امروزه دنیای بسیار گسترده اینترنتی و فضای محبوب آن سبب شده است تا کاربران زیادی بتوانند نیازهای خود را در آن انجام دهند. وجود چنین فضایی سبب می‌گردد تا کاربران بتوانند در کمترین زمان ممکن و بدون آنکه دغدغه انجام کاری را داشته باشند، آن را انجام دهند. همین نیازها سبب شده است تا توسعه‌دهندگان در زمینه‌های مختلف اقدام به طراحی سیستم‌های مختلفی کنند.

ذخیره‌سازی داده‌های کاربران یکی از مواردی است که در بسیاری از سایت‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین فضایی نیازمند یک سیستم قدرتمند برای ذخیره‌سازی اطلاعات دارد که باید بستری مناسب برای آن فراهم کرد.

با گسترش نرم‌افزار تحت وب نیاز به چنین امکانی که بتوان اطلاعات را به صورت حرفه‌ای ذخیره کرد، بیشتر احساس می‌شود. یکی از مراحل مقدماتی برای تولید نرم‌افزارهای تحت وب، ذخیره‌سازی اطلاعات است که این ذخیره‌سازی با استفاده از SQL صورت می‌گیرد. این درحالی است که انتخاب یک فرمول حرفه‌ای برای ذخیره‌سازی اطلاعات برای برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای هم کار ساده‌ای نیست و نیازمند سال‌ها تجربه برای رسیدن به چنین مواردی است.

دو مورد از مواردی که برای ذخیره‌سازی اطلاعات می‌توان از آنها استفاده کرد، MYSQL Server و Microsoft SQL Server است که اگر چه شباهت اسمی زیادی باهم دارند اما توسعه‌دهندگان آن دو شرکت مختلف است. البته ناگفته نماند که هردوی این ابزارها بسیار قدرتمند هستند و سابقه فعالیت بسیار زیادی در فضای نرم‌افزار دارند که نمی‌توان به هریک از آنها مزیت مطلقی را اطلاق کرد.

در ادامه به بررسی تفاوت‌ها و همچنین مزیت‌های هریک از این دو خواهیم پرداخت تا بتوانید با آشنایی بیشتر با این دو، در پروژه‌های خود بهترین آنها را انتخاب کنید.

سیستم‌ عامل مورد استفاده برای آنها

اولین تفاوتی که در میان این دو وجود دارد، سیستم‌ عامل موردنیاز جهت تهیه بستر مناسب برای سرویس میزبانی آنها خواهد بود. همانطور که می‌دانید SQL Server از سمت کمپانی مایکروسافت توسعه یافته است و طبیعتا باید از سیستم عامل ویندوز برای میزبانی وب در آن استفاده شود. اولین محدود این نوع نگهداری اطلاعات در همینجا مشخص شد و محدودیت آن مربوط به قابلیت استفاده از آن تنها در سیستم‌ عامل ویندوز است.

MYSQL نیز یکی دیگر از امکانات در دسترسی برای میزبان داده‌ها است که بر روی سیستم‌ عامل‌های مختلفی از جمله سیستم عامل لینوکس قابل استفاده و دسترسی است؛ همین مزیت سبب می‌شود تا شما بتوانید اطلاعات را بدون نیاز به هیچگونه تغییری بر روی سیستم‌ عامل‌های مختلف استفاده کنید.

  • ارائه امکانات متنوع برای برنامه نویسان وب، شامل زبانهای مختلف برنامه نویسی لینوکسی و ویندوزی و دیتابیس‌های mysql و mssql در پلان‌های میزبانی پرشین تولز پیش بینی شده اند .اگر برای وب سایت از این دیتابیس‌ها استفاده می‌کنید، برای لینوکس میزبانی لینوکس پرشین تولز و برای ویندوز از میزبانی ویندوز استفاده کنید. برای جزییات بیشتر با توجه به زبان برنامه نویسی وب سایت خود به سایت پرشین تولز مراجعه نمایید .

حال اگر شما در پروژه یا نرم‌افزار خود نیاز به انتقال داده‌ها از سیستم عاملی (که قطعا ویندوز است!) به سیستم عامل دیگر دارید، استفاده از SQL Server برای شما محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که از لیست انتخاب‌های شما خارج خواهد شد.

تهیه منابع سخت‌افزاری مناسب برای میزبانی آنها

برای میزبانی هر کدام از MYSQL Server و Microsoft SQL Server نیازمند منابعی مناسب خواهید بود. هزینه‌های نگهداری آنها نیز بسیار مهم است و باید در انتخاب دقت زیادی کنید. هزینه‌های نگهداری Microsoft SQL Server از MYSQL بیشتر است که اگر نتوانید آن را تهیه کنید باید از منابع کمتری استفاده کنید! این مورد را هم در نظیر بگیرید که اگر منابع شما کافی نباشد ممکن است عملکرد منفی داشته باشد و حتی باید خطر از بین رفتن یا پایداری اطلاعات خود را نیز در نظر بگیرید.

مجوز استفاده از آنها

استفاده از هر سیستمی گاهی هزینه‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت که باید در ابتدای شروع کار این مورد را نیز در نظر بگیرید. MYSQL دارای دو نسخه رایگان و تجاری است که نسخه رایگان آن بدون هیچ‌گونه محدودیتی برای استفاده در پروژه‌های غیرتجاری و اپن‌سورس در دسترس است. اگرچه SQL Server نیز دارای نسخه رایگان است، اما نسخه رایگان آن شما را با برخی از محدودیت‌ها روبرو می‌کند که شاید در ادامه مسیر شما نیاز به تهیه نسخه تجاری آن داشته باشید؛ با اینکار هزینه‌های شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

محیط برنامه‌نویسی برای آنها

اگر شما یک برنامه‌نویس باشید، حتما می‌دانید که کیفیت در درجه اول اهمیت قرار دارد و برنامه‌ریزی برای بهبود عملکرد آن مهم است. پیوند محکم میان MYSQL و PHP و همچنین پیوند دیگری بین VisualStudio و SQL Server سبب تردید در میان انتخاب هر یک از دو سیستم قدرتمند در کنار یکدیگر می‌شود.

امنیت و نگهداری از آن

اگرچه تا اینجای کار بیشتر مزیت‌ها مربوط به MYSQL بود اما باید عامل امنیت را نیز درنظر بگیرید. نحوه کدگذاری و دسترسی به SQL Server از MYSQL پیشرفته‌تر و قدرتمندتر است. البته امنیت MYSQL نیز دارای استانداردهای لازم است و بهتر بودن SQL Server به معنای ضعف MYSQL نیست.

هزینه نگهداری از آنها

در یکی از بندهای قبلی به بررسی هزینه مجوز پرداختیم که تنها بخش کوچکی از هزینه‌های شما را شامل می‌شود. هزینه نگهداری از این دو سیستم قدرتمند شامل هزینه‌های توسعه، هزینه نگهداری، هزینه مجوز، محیط استفاده، محیط برنامه‌نویسی، هزینه پرسنل و متخصص و… است که باید در ابتدای تمامی این هزینه‌ها را برای خودتان لیست کنید.

حجم داده و تعداد کاربران

یکی دیگر از مواردی که اهمیت بسیار زیادی دارد، حجم داده ذخیره شده بر روی آنها است. اگر شما بستری دارید که نیازمند حجم زیادی برای ذخیره‌سازی اطلاعات هستید، پیشنهاد ما استفاده از SQL Server است! زیرا مدیریت و دسترسی به حجم بالای اطلاعات در آن بسیار راحت‌تر است.

در کنار تمامی این موارد که هردوی آنها توانسته‌اند استانداردهای خوبی را به خود اختصاص دهند، هریک از آنها دارای ویژگی‌های غیراستاندارد خوبی نیز هستند که شاید زیاد نیازمند آنها نباشید اما وجود آنها می‌توانید یک مزیت محسوب گردد.

نتیجه‌گیری: اگر در حال اجرای پروژه یا نرم‌افزاری هستید که نیازمند ذخیره‌سازی داده‌ها است، ابتدا باید شناخت کاملی از مزیت‌ها و معایب دو سیستم قدرتمند SQL Server و MYSQL داشته باشید. پس از بررسی آنها می‌توانید به انتخاب خود دامن بزنید و بهترین آن را برای استفاده در پروژه خود انتخاب کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *