دلیل اهمیت رابط کاربری و تجربه کاربری این است که طراحی سایت یک ویژگی حیاتی است که هزاران مشتری را به سمت خود جذب می کند. رابط کاربری و تجربه کاربری به بهبود و ارتقا وب سایت کمک می‌کنند و اگر شما تا کنون از آن ها استفاده نکرده‌اید، بدانید که آیتم‌های موثر و سودمندی را از دست داده‌اید. اکنون زمان استفاده از رابط کاربری و تجربه کاربری برای یک وب سایت موفق است. در ادامه با اهمیت این دو عنصر مهم آشنا خواهید شد.

رابط کاربری در موبایل چگونه طراحی می‌شود؟

طراحی UI در موبایل بسیار پیچیده تر از طراحی آن برای یک وبسایت است. زیرا تعداد مسیرهای موجود در یک دستگاه موبایل، امکانات آن و تعداد دفعاتی که کاربر در طول روز با آن سر و کار دارد کاملا با یک وبسایت متفاوت است.  به طور کلی هر شرکت سازنده موبایل، UI اختصاصی خود را بر روی گوشی های موبایل خود ارائه می کند. برای مثال آیفون از UI مختص به خود و هواوی از UI EMUI استفاده می کنند. راحتی، دسترسی سریع و به منوها و برطرف شدن نیاز کاربر در کمترین زمان ممکن، مهم ترین اهداف در طراحی UI در گوشی های موبایل است. در واقع UI نرم افزارها و اپلیکیشن ها نماینده ای از سمت ساختار و محتوای آنها است. به این معنی که در مراحل اولیه کار با آن، این حق را به کاربر می‌دهد تا در مورد کلیت نرم افزار اظهار نظر کرده و قضاوت کند. اگر نرم افزار یا اپلیکیشنی دارید که می خواهید بهترین UI ممکن را برای آن طراحی کنید به موارد زیر توجه داشته باشید که ویژگی‌های مختلفی نظیر طراحی متناسب با نرم افزار،تعیین ابزارهای شاخص و پراهمیت، دسترسی آسان به بخش های پراستفاده، پرهیز از شلوغی مخصوصا در اپلیکیشن‌های موبایل، آنالیز رفتار کاربران و بهبود UI در آپدیت های بعدیی، آنالیز رقبا و استفاده از سبک های موفق و… را در نظر بگیرید. یکی از نتایج مهم UI مناسب، جذب و حفظ موفق کاربران است. این موضوع در سایت ها به عنوان نشانه‌ای مثبت در جهت اثبات کیفیت و کارایی است. همانطور که می دانید در دنیای دیجیتال مارکتینگ، مدت زمانی که یک جستجوگر گوگل در وبسایت شما باقی می ماند (Dwell Time) و به فعالیت خود ادامه می دهد، یک فاکتور مهم برای گوگل جهت رتبه بندی صفحات است.  یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش این مدت زمان، رابط کاربری است. اگر کاربر با وبسایت شما احساس راحتی کند و در کنار آن از محتوای شما لذت ببرد، به طور قطع صفحات دیگری از وبسایت شما را نیز بررسی خواهد کرد که این خود برای گوگل یک سیگنال قوی برای رضایت کاربر است.

در طراحی UI بحث بر سر رنگ و رو دادن به ساختار و محتوا است. یعنی آنچه که کاربر در حین تجربه خود می بیند. در این مرحله است که برندینگ، رنگ‌ها، تایپوگرافی، گرافیک‌ها، عکاسی و دیگر المان‌های بصری مطرح می‌شوند. رابط کاربری علاوه بر نیازهای کاربر، بر روی نیاز برند نیز تمرکز دارد و تلاش می‌کند آنچه را ارائه دهد که از نظر بصری مناسب با زمینۀ کاری این برند است.  طراحان خوب UI تمام محدودیت‌های کدنویسی، توسعه و همچنین زمان بارگذاری یک صفحه را در هنگام طراحی مد نظر قرار می‌دهند. رابط کاربری یکی از مهم‌ترین قسمت های یک برنامه است، چرا که مشخص‌کننده‌ی سهولت یا دشواری یک برنامه جهت انجام پروسه مورد نیاز کاربر است. نوع بصری رابط کاربری که با عنوان GUIs شناخته می‌شود و مخفف عبارت Graphical User Interface است متداول‌ترین نوع رابط کاربری است که تعامل با برنامه را بسیار راحت و زیبا می‌سازد.تمرکز طراحان رابط کاربری بیشتر بر پیش‌بینی این مورد ها است که کاربر چه نیازهایی ممکن است داشته باشد و تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که رابط کاربری دارای عناصری است که دسترسی و فهمیدن آن‌ها برای کاربر راحت است.  همانطور که می دانید UI نقش بسیار موثری در جذب، حفظ و هدایت کاربر دارد!

اگر UI وبسایت به شکل درست و کارشناسی شده طراحی و پیاده گردد کاربران به آسانی می تواند با وبسایت تعامل خوبی برقرار کنند. اما در غیر اینصورت حتی با وجود ساختار و محتوای ارزشمند در سایر قسمت‌های وبسایت، نمی توان انتظار بازخورد مناسبی از تعمال کاربران با وبسایت داشت. برای اینکه بتوانیم UI مناسبی را طراحی و پیاده سازی کنیم باید بیش از همه به دنبال این باشیم که کاربران با چه رابط کاربری آسانتر هستند. همچنین مهیا نمودن دسترسی آسانتر یکی از موارد قابل توجه است. هر شرکت سازنده موبایل، رابط کاربری خاصی را بر روی محصول خود ارائه می کند. اگر توجه داشته باشید UI موجود در برخی گوشی ها چنان هوشمندانه و دقیق، طراحی و پیاده شده است که در زمان استفاده از آن احساس خوبی به ما دست می دهد. اما اگر این موضوع رعایت نشود حس خوبی به کاربر منتقل نخواهد شد.

توجه به آسان بودن، سبک طراحی، دسترسی بهتر و سریعتر از جمله مواردی هستند که باید در UI موبایل به آنها توجه شود. در حقیقت UI نرم افزارها و اپلیکیشن ها نماینده ای از سمت ساختار و محتوای آن است. به این معنی که در مراحل اولیه کار با آن، این حق را به کاربر می دهد تا در مورد کلیت نرم افزار اظهار نظر کرده و قضاوت کند.  یک رابط کاربری خوب راز بزرگ و پیچیده ای ندارد! بلکه تنها باید روی رابط کاربری برای یک بار مهندسی انجام شود. اهداف کاربر، اهداف شماست. باید یاد بگیرید و بدانید که کاربرتان چه خصوصیاتی دارد و مهارت و تجربیات آن چیست و به چه چیزهایی نیاز دارد. باید بفهمید که چطور می توانید کاربرتان مجاب کنید تا شما می‌بینید و از محصول شما استفاده کند. تمام تمرکز خود را باید روی کاربرتان بگذارید که چگونه طراحی کنید تا برای او مفید باشد. اکثر کاربران سرویس های مشهور را می‌شناسند و به احتمال زیاد از آن ها استفاده می کنند و تجربه کار با اجزای آن سرویس را دارند لذا خیلی از اشیا و اجزا را می شناسند و می دانند چه عکس العملی را نشان می دهند لذا می توانید از نمونه‌های مشابه استفاده کنید.  کاربران شما ثبات شما را می‌خواهند. ممکن است از محصول شما چیزهایی یاد بگیرند لذا باید به آنها یاد بدهید که چه کاری باید انجام دهند و آن بتوانند خودشان این کار را انجام دهند. اجزا مختلف چه کوچک چه بزرگ نیاز به آموزش و معرفی دارند. کاربران شما باید بعد از استفاده محصول شما چیزهایی را یاد بگیرند که در آینده برایشان مفید باشد. یک طراحی خوب برای ظاهر محصول شما به تمرکز کاربر بر روی بخش های مهم کمک می کند و اجازه می دهد با محصول شما ارتباط برقرار کند. سایزها، رنگ ها، جایگذاری اجزا باعث ساخت یک ظاهر قابل فهم و درک برای کاربر می شود.

سادگی درعین زیبایی می‌تواند کمک زیادی در موفقیت طراحی ظاهر محصول شما داشته باشد. برخی با مطالعه تعریف رابط کاربری به این نتیجه می‌رسند که طراحی رابط کاربری کار گرافیست است در حالی که اگرچه گرافیست ها در طراحی سایت، طراحی اپ موبایل و طراحی فروشگاه اینترنتی نقش اساسی دارند اما طراحی رابط کاربری کار یک گرافیست نیست. طراحی رابط کاربری زیرمجموعه گرافیک است و گرافیست به طراحی طرح های دیداری می پردازد که یک هنر است. اما طراحی رابط کاربری یک علم است که فرم‌ها را برای کاربر ساده سازی کرده پیام‌ها را درمقابل چشم او نمایش می دهد و محل قرارگیری دکمه ها را مشخص می کند. طراحی رابط کاربری بر ظاهر هنری و زیبا تمرکز ندارد بلکه تمام تلاش خود را به کار می بندد که ساده ترین راه برای همراه ساختن کاربران با سایت و مشاهده صفحات مورد انتظار را فراهم آورد.  طراح جهت طراحی رابط کاربری باید مهارت های گرافیکی و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی را به خوبی داشته باشد.  تاحدی از زبان برنامه نویسی مطلع باشد این به آن معنا نیست که طراح رابط کاربری باید به اندازه طراحی سایت برنامه نویسی بداند اما باید از اصول کلی آن مطلع باشد تا بتواند با برنامه نویسان تعامل خوبی برقرار کند.  آشنایی با شیوه های مختلف طراحی سایت و نرم افزارهای مختلف برای طراحی رابط کاربری یک مزیت به شمار می آید.

کاربر هنگام مراجعه به هر سایت هدف مشخصی دارد که در طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن لحاظ شده است بنابر این در پی مشاهده یک اثر هنری زیبا و پیچیده نیست بنابراین در طراحی رابط کاربری باید اصل سادگی را رعایت کنید و بکوشید نیاز کاربر از مراجعه سایت را در سریعترین و راحت ترین شکل ممکن بر طرف سازید. مخاطب شناسی در طراحی سایت بسیار مهم است شما می بایست مخاطب سایت را به خوبی بشناسید و اهداف کاربر را با اهداف خود منطبق کنید.  کاربر پادشاه شماست و تمام تلاش شما در راستای این باشد که کاربرسایت شما را مشاهده کرده و از محصولات شما خرید کند. تمرکز خود را بر کاربر و همراهی او با اهدافتان قراردهید در این صورت موفق خواهید بود. سایت های مشابه و رقیب خود را به دقت بررسی کنید نظر مخاطبان را جویا شوید و با آشنایی دقیق از نقاط ضعف و قوت آن ها تمرکز خود را بر طراحی رابط کاربری مناسب با کمترین نقاط ضعف استوار کنید. به این ترتیب مزیت های رقابتی شما در مقابل سایت های دیگر به شکل چشم گیری افزایش یافته و موفقیت آینده سایت و اپلیکیشن شما را تضمین می کند.  دقت کنید هنگام بررسی سایت های مشابه به ویژه سایت های خارجی دچار آسیب کپی نشوید طراحی رابط کاربری برای مخاطبان هر فرهنگ متفاوت خواهد بود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *