طراحی و توسعه وب به عنوان یکی از به روزترین و کاربردی‌ترین زمینه‌ها در دنیای وب، انواع زبان‌های برنامه‌نویسی را در دل خود گنجانده است. یکی از محبوب‌ترین این زبان‌ها، PHP است. در این میان، برنامه‌نویسان برای انجام راحت‌تر یک پروژه حرفه‌ای از فریم‌ورکی به نام لاراول استفاده می‌کنند. لاراول در مدت زمان کوتاهی توانست به اولین گزینه‌ توسعه‌دهندگان وب تبدیل شود. چرا که لاراول یک فریم‌ورک مبتنی بر معماری MVC است که به صورت رایگان و متن باز ارائه می‌شود و امکانات هوشمندی را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد تا برنامه‌‌ نویسی را برای آنها ساده تر و لذت بخش‌تر کند.

فریم ورک چیست؟

از نظر لغوی کلمه انگلیسی فریم ورک،  Framework به معنی چارچوب است. فریم‌ورک بستری برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کند تا بتوانند از کدهای از پیش ساخته شده استفاده کنند. در واقع یک فریم‌ورک مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها، استاندارد‌ها، دیزاین پترن‌ها و یک سری قوانین کدنویسی است که در قالب یک چارچوب نرم‌ افزاری در اختیار توسعه‌‌دهندگان وب قرار می‌گیرد. هر یک از فریم‌ورک‌ها برای هدفی خاص ایجاد می‌شوند. به طور مثال پس از لاراول Laravel  فریم‌ورک‌های دیگری از جمله Nette، CakePHP ، Phalcon، Zend، Symfony، CodeIgniter و Yii جزو برترین فریم‌ورک‌های زبان PHP محسوب می‌شوند.

مزایای استفاده از فریم‌ورک لاراول

لاراول در میان سایر فریم‌ورک‌های زبان PHP از امنیت و سرعت توسعه‌ بیشتری برخوردار است و از طریق آن شما قادر خواهید بود بدون اینکه تغییری در کدهای اصلی ایجاد کنید، عملکرد بخش‌های مختلفی را تغییر دهید. این فریم‌ورک کتابخانه‌های متنوعی دارد و از برخی از کتابخانه‌های فریم‌ورک سیمفونی هم استفاده می‌کند. همچنین از سرویس‌هایی که در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد، می‌توان به تأیید هویت، دسترسی‌های کاربران، پرداخت و صورت حساب‌ها، Cache و Artisan اشاره کرد. بنابراین توسعه‌دهندگان وب از لاراول به‌ عنوان بستری استاندارد برای طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند. در لاراول، توابع و دستوراتی لازم و کاربردی، قبلا توسط تعدادی از توسعه‌دهندگان متخصص آماده شده تا برنامه‌نویس‌ها بتوانند با سرعت، امنیت و کیفیت بالاتری کدنویسی کنند. از دیگر مزیت‌های لاراول می‌توان به نصب آسان آن اشاره کرد. استفاده از کامپوننت‌ها و پکیج‌های لاراول برای انجام راحت‌تر پروژه کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر این، مهم‌ترین موضوعی که برای یک برنامه نویس اهمیت دارد، امنیت نرم‌افزار است که در این مورد نیز می‌توان گفت لاراول از سطح امنیتی بالایی برخوردار است. پس از آن راحتی کار و قدرت مسیریابی با لاراول و انتشار آن به صورت متن باز از مزیت‌هایی است که برنامه‌نویس را ترغیب می‌کند تا کارش را با این فریم‌ورک ادامه دهد. در مجموع لاراول دریچه جدیدی به دنیای برنامه نویسی است که توسعه برنامه‌ها با صرفه‌جویی در زمان انجام می‌شود.

ویژگی‌های فریم‌ورک لاراول

لاراول قابلیت‌های زیادی برای برنامه نویسان PHP دارد که می‌توان به چند نمونه از آنها اشاره کرد:

معماری MVC : معماری MVC تلفیقی از یک معماری سه لایه model-view-controller است. به این صورت که کار با پایگاه داده از وظایف بخش model ، وظیفه ارتباط با کاربر نهایی بر عهده بخش view و وظیفه کنترل و ایجاد ارتباط بین دو لایه view و model برعهده بخش controller است. تقسیم برنامه به این سه قسمت مزایای فراوانی دارد که از جمله مهم‌ترین مزیت‌های آن جداسازی منطق برنامه از بخش view سایت است که این امر باعث می‌شود به هنگام ایجاد تغییر در  view، باعث تغییر در منطق برنامه نشود.

  • RESTFUL controllers: تعریف این کنترلر برای کاهش کدها بر پایه درخواست‌های GET و POST است.
  • Auto-loading: یکی از خصوصیاتی است که در لاراول امکان لود اتوماتیک کلاس‌ها و کامپوننت‌ها را در صورت نیاز به‌ آن‌ها فراهم می‌کند.
  • پایگاه داده: با استفاده از سیستم ORM یا ابزار Elequent در لاراول می‌توان با انواع پایگاه داده‌ها ارتباط برقرار کرده و انواع کوئری‌ها را در آن به کار گرفت.
  • سیستم  Template Engine: تمپلیت انجین‌ها کار طراحی صفحات HTML را برای نرم افزار ساده‌تر و اصول امنیتی را به صورت پیش فرض رعایت می‌کند.
  • Composers: کامپوزرها راهکاری خوب و منسجم برای به روز رسانی نرم افزارها هستند. با یک کامپوزر فقط با ویرایش یک فایل ساده امکان این را خواهید داشت که تمام پکیج‌های خود را به سادگی آپدیت و مدیریت کنید.

سیستم مسیریابی آسان و قدرتمند لاراول، ماژولار بودن و ساده سازی فرایند‌های تایید هویت از ویژگی‌های مهمی است که این محبوبیت این فریم‌ورک را دو چندان کرده است.

پکیج‌ها، ابزارها و قالب‌ها در لاراول باعث می‌شوند تا برنامه نویس به راحتی بتواند از این چهارچوب در کدنویسی خود استفاده کند.

از نظر امنیت لاراول نیز باید گفت که این فریم‌ورک در به روزسانی‌های خود تا حد زیادی از XSS، SQL Injection‌ و هر نوع آسیب‌پذیری در این رابطه را کمتر کرده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *