سرعت سایت یکی از مهم ترین مسائلی است که برای هر کسب و کاری اهمیت زیادی دارد! در واقع همه کسب و کارها می دانند که اگر سرعت سایت پایین باشد، کاربرانی که وارد سایت می شوند بدون آن که در سایت بمانند آن را ترک می کنند. زمانی که سرعت سایت پایین باشد نمی توانید رتبه های خوبی هم در گوگل کسب کنید و این یعنی سئوی ضعیف سایت. کلودفلر یکی از ابزارهایی است که به شما کمک می کند تا بتوانید سرعت سایت خود را بهبود ببخشید. البته مزایای دیگری هم دارد که در این مقاله به بررسی کامل این ابزار خواهیم پرداخت.

کلودفلر چیست؟

اگر از کاربرانی هستید که یک سایت دارید یا کسب و کار اینترنتی را مدیریت می کنید، بعید است که نام کلودفلر به گوشتان نخورده باشد. کلودفلر در واقع نام ابزاری است که از چند سرویس تشکیل شده است اما ما ایرانی ها این ابزار را به عنوان یک CDN می شناسیم. واقعیت این است که کلودفلر یک سی دی ان قوی است اما ابزارهای دیگری هم دارد که در بخش های مختلفی به سایت شما کمک می کند. مثلاً مسئله امنیت برای هر سایتی اهمیت بسیار زیادی دارد و کلودفلر به شما کمک می کند تا بتوانید امنیت سایت خود را تا حد زیادی تامین کنید.

جالب است بدانید که شرکت کلودفلر با این هدف به وجود آمده است که به سایت های مختلف کمک کند و در نهایت اینترنت بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد. اگر به چند سال گذشته برگردیم، حتماً یادتان هست که اینترنت پر سرعت وجود نداشت و تنها یک اینترنت با سرعت پایین در اختیار کاربران قرار داشت. این اینترنت به قدری ضعیف بود که برای بارگذاری صفحات یک سایت ممکن بود زمان زیادی را منتظر بمانید. با گذشت زمان کدنویسی سایت ها بهبود پیدا کرد، اینترنت با سرعت بالاتری عرضه شد، مرورگرها قدرت پردازش خود را بیشتر کردند و در نهایت، ابزارهایی مانند کلودفلر هم به افزایش سرعت سایت ها کمک کردند.

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد کلودفلر وجود دارد، این است که تنها شرکتی نیست که در حوزه ارائه سی دی ان فعالیت می کند اما تقریباً بهترین آن است. اگر شرکت هایی مانند کلودفلر وجود نداشته باشند، شاید حتی بسیاری از ما نتوانیم محتوای یک سایت را مشاهده کنیم. در واقع اصلاً آن سایت ها به دلایل مختلفی برای ما بالا نمی آیند که به راحتی بتوانیم از آن ها بازدید کنیم. بنابراین وجود چنین سرویس هایی در سال های اخیر بسیار ضروری بوده است و در حال حاضر هم این سرویس و سرویس های دیگر با قدرت بسیار زیادی در حال ارائه خدمات هستند.

کلودفلر بر پایه شبکه عظیم سرورهای آن ایجاد شده است! جالب است بدانید که سرویس های کلودفلر هزاران عدد هستند که در 93 کشور دنیا قرار گرفته اند. از طرف دیگر، بیش از 200 موقعیت مکانی مختلف در کشورهای مطرح شده دارند که همین مسئله باعث می شود تا همه ما بتوانیم به راحتی به هر سایتی که نیاز داریم دسترسی داشته باشیم. کلودفلر نه تنها به عنوان حافظه پنهان یا کش عمل می کند، بلکه امنیت کاربران و سایت ها را هم تامین می کند.

اگر شما سایتی دارید و می خواهید به کلودفلر متصل کنید، کافی است در سایت آن عضو شوید. در این سایت سرویس های مختلفی ارائه شده است که می توانید بر اساس نیاز خود برخی از سرویس ها را تهیه و فعال کنید. هنگامی که کاربران درخواست دسترسی به صفحات سایت را می دهند، کلودفلر اطلاعات کش شده را از نزدیک ترین سرویس به آن کاربر برایش ارسال می کند. در این حالت با سایت شما هم ارتباط برقرار می کند تا بروزترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهد. این موضوع در نهایت به افزایش سرعت نمایش صفحات سایت شما کمک زیادی خواهد کرد.

چرا باید از کلودفلر استفاده کنیم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای بسیاری از کاربران پیش می آید، این است که سایت ما بدون ایراد کار می کند. بنابراین چه دلیلی وجود دارد که بخواهیم از کلودفلر بر روی سایت خود استفاده کنیم؟ دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از مهم ترین مزایایی که باعث می شود تا سایت های زیادی از کلودفلر استفاده کنند می پردازیم:

  • بهبود کارایی سایت

اولین مزیت کلودفلر این است که کارایی سایت شما را بهبود می بخشد. در واقع استفاده از کلودفلر به شما کمک می کند تا کارایی سایت خود را بهبود بخشید. کلودفلر ویژگی های خاصی به سایت شما اضافه می کند تا اگر برای سایت شما مشکلی به وجود آمد، باز هم با قدرت در دسترس کاربران قرار داشته باشد. گاهی اوقات تعداد درخواست های کاربران در سایت شما زیاد است که در چنین شرایطی ممکن است هاست یا سرور شما امکان پاسخگویی نداشته باشد. در چنین شرایطی استفاده از کلودفلر به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

دلیل چنین امری هم این است که کلودفلر دارای سرورهای بسیار قوی و قدرتمندی است که به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین کیفیت را در اختیار کاربران خود قرار دهید. در چنین شرایطی درخواست ها از طریق کلودفلر پاسخ داده خواهد شد. بنابراین بخش زیادی از ظرفیت هاست یا سرور شما خالی باقی می ماند و در نتیجه می توانید خدمات دیگری را به بهترین شکل ممکن به کاربران ارائه کنید. این مسئله در زمان هایی که ترافیک سایت شما زیاد است، کمک زیادی به شما خواهد کرد تا بتوانید سایت خود را بدون هیچ ایرادی در اختیار کاربران قرار دهید.

  • افزایش سرعت بارگذاری سایت

یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه باید سایت شما دارا باشد، سرعت بارگذاری بالا است. اگر سایت شما سرعت پایین داشته باشد، به این معنی است که نتوانسته اید حداکثر کیفیت را در اختیار کاربران قرار دهید. همچنین کاربران به راحتی نمی توانند به سایت هایی که سرعت پایین دارند دسترسی داشته باشند و کارهای خود را انجام دهند. گوگل هم به سایت هایی که سرعت پایین دارند رتبه خوبی نمی دهد. در نتیجه یکی از مهم ترین کارهایی که مدیران سایت ها باید انجام دهند، این است که سرعت سایت خود را تا حد زیادی افزایش دهند.

کلودفلر یکی از ابزارهایی است که با استفاده از آن می توانید سرعت سایت خود را تا حد زیادی افزایش دهید. اگر می خواهید با ساز و کار این ابزار آشنا شوید، خیلی ساده آن را توضیح می دهیم. هنگامی که کاربران وارد سایت می شوند، درخواستی از سمت سرور دارند. همان اطلاعاتی که قرار است از سرور بگیرند و روی مرورگر مشاهده کنند، در واقع درخواست است. هر چقدر سرعت پاسخگویی به درخواست کاربران بیشتر باشد، سرعت سایت هم بیشتر است. از طریق کلودفلر شما می توانید اطلاعات را از نزدیک ترین سرور به مرورگر کاربران منتقل کنید. این مسئله به معنای بهبود تجربه کاربری سایت است و اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • افزایش امنیت سایت

یکی دیگر از مهم ترین مزایایی که اتصال سایت به کلودفلر برای شما دارد، افزایش امنیت سایت است. زمانی که سایت خود را به کلودفلر متصل می کنید، اطلاعات کاربران توسط سرورهای کلودفلر آنالیز می شود و خطاها یا مشکلات امنیتی مشخص می شوند. در چنین شرایطی اگر آن مشکل امنیتی مشکوک باشد، توسط کلودفلر جلوی آن گرفته می شود. اطلاعاتی که برای بررسی می شوند شامل آدرس آیپی، درخواست کاربر، تعداد درخواست در دقیقه و موارد مشابه است. این اطلاعات به کلودفلر کمک می کند تا ربات ها، کاربران جعلی و حتی حملات احتمالی را شناسایی کرده و جلوی آن را بگیرد.

همچنین علاوه بر این موارد شما می توانید یک فایروال اختصاصی را بر روی سایت خود فعال کنید تا امنیت سایت شما تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند. همچنین با توجه به این که اگر سایتی به کلودفلر متصل شود، اطلاعات دامنه شما کاملاً محفوظ خواهد ماند. تنها چیزی که مشاهده می شود، اطلاعات سرور DNS کلودفلر است که به درد کسی نمی خورد. پس اطلاعات سایت شما کاملاً محفوظ می ماند و با خیالی آسوده می توانید از امنیت سایت خود را تامین کنید.

  • قابل اطمینان بودن آن

یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران سایت ها در مورد سرویس هایی نظیر کلودفلر این است که چطور می توان به چنین سرویسی اعتماد کرد! جالب است بدانید که این سرویس بیش از 7 میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد و سایت های معتبری از آن استفاده می کنند. این موضوع نشان می دهد که امنیت کلودفلر بسیار بالا است و با خیالی آسوده می توانید از آن استفاده کنید. البته اگر قصد استفاده از سرویس های دیگر را دارید، باید حتماً راجع به آن ها تحقیق کنید. چرا که در چنین سرویس هایی اطلاعات مهمی از سایت شما گرفته می شود و می تواند امنیت را به خطر بیندازد. پس حواستان کاملاً به این موضوع باشد تا مشکلی برای شما پیش نیاید. البته باز هم می گوییم که اگر هدفتان استفاده از کلودفلر است، با خیالی آسوده می توانید این کار را انجام دهید. چرا که هیچ تهدید امنیتی برای شما وجود ندارد و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

معایب استفاده از کلودفلر

تا اینجای مقاله در مورد کلودفلر و مزایای آن صحبت کردیم اما آیا واقعاً این سرویس معایبی ندارد؟ قطعاً دارد. هر سرویس آنلاینی علاوه بر مزایایی که دارد، معایبی هم دارد و برای استفاده باید حتماً با هر دوی آن ها آشنا باشید تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید. در این بخش از مقاله به بررسی دو مورد از مهم ترین معایب کلودفلر می پردازیم تا راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید:

  • نمایش ندادن بروزرسانی های سایت در لحظه

در بخش های قبلی اشاره کردیم که یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در کلودفلر رخ می دهد، کش کردن اطلاعات سایت روی سیستم کاربران است. در واقع این سیستم به کاربران کمک می کند تا اطلاعات تکراری که هر بار باید لود شوند را روی سیستم خود نگهداری کنند. در چنین شرایطی اگر کاربر دوباره وارد سایت مورد نظر شود، دیگر نیازی نیست که اطلاعات را کاملاً از ابتدا بارگذاری کند. بلکه اطلاعات اولیه ذخیره شده اند و تنها اطلاعاتی که تغییر کرده است بر روی سایت نمایش داده می شود. این کار باعث می شود تا سرعت بارگذاری سایت بالا برود اما گاهی اوقات به روز رسانی هایی در سایت انجام می شود که در سایت قابل مشاهده نیست.

در چنین شرایطی باید حتماً تنظیمات کلودفلر را به نحوی انجام دهید که قابلیت کش را غیرفعال کنید. در این صورت مزیت افزایش سرعت سایت برای شما غیرفعال می شود و ارزشی ندارد. البته این موضوع برای المان های ثابت سایت است و اگر تغییری در آن صورت نمی گیرد، جای نگرانی وجود ندارد.

  • بروز مشکل در سایت های لحظه ای

یکی دیگر از مشکلاتی که سیستم کلودفلر برای کاربران به وجود می آورد، این است که در سایت های لحظه ای نمی توان اطلاعات بروز را مشاهده کرد. برخی سایت ها وجود دارند که اطلاعات در آن ها به صورت لحظه ای تغییر می کند و کاربران چنین سایت هایی نیاز دارند که اطلاعات دقیق و بروز دریافت کنند. در چنین سایت هایی اگر از قابلیت کش استفاده شود، اطلاعات بروز و لحظه ای در اختیار کاربران قرار نمی گیرد.

بنابراین کلوفلر برای سایت های که اطلاعات آن ها به صورت لحظه ای تغییر می کند و چند بار در روز بروزرسان می شود، از نظر سیستم کش مناسب نیست. البته باز هم می توان از قابلیت های دیگری نظیر بهبود امنیت و فایروال امنیتی استفاده کرد. سایت هایی نظیر قیمت ارز، طلا، سکه و… از جمله سایت هایی هستند که با چنین مشکلی روبرو می شوند و نباید از سیستم کش کلودفلر استفاده کنند.

استفاده از CDN چه مزایایی دارد؟

اگر از کاربرانی هستید که تصمیم به استفاده از سی دی ان گرفته اید، حتماً این سوال برایتان پیش می آید که استفاده از آن چه مزایای برای کسب و کارتان خواهد داشت. اولین مزیت این است که کاربران می توانند به نزدیک ترین سروری که در نزدیکی آن ها وجود دارد متصل شوند و اطلاعات را از آن جا فراخوانی کنند. در واقع این اتفاق به شما کمک می کند تا بتوانید سرعت بالایی را در سایت خود تجربه کنید و از آن بیشترین استفاده را ببرید. فرض کنید سایتی دارید که حجم زیادی از محتوا در آن وجود دارد؛ مانند فیلم یا صوت. در چنین شرایطی اگر فاصله سرور با کاربران زیاد باشد، زمان زیادی طول می کشد که تا آن فایل ها برای کاربر بارگذاری شود.

اگر مدت زمانی که طول می کشد خیلی زیاد باشد، کاربر با خطای time out روبرو می شود. در واقع محتوا را مشاهده نمی کند! به خصوص که اگر سرور میزبانی سایت شما در کشورهای بسیار دوری نظیر آمریکا باشد. در چنین شرایطی محتوا برای کاربر بارگذاری نمی شود. پس استفاده از سی دی ان به شما کمک می کند تا بتوانید محتوا را در کمترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار دهید.

همچنین نرم افزاری که در ارائه سی دی ان فعال است اهمیت بسیار زیادی دارد! گاهی اوقات نرم افزارهای سی دی ان قدرت بسیار زیادی دارد و همین مسئله یک مزیت بزرگ است. چرا که در نهایت به افزایش سرعت سایت شما کمک زیادی می کند و می توانید بهترین نتایج را بگیرید. هر چقدر سرعت واکنش نرم افزار به درخواست مشتری بیشتر باشد، کاربران هم رضایت بیشتری دارند. البته نرم افزارها و زبان کدنویسی سایت هم در این مورد تاثیر زیادی دارد  و می تواند به افزایش سرعت سایت شما کمک بسیار زیادی کند. پس هنگام انتخاب سی دی ان حتماً به این موضوع توجه زیادی داشته باشید و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

مهم ترین مشکلات استفاده از CDN کدام هستند؟

اگر از کلودفلر استفاده می کنید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که استفاده از آن چه مشکلاتی خواهد داشت. البته تنها کلودفلر نیست، بلکه هر سی دی ان دیگری هم که استفاده کنید همچین مشکلاتی خواهند داشت. در این بخش از مقاله به بررسی کامل مشکلاتی که استفاده از سی دی ان برای شما ایجاد می کند می پردازیم:

  • تغییر name server ها

هنگامی که شما از سی دی ان استفاده می کنید، یعنی این که سایت روی سرور اصلی سایت بارگذاری نمی شود. در واقع اطلاعات شما از طریق یک سرور دیگر یا همان CDN روی مرورگر کاربر فراخوانی شده و نمایش داده می شود. پس اگر برایتان اهمیت دارد که نیم سرورها همان نیم سرورهای هاست اصلی باشد و اطلاعات کاملاً روی سایت شما بارگذاری شود، باید حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید و از آن استفاده نکنید. البته کلودفلر این امکان را می دهد که از نیم سرورهای خودتان استفاده کنید. در چنین شرایطی باید قید بسیاری از خدمات ارزشمند این شرکت را بزنید و تنها به خدمات محدودی دسترسی دارید.

  • عدم کاهش مسافت

یکی از مهم ترین مسائلی که هنگام استفاده از سی دی ان با آن روبرو می شوید، این است که مسافت کاربر تا سرور اصلی کم می شود. چرا که اطلاعات از نزدیک ترین مسافت فراخوانی می شود. کلودفلر با وجود آن که در کشورهای مختلفی سرور دارد، اما بیشتر سرورهای آن در اروپا و غرب هستند. در این صورت اگر شما از هاست ایران استفاده می کنید، استفاده از کلودفلر در بخش کاهش مسافت عملاً کاربردی ندارد و حتی بهتر است استفاده نشود. البته این موضوع که هاست های داخل کشور گاهی در سئو مشکل ایجاد می کنند، ممکن است باعث شود که از کلودفلر استفاده کنید تا سئو سایت شما آسیب خاصی نبیند.

کلودفلر به سئو سایت کمک می کند؟

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که امروزه اهمیت بسیار زیادی برای گوگل دارد، سرعت سایت است. اگر سرعت سایت شما بالا باشد، احتمال آن که رتبه های خوبی بگیرید زیاد است. البته که فاکتورهای زیادی تاثیر دارند اما سرعت سایت یکی از مهم ترین آن ها است. اگر سرعت سایت شما پایین باشد، گوگل هم رتبه خوبی به شما نمی دهد و در نهایت مشکلات زیادی برای سئو سایت به وجود می آید. با این تفاسیر، کلودفلر چگونه به سئو سایت کمک می کند؟ کلودفلر با اهداف مختلفی روی سایت راه اندازی می شود که یکی از مهم ترین آن ها بهبود سرعت سایت است.

هنگامی که شما با اتصال کلودفلر به سایت به افزایش سرعت آن کمک می کنید، گوگل هم برای شما رتبه خوبی در نظر می گیرد. در واقع افزایش سرعت سایت به معنای بهبود تجربه کاربری است و این نکته خودش می تواند تاثیر مثبت داشته باشد. چرا که هر چقدر سرعت سایت بالاتر باشد، تجربه کاربری بهتری هم برای کاربران ایجاد می کند و در نهایت هر چقدر رضایت کاربران بیشتر باشد، تاثیر بیشتری روی بهبود رتبه سایت شما در گوگل خواهد داشت. به صورت کلی می توان گفت که کلودفلر کمک زیادی به بهبود سئو سایت می کند.

کلودفلر چگونه امنیت سایت را افزایش می دهد؟

یکی از مهم ترین قابلیت هایی که کلودفلر در اختیار سایت های مختلف قرار می دهد، افزایش امنیت سایت ها است. حال اگر کمی در زمینه امنیت اطلاعات داشته باشید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چطور کلودفلر به افزایش امنیت سایت شما کمک می کند. در این بخش از مقاله به بررسی 3 مورد از کارهایی که توسط کلودفلر انجام می شود تا امنیت سایت شما افزایش پیدا کند، می پردازیم:

  • بلاک کردن ترافیک مشکوک

یکی از روش هایی که هکرها برای خراب کردن یک سایت از آن استفاده می کنند، ایجاد ترافیک بسیار بالا است. هنگامی که ترافیک یک سایت بیشتر از توانایی سرور و منابع سایت باشد، سایت از دسترس خارج می شود و این همان کاری است که برخی هکران از آن استفاده می کنند. اگر می خواهید با چنین مشکلی روبرو نشوید، باید ترافیک مشکوک را بلاک کنید اما چگونه؟ کافی است سایت خود را به کلودفلر وصل کنید تا این کار به صورت خودکار انجام شود. در واقع کلودفلر ترافیک مشکوک را بلاک می کند تا به سایت شما صدمه ای وارد نشود.

  • بلاک کردن نرم افزارهای مخرب

یکی دیگر از روش هایی که هکران برای ورود به سایت و ایجاد تغییرات روی آن استفاده می کنند، استفاده از نرم افزارهای مخرب یا بدافزارها هستند. با کمک این بد افزارها تعداد زیادی از رمزهای ورود بررسی می شود تا رمز اصلی در اختیار هکر قرار بگیرد. در چنین شرایطی اگر هزاران رمز در کمتر از چند دقیقه امتحان شود، احتمال آن که هکر به رمز اصلی دست پیدا کند بسیار زیاد خواهد بود. پس بلاک کردن نرم افزارهای مخرب و آی پی آن ها می تواند راه حلی اساسی برای جلوگیری از هک شدن سایت باشد که با کمک کلودفلر امکان پذیر است.

  • عدم اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران

یکی از مهم ترین مشکلاتی که بسیاری از کسب و کارها با آن روبرو هستند، این است که گاهی اوقات اطلاعات شخصی و اطلاعات مهم سایت در اختیار دیگران قرار می گیرد. اما چطور؟ با نفوذ به سایت. با کمک سیستم کلوفلر جلوی این مشکل به کلی گرفته می شود و دیگر چنین مشکلاتی به وجود نمی آید. پس اگر می خواهید امنیت سایت خود را از این نظر تامین کنید، پیشنهاد می کنیم حتماً کلودفلر را بر روی سایت خود فعال کنید.

چگونه کلودفلر را بر روی سایت خود فعال کنیم؟

اگر قصد فعال سازی کلودفلر بر روی سایت خود را دارید، این کار به سادگی امکان پذیر است. برای استفاده از کلودفلر کافی است ابتدا وارد سایت مربوطه شوید. در این سایت بسته های مختلفی در اختیار شما قرار دارد که هر کدام از آن ها متناسب با نیاز سایت های مختلف ایجاد شده است. شما می توانید متناسب با سایت خود از منابع دلخواه استفاده کنید! ممکن است سایت بزرگی داشته باشید که در این شرایط ممکن است نیاز به پرداخت هزینه باشد و اگر هم سایت شما کوچک باشد، نیازی به پرداخت هزینه نیست.

برای اتصال سایت به کلودفلر کافی است به هاست خود بروید و دی ان اس کلودفلر را جایگزین کنید. در این صورت کلودفلر روی سایت شما فعال می شود و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. اطلاعات سایت روی سیستم کاربران کش می شود که البته در سایت های حساس با اطلاعات لحظه ای می توانید آن را غیرفعال کنید. تنظیمات مختلفی در سیستم کلودفلر وجود دارد که شما می توانید متناسب با نیاز سایت خود آن را فعال یا غیرفعال کنید. البته فراموش نکنید که چنین تنظیماتی گاهی اوقات نیازمند دانش است و بهتر است از یک فرد باتجربه در زمینه کلودفلر کمک بگیرید.

جمع بندی 

کلودفلر یکی از سیستم های بسیار عالی و کاربردی است که بسیاری از سایت های ایرانی و خارجی از آن استفاده می کنند. از کلودفلر برای افزایش سایت و تامین امنیت آن استفاده می شود و شما می توانید تنظیمات مختلفی را بر روی آن پیاده سازی کنید. در این مقاله به بررسی کامل کلودفلر پرداختیم و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید را بررسی کردیم! از مزایای گرفته تا نحوه عملکرد آن.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *