اسکایپ در گذشته به عنوان ابزار اصلی ارتباط آنلاین محسوب می‌شد که به تدریج رقبای فراوانی در این عرصه پیدا کرد. امروزه ابزاری نظیر واتس‌اپ و فیسبوک نیز گفتگوی صوتی و ویدیویی را به سرویس‌های خود اضافه کرده‌اند که موجب تنگ‌تر شدن این رقابت شده‌است. همچنین سایتی نظیر دیسکورد وارد زمینه‌هایی شده‌است که اسکایپ فرصت ورود به آن‌ها را از دست داد.

اما هنوز راه برای مایکروسافت باز است و می‌تواند اسکایپ را مجددا در این رقابت بالا بیاورد. در این مطلب به معرفی ۶ مورد از این راه‌ها می‌پردازیم.

۱. تطابق با SMS

ارسال پیامک توسط کامپیوتر(به شرط هماهنگ بودن اکانت شما با اکانت موجود در گوشی) از ویژگی‌های خاص اسکایپ بود که به دلیل اختصاص به ویندوز ۱۰ موبایل، عملا به سرعت به پایان عصر خود نزدیک شد.

مایکروسافت اخیرا به فکر راه‌اندازی مجدد این سیستم و این بار بر روی سیستم عامل اندروید افتاده‌است که می‌تواند رنگ و رویی نوین به اسکایپ بدهد؛ چرا که همچنان SMS از جمله محبوب‌ترین راه‌های ارتباطی است و دسترسی به آن توسط اسکایپ امکانی بی‌نظیر برای کاربران این نرم‌افزار محسوب می‌شود.

۲. به‌روزرسانی رابط کاربری

ظاهر اسکایپ چندان بد نیست اما سالیان سال است که تغییر خاصی نکرده‌است و می‌تواند از یک آپدیت جانانه بهره ببرد. برای مثال اسکایپ می‌تواند از ظاهر GroupMe(که متعلق به خود اسکایپ است) الهام بگیرد و به صورتی ساده اما جذاب تمامی امکانات را در یک صفحه جای دهد.

اخیرا اسکایپ بر روی اندروید و سیستم عامل ویندوز تغییرات اندکی دریافت کرد و می‌توان مواردی نظیر پوسته‌ی تاریک را نقطه قوتی برای آن دانست؛ اما دیگر ویژگی‌های این آپدیت چندان مورد استقبال قرار نگرفتند. مشکل اصلی این آپدیت را می‌توان سخت‌تر شدن کارهایی نظیر ارسال GIF‌ دانست که به نظر ما چندان مناسب نسخه‌ی نهایی این نرم‌افزار نیست. ضمنا این آپدیت در کمال تعجب برای نسخه‌ی UWP‌ اسکایپ ویندوز منتشر نشد که امر عجیبی برای طرفداران بود.

۳. تمرکز بر روی ارسال پیام

علی‌رغم شهرت اسکایپ برای تماس ویدیویی، بسیاری از کاربران آن بیشتر از چت نوشتاری استفاده می‌کنند و بنابراین نیاز است که این شرکت به این بخش نیز توجه کند.

از مشکلات عمده‌ی این بخش می‌توان به تاخیر در ارسال پیام‌ها و در نتیجه به هم ریختن انسجام پیام‌ها اشاره کرد. همچنین پاک کردن پیام‌ها در اسکایپ نیز دچار ایراد است و نمایش پیام‌های پاک شده در فضای ابری، به اعتماد کاربران لطمه می‌زند.

۴. توقف ساخت نسخه‌های متعدد

در عرصه‌ی نرم‌افزار، کیفیت از کمیت مهم‌تر است و مایکروسافت به جای تمرکز بر روی نسخه‌های موجود، مرتبا نسخه‌های جدید و تقریبا ناکامل می‌پردازد. نسخه‌ی قدیمی اسکایپ همچنان کار می‌کند و آپدیت دریافت می‌کند؛ اما در کنار آن یک نسخه‌ی جهانی(UWP) نیز وجود دارد که به نظر می‌رسد مایکروسافت هنوز چندان تمایلی برای انتقال کامل به آن ندارد.

علاوه بر این نسخه‌های مخصوص ویندوز، اسکایپ برای پلتفرم‌های موبایل نیز عرضه شده‌است و مایکروسافت طی اقدامی حتی به ساخت یک نسخه‌ی مشابه Snapchat به نام Skype QiK پرداخت. این تمرکز نامتعادل مایکروسافت را می‌توان عاملی برای عدم رسیدن به افزایش کیفیت دانست.

همچنین بد نیست که مایکروسافت به جای ساخت دیگر نرم‌افزارها نظیر Skype QiK، این برنامه‌ها و قابلیت‌های آن‌ها را نیز درون اسکایپ قرار دهد.

۵. تسهیل در یافتن دیگر کاربران

اگر کسی را در لیست مخاطبان خود ندارید، یافتن او می‌تواند امر سختی باشد به خصوص اگر دوستتان اسم متداولی داشته‌باشد. البته لازم به ذکر است که در طول سالیان اخیر اسکایپ کمی این مسئله را بهبود داده‌است ولی همچنان می‌تواند آن را بیش از پیش هم ارتقا دهد.

۶. توسعه به دیگر سرویس‌های مایکروسافت

مایکروسافت می‌تواند اسکایپ را به ایکس باکس و LinkedIn نیز وارد کند و بدین ترتیب از آن به عنوان پیام‌رسانی کراس‌پلتفرم استفاده کند و از آن بستری برای مشاهده‌ی تمامی پیام‌ها در سرویس‌های مختلف استفاده کند.

البته بدیهی است که عده‌ای ممکن است از این تغییر استقبال نکنند پس بهتر است که از آن به صورت یک قابلیت اختیاری استفاده ‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *