سیستم عامل ویندوز یک پوشه پنهان به نام WindowsApps دارد. پوشه‌ای که مایکروسافت، فایل‌های مهم و تغییر یافته از تجربه کار شما با ویندوز و برنامه‌های مختلف را در آن‌جا ذخیره می‌کند و مسلما این پوشه حاوی حجم زیادی از اطلاعات است که ممکن است فضای هارد شما را تا حد زیادی پر کند.

پا ک کردن بعضی از این پوشه‌های سیستم عامل، شما را دچار مشکل نکرده و می‌توانید این کار را انجام دهید (هر چند انجامش را توصیه نمی‌کنیم) اما برای پاک کردن این فایل‌ها، حتما باید دسترسی به پوشه WindowsApps را باز کنید. کاری که امروز و در این نوشته قصد آموزش آن را داریم.

پوشه WindowsApps‌ در کجا قرار دارد؟

این پوشه را می‌توانید در آدرس C:\Program Files پیدا کنید. البته اگر سیستم عامل ویندوز شما در درایو دیگری غیر از C نصب باشد، باید به جای C درایو ویندوز را قرار دهید. اما وقتی به این پوشه می‌روید، نمی‌توانید WindowsApps‌ را پیدا کنید چون این فایل پنهان است. ابتدا باید از برگه View تیک Hidden Items را بزنید و سپس خواهید دید که پوشه مورد نظر، نمایان خواهد شد.‌

با این حال وقتی بخواهید وارد پوشه شوید، می‌بینید که به شما اجازه داده نمی‌شود، حتی اگر با اکانت ادمین قصد انجام این کار را داشته باشید. به همین منظور باید دسترسی آن را تغییر دهید که برای انجام این کار، سه روش وجود دارد.

روش اول: تغییر دسترسی WindowsApps از طریق فایل اکسپلورر

برای این کار شما ابتدا باید به جایی که پوشه WindowsApps‌ وجود دارد بروید و مطمئن شوید که نمایش فایل‌های پنهان را روشن کرده‌اید.

سپس روی پوشه WindowsApps کلیک راست کرده و روی Properties می‌زنید.

حالا در پنجره‌ای که باز می‌شود به برگه Security رفته و روی Advanced بزنید.

حالا روی Change زده و سپس در سمت راست پنجره، روی Find Now کلیک کنید. در پایین صفحه لیستی را مشاهده خواهید کرد. همین طور که در عکس می‌بینید، باید Administrator را انتخاب نمایید.

حالا OK را بزنید تا تنظیماتی که لحاظ کرده‌اید ذخیره شوند.

نکته بسیار مهم این است که در پنجره‌ی قبلی که به آن باز می‌گردید، تیک Replace owner on sub containers and objects را روشن کنید تا تغییرات در پوشه‌های زیر مجموعه نیز لحاظ شوند در غیر این صورت، شما تنها می‌توانید وارد پوشه اصلی شده و دسترسی به دیگر پوشه‌ها نخواهید داشت. در نهایت روی Apply زده و OK کنید و منتظر شوید تا روند انجام تغییرات دسترسی به پایان برسد. ممکن است این مسئله کمی طول بکشد.

در نهایت روی OK بزنید.

روش دوم: استفاده از خط فرمان در PowerShell برای تغییر دسترسی WindowsApps

راه دیگر و کمی ساده‌تر برای انجام تغییر دسترسی در پوشه WindowsApps‌ ، استفاده از برنامه PowerShell است. برای اجرای این برنامه ابتدا با زدن کلیدهای Win + Q جستجوی ویندوز را اجرا کرده و عبارت PowerShell را جستجو کنید. در نتایج روی PowerShell کلیک راست کنید و آن را به صورت Run as Administrator اجرا نمایید.

بعد از این که برنامه اجرا شد عبارت زیر را کپی و در برنامه پیست می‌کنید و سپس اینتر را می‌زنید.

takeown /f “C:\Program Files\WindowsApps” /r

سپس PowerShell به صورت خودکار بقیه کارها را به انجام خواهد رساند، فقط مثل روش قبلی، این کار طول می‌کشد و باید مدتی را منتظر بمانید.

روش سوم: استفاده از رجیستری برای تغییر دسترسی پوشه WindowsApps

نگران نباشید، نمی‌خواهیم شما را به پوشه‌های تو در توی رجیستری بفرستیم. در عوض یک راه حل ساده برایتان داریم و آن هم استفاده از یک فایل آماده است. برای دانلود این فایل به این آدرس بروید و روی Download Now بزنید. فایل بسیار کم حجم است و خیلی سریع دانلود می‌شود. سپس آن را از حالت فشرده خارج کرده و از میان دو فایلی که در پوشه قرار دارد، Add Take Ownership to Context menu را اجرا نمایید.

در پیغامی که برای شما نمایش داده می‌شود، OK را انتخاب کنید. حالا به مسیر C:\Program Files رفته و دوباره روی پوشه WindowsApps کلیک راست کنید. می‌بینید که در منو کلیک راست گزینه‌ی جدیدی به نام Take Ownership اضافه شده است که با کلیک روی آن، دسترسی پوشه مورد نظر تغییر می‌کند و با کلیک بر روی آن، از این به بعد می‌توانید به پوشه WindowsApps رفته و تغییرات مد نظر خود را اعمال نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *