فتوشاپ سال‌هاست که یکی از ابزارهای بسیار قوی و کاربردی برای اقشار مختلف از جامعه محسوب می‌شود. این ابزار قدرتمند بیشتر از هر چیز برای کار طراحی گرافیکی هر آنچه می‌خواهید و همچنین تغییر و ویرایش عکس‌ها کاربرد دارد. به طوری که می‌توان گفت این نرم‌افزار برای خود دنیای بزرگی است که شما بنا به کاربرد خود می‌توانید ابزارهایش را یاد بگیرید و یا به تجربه چندین سال کار کردن با آن بتوانید در کار کردن با آن حرفه‌ای شوید.

در این متن می‌خواهیم چند ترفند کاربردی برای افرادی که شاید گاه و بیگاه از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، نام ببریم تا شاید بتواند در کاری که انجام می‌دهند، خلاقیتی ایجاد کرده و تصاویر جالب‌تری ایجاد کنند.

گزینه Blend If

یکی از اسرارآمیزترین گزینه‌ها در تنظیمات فتوشاپ، blend if در بخش استایل لایه‌هاست که احتمالا یادگیری آن برای شما جذاب خواهد بود. با استفاده از Blend If می‌توانید هر چیزی را با دابل‌کلیک کردن لایه با هم ترکیب کنید. برای این کار ابتدا باید از بخش تنظیمات لایه‌ها گزینه Blending Option را انتخاب کنید تا پنجره Layer Style باز شود. پس از آن می‌توانید تنظیمات آن را به طور دستی تغییر دهید. ساده‌ترین تغییری که در این بخش قابل انجام است با کم و زیاد کردن رنج‌های لایه‌های رو و زیرین Blend If و در حالی که کلید Shift را نگه داشته‌اید خواهید دید که لایه‌ها شروع به ترکیب شدن با یکدیگر می‌کنند. همچنین اگر بخواهید که مرز محو شدگی تصویرتان خیلی مشخص نباشد و تغییرات نامحسوسی را ایجاد کنید، قبل از کشیدن لغزنده‌ها کلید  alt را نگه دارید و سپس هر کدام از آن لغزنده‌ها به دو قسمت مجزا تبدیل شده و شما می‌توانید آن‌ها را دقیق‌تر تنظیم کنید.

افکت بارانی

یکی از پرطرفدارترین طرح‌های فتوشاپی، بافت بارانی است. اگر می‌خواهید یک بعد احساسی به عکس خود دهید یا تصویری را از نو با این زمینه بسازید، می‌بایست یک لایه جدید ایجاد و آن را با رنگ سیاه پر کنید. پس از آن با افزودن Noise از فیلتر Filter بار بالای نرم‌افزار و فعال کردن تیک گزینه‌های Gaussian Blur و Monochromatic ، دوباره از بخش فیلتر یک جلوه Motion blur را انتخاب می‌کنیم. پس از تغییر میزان Angle و تایید آن، در نهایت تنظیم لایه را از حالت  Blending Mode روی حالت Screen قرار می‌دهیم. با فشار دادن دکمه‌های Ctrl + L پنجره‌ Level باز می‌شود و می‌توانیم افکت بارانی را به عکس اضافه کرده و آن را اصلاح کنیم. سپس با دابل‌کلیک بر روی لایه‌ این افکت، پنجره‌ Layer Style باز شده و در قسمت Blend If در بخش This Layer کلید Alt رو می‌گیریم و با موس مقدار لغزنده را تغییر می‌دهیم تا در نهایت جلوه واقع‌گرایانه‌تری پیدا کند.

ادغام تصاویر

با انتخاب کردن لایه‌های مختلف تصویر و راست کلیک بر روی آن و گزینه Merge Shapes را انتخاب کنید. سپس با استفاده از لایه‌های ایجاد شده روی تصویر، اشکال سفارشی و جدیدی بسازید. در این حالت لایه‌های چندگانه به یک شکل تبدیل می‌شوند.

کپی کردن استایل‌های هر لایه

در صورتی که بخواهید استایلی از لایه را روی لایه‌های دیگر کپی کنید، با نگه داشتن کلید Alt و کلیک روی آیکون FX در لایه اصلی می‌توانید لایه‌های دیگر را هدف‌گیری کنید. به این ترتیب استایل‌های لایه بر روی لایه جدید اعمال شده و دیگرنیازی به رفتن به بخش تنظیمات نیست.

انحنای متنی

در کاوری که طراحی می‌کنید یا هر تصویری که می‌خواهید به آن متنی اضافه کنید که انحنا داشته باشد، می‌توانید لایه متن مورد نظر خود را انتخاب کنید و از نوار ابزار بالای نرم‌افزار Type را فعال کنید. در این بخش آیکونی به شکل حرف T با یک خط منحنی شکل در پایین آن خواهید دید که می‌بایست روی آیکون کلیک کنید تا پنجره‌ای باز شود و بتوانید درصد خم شدن و انحنا دادن به متن را تعیین کنید.

عمق دادن به تصویر

گاهی دلمان می‌خواهد عکسی را که داریم با افکت‌ها یا رنگ‌ها تغییر دهیم و تصویر جدیدتری از آن را بسازیم. یکی از جذاب‌ترین تغییراتی که می‌توانیم به عکس بدهیم، عمق تصویر است. با یک کار ساده در فتوشاپ می‌توانید عکستان را عمق بخشیده و زیباتر جلوه دهید. ابتدا یک کپی از عکس خود تهیه کنید. سپس از داخل نوار ابزار دکمه فیلتر را انتخاب کرده و به Blur Gallery بروید و سپس بر روی Field Blur کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود مقدار blur را تنظیم کنید. به این صورت تصویر مورد نظر شما بر روی عکس مات نمی‌شود و فقط پس زمینه را مات خواهیم دید. به همین سادگی تصویر شما عمق بیشتری خواهد گرفت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *