فعال کرن Do Not Disturb  تنها راه حل برای در امان ماندن از ایجاد حواس پرتی در هنگام استفاده از سیستم عامل مک نیست. تنها با ایجاد چند تغییر می‌توانید به بالا رفتن تمرکزتان کمک کنید تا کاری که در حال انجامش هستید را سریع‌تر و بهتر به انجام برسانید. در ادامه مطلب ما به آموزش ترفندهایی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا به راحتی به کار مورد نظرتان برسید بدون این که نگران مزاحمت‌های احتمالی باشید.

فعال کردن حالت تک برنامه

اگر صفحه برنامه را به صورت تمام صفحه یا حداکثر اندازه در بیاورید بقیه برنامه‌ها زیر آن پنهان خواهند شد. اما به جای این کار، می‌توانید تمام برنامه‌ها را به غیر از نرم‌افزار مورد نظر با کلید میان‌برOption + Cmd + H  مخفی کنید. اگر می‌خواهید تمام پنجره‌های برنامه‌های فعال را به  اندازه کوچک در بیاورید، گزینهOption +  Cmd + M  را امتحان کنید.

اما آیا می‌توانید پنجره تمامی برنامه‌ها را به جز برنامه مورد نظر به صورت خودکار کوچک کنید؟ حتی این کار را هم می‌توانید با استفاده از حالت تک برنامه در MacOS انجام دهید. برای فعال کردن این حالت، ترمینال را باز کنید، کد زیر را پیست کنید و Enter را فشار دهید:
defaults write com.apple.dock single-app -bool true; killall Dock
برای برگرداندن این حالت از همان کد بالا استفاده کنید اما به جای true از false استفاده کنید.

همین الان این ترفند مک را امتحان کنید خواهید دید که تمامی برنامه‌ها سوییچ شده و تنها یکی باقی می‌ماند. برای جلوگیری از محو شدن پنجره‌ها در پس زمینه به جای مخفی کردن، می‌توانید از یک برنامه کم کننده نور پس زمینه مثل HazeOver به قیمت ۴ دلاراستفاده کنید. برای مخفی کردن پنجره‌های برنامه‌های غیر فعال برنامه رایگان Hocus Focus را نصب کنید. شما می‌توانید تقریبا هر چیزی را نه فقط برنامه‌ها و پنجره‌ها، در مک خود پنهان کنید.

سوییچ به حالت Grayscale

می‌توانید با کشیدن یک صفحه کمرنگ طوسی تمام پس زمینه‌تان را بی رنگ کنید و از تمرکز روی کارتان لذت ببرید. شاید گرفتن عناصر رنگی صفحه تنها چیزی باشد که شما برای تمرکز به آن نیاز دارید. شما می‌توانید این وضعیت سیاه و سفید را در مک از مسیر System Preferences > Accessibility > Display فعال کنید. حالا تنها کاری که باید بکنید این است که گزینه Use grayscale را تیک بزنید.

کنترل والدین را فعال کنید

البته برای استفاده از این ویژگی لازم نیست حتما یکی از والدین باشید بلکه می‌توانید با محدود کردن سایت‌هایی که حواستان را پرت می‌کنند مانند فیسبوک، محدود کردن زمان صفحه نمایش، و محدود کردن دسترسی به برنامه‌های غیر کاری به بالا رفتن تمرکزتان کمک کنید.

برای فعال کردن حالت کنترل والدین از مسیر System Preferences > Parental Controls بروید و بعد حساب کاربری‌ مورد نظر برای محدود کردن را انتخاب کنید. سپس بر روی دکمه  Enable Parental Controls که در قسمت سمت راست نمایان می‌شود کلیک کنید.

حالا پنجره‌ای متشکل از چندین زبانه و تنظیمات نمایان می‌شود که به شما اجازه کنترل رفتار مک را می‌دهد. این تنظیمات به حدی ساده و قابل درک هستند که شما برای فهم آن‌ها به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد.

از آن جایی که این ویژگی تنها بر روی حساب‌های غیر اجرایی و مدیریتی کار می‌کند. توصیه می‌کنیم یک حساب استاندارد اختصاصی ایجاد کنید که بتوانید برای کار آن را تغییر دهید. اگر نمی‌خواهید از حالت والدین استفاده کنید، می‌توانید دسکتاپ و برنامه‌ها را برای تمرکز بیشتر با برنامه Focus به ارزش ۲۰ دلار محدود کنید. این برنامه در مدت آزمایشی رایگان است. این برنامه در منویی قابل درک و ساده به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌ها و وبسایت‌ها را با چند کلیک ساده محدود کنید.

از سافاری ریدر استفاده کنید

سافاری ریدر یک راه سریع برای مخفی کردن تمام دکمه‌های درخشان، لینک‌ها و نوار ابزار است که شما را از محتوای اصلی صفحات وب دور نگه می‌دارد. شما می‌توانید با کلیک بر روی View > Show Reader و یا بر روی دکمه Show Reader View در نوار آدرس باز کنید.

البته میانبر خیلی سریع‌تری هم وجود دارد. شما می‌توانید در تنظیماتی در System Preferences > Keyboard > Shortcuts > App Shortcut ایجاد کنید. با این همه بهتر است تا حالت خودکار ریدر را برای تمامی وبسایت‌هایی که بارگذاری کرده‌اید فعال کنید. برای این کار Safari > Preferences (Cmd + Comma) را باز کنید و به زبانه وبسایت‌ها سوییچ کنید.

حالا ریدر را از کنار نوار انتخاب کنید و از منوی کشویی When visiting other websites را On کنید.

برای بستن یک جای برنامه‌ها دکمه پانیک ایجاد کنید

شما می‌توانید با استفاده از دکمه پانیک تمامی برنامه‌ها را یک جا ببندید. برنامه Automator را باز کنید و روی دکمه New Document در پنجره باز شده Finder کلیک کنید. حالا برنامه‌ها را مثل اسناد انتخاب کنید. سپس در Actions بر روی گزینه Utilities کلیک کنید. از لیست مربوط به Actions، برنامه‌های مورد نظر را به پنل خالی سمت راست (Quit All Applications) بکشید و بعد رها کنید. به علاوه شما می‌توانید با استفاده از ویژگیDo not quit برنامه‌های استثنا که می‌خواهید همچنان باز بمانند را وارد کنید. با استفاده از دکمه Add آن‌ها را یک به یک وارد کنید.

وقتی از Automator استفاده می‌کنید، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا زمانی که کاری را ذخیره نکرده باشید هم، چیزی از دست نرود. با انتخاب Ask to save changes در ویرایشگر می‌توانید تغییرات را در جریان کار ذخیره نگه دارید.

برای ذخیره برنامه در محل انتخابی شما، بر روی File > Save کلیک کنید. وقتی یک بار برنامه را ذخیره کردید آیکون را به Dock بکشید. هر زمان که خواستید با تمرکز کاری را انجام دهید بر روی آیکون کلیک کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *