امن‌ترین راه انتقال فایل‌های حساس، استفاده از فلشی قفل‌گذاری شده است. از آن‌جایی که فلش‌ها به خودی خود پشتیبانی سخت‌افزاری از رمزگذاری ندارند، برای این کار باید به نرم‎‎افزارهای مختلفی متوصل شد تا بتوان به وسیله آن‎ها محیطی امن برای انتقال فایل‎های مهم ساخت. نرم‎افزارهایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد می‎توانند شما را در این امر یاری کنند.

۱Rohos Mini Drive

راه‌ها و ابزارهای زیادی برای محافظت از اطلاعات شما وجود دارد که اکثرا نیازمند ورود با اکانت ادمین به سیستم‌عامل است. اما این برنامه دیگر نیازی به ادمین بودن ندارد و بر روی همه‌ی اکانت‌ها کار می‌کند.

Rohos Mini Drive

نسخه‌ی رایگان Rohos می‌تواند تا ۸ گیگابایت را مخفی کرده یا رمزگذاری کند. همچنین با نصب Rohos Disk Browser بر روی فلش، دیگر نیازی به نصب بودن این نرم‌افزار بر دیگر کامپیوترها ندارید و می‌توانید هرجایی به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید. برای کار با این برنامه کافیست Encrypt USB drive را انتخاب کرده و پس از وارد کردن پسورد، بر روی Create disk کلیک کنید.

Rohos Mini Drive

برای باز کردن اطلاعات رمزگذاری‌شده، باید فایل Rohos Mini.exe را از فلش خود باز کرده و پسورد را وارد کنید تا اطلاعاتتان بر روی درایوی دیگر مونت شده و به شما نمایش داده‌شوند. برای بستن Rohos هم کافیست در Taskbar بر روی آیکون آن کلیک راست کرده و Disconnect را بزنید.

۲VeraCrypt

این نرم‌افزار ادامه‌ای بر برنامه‌ی معروف TrueCrypt است و به صورت برنامه‌ای قابل حمل عرضه شده‌است. این نرم‌افزار به ورود توسط اکانت ادمین نیاز دارد و محدودیت نسخه‌ی رایگان آن ۲ گیگابایت است.روش رمزگذاری آن on-the-fly است و از ترکیب چندین الگوریتم متفاوت استفاده می‌کند و همانند برنامه‌ی قبلی یک درایو مجازی ایجاد میکند که با وارد کردن رمز، فایل‌های اصلی را نمایش می‌دهد.

VeraCrypt

برنامه را دانلود و بر روی فلش خود نصب کنید. سپس آن را اجرا کرده و Create Volume را بزنید. برای رمزگذاری کل فلش خود، Encrypt a non-system partition/drive را انتخاب کنید و در صفحه‌ی بعد آشکار یا مخفی بودن درایور را مشخص کنید. دقت کنید که اگر می‌خواهید آن را مخفی کنید، ابتدا باید فلش خود را کاملا فرمت کنید.

VeraCrypt

فرض می‌کنیم که به جای گزینه‌ی مخفی، روش عادی(Standard) را انتخاب کردید. در اینجا فلش خود را انتخاب کنید و در صفحه‌ی بعد، Encrypt partition in place را بزنید. در صفحه‌ی تعیین نوع رمزگذاری بر روی Encryption و Hash Algorithm کلیک کنید و سپس پسورد مورد نظر خود را وارد کنید. در صفحه‌ی بعدی که باز می‌شود، رمزگذاری بر اساس سرعت حرکت موس شما صورت می‌گیرد و بنابراین باید موس خود را درون صفحه‌ی مخصوص نمایش داده‌شده سریع و دیوانه وار بچرخانید تا نوار پایین پر شود و رمزگذاری پایان یابد. نهایتا در صفحه‌ی بعد هم Wipe Mode را انتخاب کرده و برای امنیت بالا، بیشترین تعداد را انتخاب کنید. حال Encrypt را بزنید تا رمزگذاری بر اساس تمام اطلاعات وارد شده صورت بگیرد.

۳SecurStick

این برنامه بر روی تمامی سیستم‌های عامل کار کرده و به اکانت ادمین یا حتی نصب کردن نیازی ندارد. البته لازم به ذکر است که برای رمزگذاری باید در ابتدا یک فایل Exe را باز کنید.

SecurStick

بعد از دانلود برنامه، آن را بر روی فلش خود کپی کرده و فایل اجرایی را باز کنید. در صفحه‌ی باز شده پسورد خود را وارد کرده و Create را بزنید. از این پس با اجرا کردن این فایل، صفحه‌ای باز می‌شود که از شما پسورد می‌خواهد و با وارد کردن این پسورد، یک درایو جدید به وجود می‌آید که در اصل همان اطلاعات رمزگذاری شده‌ی شماست.

راحت‌ترین راه برای پاک کردن این نرم‌افزار، فرمت کردن فلش است. توجه داشته باشید که برخلاف صفحه‌ی دانلود، این نرم‌افزار از زبان انگلیسی هم پشتیبانی می‌کند.

۴- رمزگذاری بر روی Mac

کاربران سیستم عامل مک، به نرم‌افزار ثالث نیازی ندارند و کافیست پس از فرمت کردن فلش توسط سیستم HFS+ اپل(موجود در برنامه‌ی Disk Utility مک)، روی آن کلیک‌راست کرده و Encrypt را بزنند و پسورد خود را وارد کنند. پس از گذشت زمانی اندک، این فرایند تکمیل و فلش رمزگذاری می‌شود.

۵Cryptsetup

این نرم‌افزار برای سیستم عامل لینوکس ساخته شده‌است و تنها بر روی همین سیستم‌عامل(چه هنگام رمزگذاری و چه هنگام دسترسی به فایل‌ها) کار می‌کند. برای رمزگذاری فلش توسط این برنامه باید Gnome disk utility و Cryptsetup را بر روی سیستم خود نصب کنید، سپس Disks را از دسکتاپ انتخاب کرده، فلش خود را برگزینید و نهایتا پسورد مورد نظر خود را وارد کنید.

پسوردگذاری بر روی فایل‌های مشخص

اگر به دنبال رمزگذاری بر روی تنها چند فایل و پوشه هستید، می‌توانید از نرم‌افزارهای دیگری نیز استفاده‌کنید.

برای مثال ورد و اکسل قابلیت رمزگذاری بر روی فایل‌های خروجی خود را دارند. در Word باید از منوی File به بخش Info رفته و در قسمت Protect Document، گزینه‌ی Encrypt with Password را بزنید.

بد نیست به صورت مختصر به برنامه‌ی PDFTK Builder هم اشاره کنیم که به قابل حمل بوده و بر روی PDFهای شما رمز می‌گذارد.

برای رمزگذاری بر روی چندین فایل هم می‌توانید از نرم‌افزارهای مطرحی مثل ۷-Zip و Winrar استفاده‌کنید. برای مثال در ۷-Zip باید روی فایل‌های خود کلیک‌راست کرده و Add to Archive را بزنید و در صفحه‌ی باز شده پسورد خود را وارد کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *