بسیاری از کاربران به دنبال شروع یک کسب و کار اینترنتی هستند اما همیشه این سوال در ذهن آن ها وجود دارد که با وجود این همه رقیب، آیا می توان یک کسب و کار موفق داشت؟ قطعاً بله. لازم نیست که از همان ابتدا یک کسب و کار بزرگ باشید، بلکه شما باید یک کسب و کار کوچک اما رو به رشد راه اندازی کنید. در این مقاله قصد داریم به برسی این موضوع بپردازیم که چگونه می توان یک کسب و کار کوچک راه اندازی کرد! پس اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار کوچک اما پر بازده را دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

کسب و کار کوچک و انواع آن؛ از کجا شروع کنیم؟

در دنیای امروز کسب و کارها انواع مختلفی دارند و هدف همه آن ‌ها ارائه خدمات و کسب درآمد است. با توجه به مشکلات کمبود کار مناسب و افزایش نرخ بیکاری، در حال حاضر بسیاری از افراد ترجیح می ‌دهند که کسب و کار خود را داشته باشند. بسیاری از آن‌ها هم به تقلید از کسب و کارهای دیگر می ‌پردازند که در اکثر مواقع سرنوشتی غیر از شکست ندارند. در کشور های غربی به کسب و کار و کارآفرینی اهمیت زیادی داده می‌ شود اما در کشور های جهان سومی معمولاً کسب و کارهای زیادی با مشکل مواجه می‌ شوند. دلایل آن بسیار متعدد است و نمی ‌توان شکست تمام کسب و کارها را به یک دلیل دانست.

کسب و کار کوچک چیست؟

یکی از مهم ترین و اولین سوالاتی که برای افرادی که به دنبال کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار کوچک هستند پیش می ‌آید، این است که کسب و کار چیست و با چه معیاری سنجیده می ‌شود! برای شناسایی کسب و کارهای کوچک معیار های مختلفی وجود دارد اما هر کسب و کاری که به تازگی شروع به کار می ‌کند، به عنوان یک کسب و کار کوچک شناخته می‌شود. کسب و کارهای کوچک معمولاً خدمات یا محصولات محدودی دارند و تنها به فروش همین موارد می‌ پردازند. بنابراین یکی از معیارهای کوچک یا بزرگ بودن یک کسب و کار، تنوع محصولات آن است. البته کم بودن تنوع محصولات به معنی کم بودن درآمد آن کسب و کار نیست؛ بلکه ممکن است یک کسب و کار کوچک با همان تعداد محدود محصولات درآمد چند ده میلیونی داشته باشد.

یکی از مهم ترین معیار های شناسایی کسب و کارهای کوچک، تعداد کارمندان آن است. کسب و کارهای کوچک معمولاً بین 10 تا 50 کارمند دارند که میانگین درآمد سالانه آن‌ ها بین 100 هزار تا 3 میلیون دلار است. البته این مورد با توجه به ارز هر کشور متفاوت است و ممکن است در کشوری مثل ایران، میزان درآمد سالانه یک شرکت بسیار کمتر از 3 میلیون دلار باشد اما به عنوان یک کسب و کار بزرگ شناخته شود. به همین دلیل است که معمولاً برای کسب و کارهای بین‌المللی میزان فروش و برای کسب و کارهای داخلی تعداد کارمندان آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای آن که بهتر متوجه این مسئله شوید، لازم است تا با ویژگی های کسب و کار های دیگر هم آشنا شوید. این ویژگی ‌ها برای کسب و کار های مختلف عبارتند از:

  • کسب و کار های نوپا: کمتر از 10 کارمند / فروش کمتر از 100 هزار دلار
  • کسب و کار های کوچک: بین 10 تا 50 کارمند / فروش بین 100 هزار تا 3 میلیون دلار
  • کسب و کار های متوسط: بین 50 تا 300 کارمند / فروش بین 3 تا 15 میلیون دلار
  • کسب و کار های بزرگ: بیش از 300 کارمند / فروش بیش از 15 میلیون دلار

با توجه به این ویژگی ‌ها می ‌توانید مشخص کنید که کسب و کار شما جزء کدام دسته از کسب و کار ها است! جالب است بدانید در ایران، بسیاری از کسب و کارها در دسته نوپا و کوچک قرار می ‌گیرند و تعداد بسیار کمی از کسب و کارها در دسته کسب و کارهای متوسط یا بزرگ هستند.

معیار سنجش کوچک بودن کسب و کار ها چیست؟

با توجه به موارد قبلی، تقریباً با معیار سنجش کوچک بودن یک کسب و کار آشنا شدیم اما اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم، می ‌توانیم بگوییم 4 معیار مهم برای سنجش میزان کوچک یا بزرگ بودن یک کسب و کار وجود دارد:

یک) تعداد کارمندان

اولین و مهم ترین معیار برای سنجش کوچک یا بزرگ بودن یک کسب و کار، تعداد کارمندان آن است. هر چقدر تعداد کارمندان یک کسب و کار بیشتر باشد، قطعاً میزان خدمات، درآمد و مشتریان آن هم بیشتر است! به همین دلیل تعداد زیاد کارمندان یک کسب و کار را می ‌توان به عنوان معیاری برای بزرگ دانستن آن کسب و کار دانست. البته کم بودن تعداد کارمندان یک کسب و کار نمی‌ تواند به معنی کوچک بودن آن کسب و کار باشد؛ زیرا ممکن است یک کسب و کار کوچک باشد اما مشتریان و درآمد بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین هر چقدر تعداد کارمندان یک کسب و کار بیشتر باشد، می‌توان آن کسب و کار را بزرگ به شمار آورد.

دو) میزان درآمد سالیانه

یکی دیگر از مهم ترین معیار های سنجش کوچک یا بزرگ بودن یک کسب و کار را می ‌توان میزبان درآمد آن کسب و کار در طی یک سال دانست. در واقع هر چقدر درآمد یک کسب و کار در طی یک سال بیشتر باشد، آن کسب و کار بزرگ‌ تر است. البته نباید کسب و کارهای کشور های اروپایی و آمریکایی را با کسب و کارهای داخلی مقایسه کرد؛ زیرا وضعیت ارز داخل با خارج از کشور کاملاً متفاوت است. بلکه باید یک کسب و کار را با کسب و کاری در همان منطقه و با همان واحد ارزی مقایسه کرد تا به درستی متوجه کوچک یا بزرگ بودن آن شویم.

میزان درآمد را می ‌توان با تعداد مشتریان یک کسب و کار در ارتباط دانست اما همیشه درست نیست! زیرا گاهی اوقات مشتریان یک کسب و کار کمتر از کسب و کار دیگری است اما درآمد آن بیشتر است. این مورد را می‌توان به خاطر نوع محصول یا خدمات دانست اما در نهایت می ‌توان میزان درآمد سالیانه یک کسب و کار را معیاری برای کوچک یا بزرگ دانستن یک کسب و کار دانست. هر چقدر درآمد کسب و کاری بیشتر باشد، آن کسب و کار بزرگ ‌تر است و قطعاً تعداد کارمندان بیشتری هم در آن کسب و کار مشغول فعالیت هستند.

سه) تعداد مشتریان

یکی دیگر از مهم ترین معیارهایی که می‌توان آن را گزینه مناسبی برای شناسایی میزان بزرگ بودن یک کسب و کار دانست، تعداد مشتریان آن است. هر چقدر مشتریان یک کسب و کار بیشتر باشند، آن کسب و کار بزرگ ‌تر است. برای درک بهتر این موضوع می ‌توان یک فروشگاه بزرگ را در نظر گرفت! در فروشگاه های فیزیکی هر چقدر تعداد مشتریان آن بیشتر باشند، آن فروشگاه بزرگ ‌تر است و درآمد بیشتری هم دارد. پس تعداد مشتریان یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای شناسایی میزان بزرگ بودن یک کسب و کار است.

چهار) سن کسب و کار

یکی دیگر از معیار هایی که برخی از افراد برای شناسایی میزان بزرگ بودن یک کسب و کار در نظر می ‌گیرند، سن کسب و کار است! در واقع این افراد می ‌گویند که هر چقدر یک کسب و کار سن بیش تری داشته باشد، بزرگ ‌تر است. شاید بتوان این موضوع را این گونه که هر چقدر مدت فعالیت یک کسب و کار طولانی‌تر بوده باشد بزرگ ‌تر است، درست ‌تر باشد. زیرا بسیاری از کسب و کار ها پس از چندین سال فعالیت از بین رفته‌ اند و از طرف دیگر، کسب و کارهای نوپایی وجود دارند مشتریان و درآمد بسیار زیادی دارند. بنابراین اگر این معیار را برای کوچک یا بزرگ بودن یک کسب و کار در نظر می ‌گیرید، حتماً باید فاکتورهای دیگر را هم در کنار آن بررسی کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *