احتمالی را تصور کنید که در حال خواندن نظرات مشتریان دیگر زیر پست‌های شماست یا عکس‌ها و ویدیو‌های دیگران (افراد معمولی و نه مدل‌های حرفه‌ای) با لباس‌های شما را تماشا می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی برای مشتریان و طرفداران شما نیز فرصت تبلیغ محصولاتتان را فراهم می‌کنند؛ اتفاقی که در صورت وقوع، برای دیگر مخاطبان شما بسیار اعتمادآفرین خواهد بود. چرا؟ چون وقتی یک نفر دیگر از شما تعریف می‌کند، تعریف او نسبت به تبلیغات خود شما وزن بیشتری خواهد داشت. این با تبلیغ محصول توسط خود شما تفاوت دارد؛ مشتریانتان این کار را به جای شما انجام می‌دهند.

یادگیری از مشتری

شبکه‌های اجتماعی یک مزیت دیگر نیز برای کسب‌و‌کار‌ها دارند: شما می‌توانید با تماشای نحوه‌ی تعامل آنلاین افراد با برند خود، از آنها یاد بگیرید.

شاید کسی به یک پست وبلاگی در خصوص تاریخچه‌ی روسری‌های ابریشمی علاقه‌ی چندانی نشان ندهد، اما یک ویدیوی ساده که در آن ۲۰ روش مختلف برای گره زدن آن به تصویر کشیده شده، هزاران بار به اشتراک گذاشته می‌شود. علاقمندی‌های مشتریان خود را چه در دنیای آنلاین و چه در دنیای آفلاین پیدا کنید و آن را بیشتر در اختیارشان قرار دهید.

حالا که به اهیمت و جذابیت موضوع پی برده‌اید اجازه دهید به این بپردازیم که با پیوستن به شبکه‌های اجتماعی درست، به اشتراک گذاری محتوا، مشارکت در گفتگو‌های جذاب و گسترش شبکه‌ی مخاطبان، چگونه می‌توان از شبکه‌های اجتماعی به بهترین شکل به نفع کسب‌و‌کار خود بهره بگیریم.

چگونه باید از شبکه‌های اجتماعی به نفع کسب‌و‌کار خود بهره گرفت؟

طبیعی است که تا در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته باشید نمی‌توانید از قدرت بلامنازع آنها استفاده کنید. اول از همه باید شبکه‌های اجتماعی مختلف را بشناسید و ببینید مشتریان شما بیشتر از همه کدام را مورد استفاده قرار می‌دهند.این به شما اجازه می‌دهد ببینید پیج فیسبوک بیشتر به دردتان می‌خورد یا یک کانال یوتیوب، اکانت پینترست، اکانت توییتر، صفحه‌ی گوگل پلاس، صفحه‌ی لینکدین یا ترکیبی از اینها و دیگر شبکه‌های اجتماعی.

سپس باید پروفایل کسب‌وکاری خود را روی شبکه‌های اجتماعی مورد نظر بسازید. این پروفایل معمولاً هوم پیج یا صفحه‌ی اصلی شما روی هر یک از این سایت‌ها خواهد بود.هر شبکه‌ی اجتماعی با بقیه فرق دارد اما هر کجا که می‌شود بهتر است اطلاعات کلی کسب‌و‌کار خود مثل آدرس و اطلاعات تماس آن را وارد کنید. برخی از آنها به شما اجازه می‌دهند اطلاعات بیشتری در خصوص کسب‌و‌کارتان به ثبت برسانید و حتی عکس یا ویدیوی آن را نیز آپلود کنید.

وقتی وارد یک شبکه‌ی اجتماعی شدید بهتر است ابتدا با حال و هوای آن آشنا شوید. آشنایی با مخاطبان و ارتباط گرفتن با آنها نیازمند زمان و زحمت است. اما اگر همین ارتباطات اولیه بتوانند تعداد بیشتری را با کسب‌و‌کار شما آشنا کنند، این یعنی سرمایه‌گذاری شما ارزشش را داشته است.

شبکه‌های اجتماعی را با کانال تبلیغات اشتباه نگیرید

با اینکه هدف شما از به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی در این برهه، کسب منافع کسب‌و‌کاری است، باید در نظر داشته باشید که این نوع رسانه با کانال‌های تبلیغاتی معمول شما تفاوت زیادی دارد و دانستن این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. کسانی که روی شبکه‌های اجتماعی با آنها تعامل خواهید داشت دوست ندارند فقط یک طرفه «خطاب به آنها صحبت شود». به چشم گفتگو به این رابطه نگاه کنید؛ یک رابطه‌ی تعاملی که افت و خیز دارد و جریان می‌یابد. با شبکه‌ی اجتماعی طوری برخورد کنید که با دوستان و همکاران خود در دنیای واقعی برخورد می‌کنید.

مخاطب پیدا کردن در شبکه‌های اجتماعی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و نمی‌توان آن را به زور به دست آورد. کار خود را با پیدا کردن مشتریان فعلی‌تان آغاز کنید؛ مثلاً با یک اعلان کوچک روی سایت با پیام «ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید» یا بهتر از آن: «۱۰ درصد تخفیف برای همراه شدن در شبکه‌های اجتماعی».در ادامه برای بزرگ‌تر کردن شبکه‌ی مخاطبان خود، راه‌های دیگر را نیز امتحان کنید: مسابقه، رویداد‌های ویژه، تخفیف‌های اختصاصی، محتوای سرگرم‌کننده، و حتی ملاقات‌های واقعی و رو در رو برای دنبال‌کنندگان شما در شبکه‌های اجتماعی.

به یاد داشته باشید، هر کدام از دنبال‌کنندگان شما در شبکه‌های اجتماعی خودشان نیز شبکه‌ی مخاطبان خود را دارند. شبکه‌های اجتماعی یعنی به اشتراک‌گذاری. بنابراین مادامی که پست بگذارید، عکس شر کنید و با مخاطبان خود وارد گفتگو شوید، ارتباط گرفتن با شما کار آسانی خواهد بود و این یعنی افراد بیشتری چشمشان به شما و کسب‌و‌کارتان خواهد افتاد.

جمع‌بندی

حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار‌ها راهی آسان برای باز کردن باب گفتگو با مردم و در نهایت گسترش جامعه‌ی مشتریان به شمار می‌رود. درست مثل هر کار دیگری در دنیای آنلاین، برای این کار نیز نیاز به یک طرح دارید.

در ادامه‌ی این مجموعه مطالب به بررسی انواع مختلف شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت و خواهیم گفت چگونه می‌توانید در آنها حضور داشته باشید. سپس در مورد تدوین و مدیریت طرحی برای شبکه‌های اجتماعی صحبت خواهیم کرد. اگر واقعاً به مبحث شبکه‌های اجتماعی علاقه داشته باشید می‌توانید به تبلیغات غیر‌رایگان روی آنها و نحوه‌ی سنجش موفقیت طرح شبکه‌های اجتماعی‌تان نیز نگاهی بیاندازید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *