امروزه برای افزایش دقت و راحتی کار در حوزه طراحی و برنامه‌نویسی، نرم‌افزارهای مختلفی به بازار معرفی می‌شود. از آنجایی که انجام گرفتن بسیاری از پروژه‌های بزرگ به صورت دستی سخت‌تر و زمان‌برتر است، مدیران پروژه‌ها اغلب از نرم‌افزارها برای اجرای سریع‌تر و بهتر هر پروژه استفاده می‌کنند. یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارها در این زمینه، گیت است. در این متن می‌خواهیم توضیح دهیم که گیت چه نرم‌افزاری است، چه کاری انجام می‌دهد و کاربرد آن به چه صورت است. پس از آن به تفاوت آن با گیت‌هاب و گیت‌لب می‌پردازیم.

طراحی و توسعه نرم‌افزار بدون گیت

طراحان وب و برنامه‌نویس‌ها وقتی به تنهایی نرم‌افزاری را کدنویسی می‌کنند، پس از بررسی، تست و رفع باگ‌ها، آن را در فضای میزبانی مشخصی بارگذاری می کنند. چنین روال کاری، زمانی انجام می‌پذیرد که پروژه کوچک باشد و توسط یک یا دو نفر توسعه داده شود. اما زمانی که قرار بر آن باشد که نرم‌افزار پیچیده‌تر و بزرگ‌تری با تعداد توسعه‌دهندگان بیشتری طراحی شود، به طوری که همزمان چند نفر به صورت تیمی بر روی یک پروژه کار کنند و هر نفر بخشی از آن را توسعه دهد، هماهنگی، کنترل و انجام آن پروژه ساده نخواهد بود و بدون گیت ممکن است نیروی بیشتری از افراد متخصص صرف شده و برنامه‌ریزی و انجام کار سخت‌تر شود. همچنین در صورت نیاز به تغییرات، می‌بایست زمان زیادی صرف اعمال آنها توسط هر برنامه‌نویس و ثبت نسخه جدید شود. به طور مثال اگر دو نفر بر روی یک بخش از پروژه کار کنند و هر دوی آن‌ها آن بخش را ویرایش کرده باشند، علاوه بر زمان‌بر بودن یکسان‌سازی این بخش از نرم‌افزار، ممکن است خطای انسانی نیز به وجود بیاید و باعث از بین رفتن بخشی از کدها شود. این اتفاق در کارهای تیمی بارها به وقوع پیوسته و سبب شده است تا ایده طراحی و تولید نرم‌افزار گیت در سال ۲۰۰۵ به وجود آید.

گیت چیست؟

گیت یک نرم‌افزار کنترل نسخه است که مدیران پروژه برای انجام پروژه‌های بزرگ و گروهی از آن استفاده می‌کنند تا میزان توسعه هر برنامه‌نویس‌ و تغییرات ایجاد شده در برنامه در حال توسعه به طور جداگانه ثبت شود. گیت  Git به عنوان یک نرم‌افزار کامپیوتری کنترل نسخه  VCS مخفف Version Control به صورت متن‌ باز توسعه داده شده است. برنامه‌های متن باز به صورت عمومی و رایگان در دسترس همه قرار می‌گیرند. به همین دلیل گیت وابسته به شماره همه نسخه‌هایی است که باعث ایجاد آن شده است. در واقع یک توسعه‌دهنده این امکان را دارد که سورس پروژه را بردارد و تغییرات خود را بر روی آن اعمال کند. سپس در صورت مفید بودن این تغییرات، آن را به وسیله گیت به مدیر پروژه درخواست دهد که تغییرات انجام شده در پروژه اصلی اعمال شود. در مورد هدف ساخت گیت می‌توان گفت که این برنامه به جهت کنترل و مدیریت تغییرات ایجاد شده در نسخه‌ها و فایل‌های پروژه تولید شده است. هر چند امروز با اضافه شدن قابلیت‌های جدید به گیت، آن را به یکی از بهترین و ضروری‌ترین نرم‌افزارهای مورد نیاز برنامه‌نویسان تبدیل کرده است.

مزایای استفاده از گیت به طور خلاصه

گیت هاب چیست و چه تفاوتی با گیت دارد

به دلیل تشابه اسمی بین گیت Git و گیت‌هاب Github ، بسیاری تصور می‌کنند هر دوی آنها به یک مفهوم می‌رسد. اما این چنین نیست و در تعریف هر کدام از آنها می‌توان گفت که گیت، یک نرم‌افزار کنترل نسخه و گیت هاب، یک سرویس اشتراک‌گذاری پروژه است. ارتباطی که میان این دو وجود دارد این است که برنامه‌نویسان می‌توانند در گیت هاب پروژه‌های گیت خود را بارگذاری کرده و آن را با هم‌تیمی‌های خود به اشتراک بگذارند و تغییرات را به صورت آنلاین ذخیره کنند. در توضیح بیشتر در مورد گیت هاب، این وب سرویس با تهیه یک رابط وب به مخزن کد گیت و ابزارهای مدیریتی، کدگذاری اجتماعی را آسان‌تر می‌کند. در گیت هاب توسعه‌دهندگان نرم افزار و اعضای دیگر می‌توانند یکدیگر را دنبال کنند، به کارهای یکدیگر امتیاز دهند و با هم ارتباط برقرار کنند. در واقع گیت هاب، بزرگترین میزبان برای پروژه‌های نرم‌افزاری به شمار می‌رود که توسط یک شرکت آمریکایی ایجاد شده است و در نسخه‌‌ای رایگان و هم با پرداخت مبلغی برای دستیابی به امکانات بیشتر در دسترس همگان قرار دارد. هدف اصلی گیت هاب ایجاد محیطی حرفه‌ای برای کنترل ورژن و کار تیمی بر روی پرو‌ژه‌ها بوده است.

گیت لب و تفاوت آن با گیت هاب

گیت لب GitLab یک سرویس میزبانی وب برای به اشتراک‌گذاری پروژه‌های نرم‌افزاری در بین برنامه‌نویس‌هاست. می‌توان گفت گیت لب مشابه با گیت هاب کار می‌کند. گیت لب توسط زبان برنامه نویسی Go و Ruby طراحی و پیاده سازی شده و شرکت‌هایی همانند IBM، Sony، Alibaba و NASA نیز از آن استفاده می‌کنند. این سرویس برای ایرانی‌ها کمتر کاربرد دارد، چرا که دسترسی اینترنتی ما به آن محدود شده است. در مورد تفاوت ما بین این دو باید گفت، گیت لب امکانات بیشتری نسبت به گیت هاب دارد. شما در گیت لب می توانید سطح دسترسی کاملی برای هر فرد تعریف کنید. در صورتی که در گیت هاب فقط می‌توانید دسترسی هر نفر را به ریپازیتوری مشخص کنید. گیت لب به نسبت گیت هاب جدیدتر است و کاربران بیشتری را هم به خود اختصاص داده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *