تغییر DNS پیش‌فرض بر روی کامپیوتر، می‌تواند سرعت، امنیت و حریم شخصی بهتری را در اینترنت برایتان به همراه داشته باشد. ما در نوشته‌ای مجزا به مرور بهترین DNS‌های رایگانی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، پرداخته‌ایم و حالا قصد آن را داریم تا به شما آموزش دهیم، چطور این کار را به انجام برسانید.

DNS چیست؟

DNS یا Domain Name System چیزی شبیه به دفترچه تلفن در اینترنت است. وقتی شما نام سایتی مثل google.com را وارد می‌کنید، DNS این نام را به IP تغییر می‌دهد و شما با آدرس http://173.194.203.106/ وارد سایت گوگل می‌شوید. شرکت تامین کننده اینترنت شما، به صورت خودکار شما را به یک DNS متصل می‌کند، اما شما می‌توانید آن را به هر چه که می‌خواهید تغییر دهید.

آموزش تغییر DNS بر روی ویندوز 10

برای این کار شما باید به تنظیمات سیستم عامل ویندوز بروید. پس استارت منو را باز کرده و روی آیکون  Settings که در عکس زیر به شما نشان داده‌ایم کلیک کنید.

سپس به Network & Internet بروید.

در پایین صفحه روی Change adapter options بزنید تا به کانکش‌هایی که روی دستگاه دارید، بروید.

در این‌جا باید بدانید که کدام یک از این‌ها، کانکشن شما هستند. در مثال زیر چون ما به صورت WiFi به اینترنت متصل هستیم، باید روی کانکشن WiFi کلیک کنیم، اما ممکن است دستگاه شما به صورت کابلی متصل شده باشد که باید کانکشن درست را انتخاب کرده و روی آن کلیک راست کنید و سپس روی Properties بزنید.

در پنجره‌ای که مشاهده خواهید کرد، لیستی وجود دارد که شما باید Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) را انتخاب کرده و روی Properties بزنید. البته با دبل کلیک روی آن نیز به پنجره‌ی Properties خواهید رفت.

در پنجره‌ی جدید شما ابتدا باید گزینه‌ی Use the following DNS server addresses را فعال کرده و دو آدرس اصلی و پشتیبان DNS مورد نظر خود را وارد کنید. در پایان کار روی OK بزنید تا تنظیمات ذخیره شود.

کار به اتمام رسید و هر زمان که خواستید دوباره به تنظیمات خودکار برگردید، کافی است همین مسیر را طی کرده و در پنجره‌ی مورد نظر روی Obtain DNS server address automatically بزنید و OK کنید.

آموزش تغییر DNS در مک

آن‌هایی که از محصولات اپل استفاده می‌کنند نیز می‌توانند DNS دستگاه خود را به سادگی تغییر دهند. برای شروع شما باید روی آیکون اپل در بالای صفحه سیستم عامل کلیک کرده و سپس به System Preferences بروید.

برای رفتن به پنجره‌ی تنظیمات شبکه، Network را انتخاب کنید.

کانکش‌های دستگاه شما در ستون سمت چپ نمایش داده شده‌اند. شما باید همان کانکشنی که به اینترنت متصل است را انتخاب کنید. در مثال زیر ما از طریق WiFi متصل هستیم و به همین خاطر آن را انتخاب می‌کنید و سپس در سمت راست پنجره، روی Advanced خواهیم زد.

در بخش بعدی شما باید به برگه DNS بروید.

روی آیکون + که در تصویر زیر مشخص کرده‌ایم، کلیک کرده تا بتوانید آدرس مورد نظر خود را وارد نمایید.

نکته: اگر شما در این بخش DNS هایی می‌بینید که خاکستری هستند، یعنی این آدر‌س‌ها به دستگاه‌های دیگری متصل هستند -مثل روتر- و شما نمی‌توانید آن‌ها را پاک کنید. اما وقتی DNS جدید وارد می‌کنید، آن‌ها از حالت خاکستری در آمده و امکان تغییرشان مهیا می‌شود.

در ادامه آدرس اصلی و آدرس پشتیبان DNS را وارد کنید. همچنین شما می‌توانید با انتخاب DNSهایی که از قبل وارد شده‌اند، آن‌ها را نیز ویرایش کنید. در پایان روی OK بزنید تا تغییرات شما ذخیره شود.

و سپس برای اعمال این تغییرات، در پنجره‌ بعدی روی Apply بزنید.

با این آموزش، شما قادر خواهید بود که  DNS پیش فرض بر روی مک و ویندوز 10 را به راحتی تغییر دهید. برای آن‌ها که از ویندوز 7 استفاده می‌کنند نیز، تقریبا تنظیمات به همین صورت است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *