مجموعه اکسل درآفیس شامل کلی نکات و ترفند است که هر چقدر هم که آن را زیر و رو کنید ممکن است از دستتان در رفته باشد. گاهی اوقات به یک ویژگی جدید بر می‌خورند که قبلا آگاه نبودند. در مطلب قبلی سه ترفند شگفت‌انگیز در اکسل ۲۰۱۶ را آموزش دادیم . وهمچنین افزونه‌های اکسل را برای نمایش بهتر صفحات گسترده و آنچه که در آنها وجود دارد مرور کردیم .

ایجاد لیست کشویی در اکسل به شما در منسجم‌تر کردن اطلاعات وارد شده و همچنین دوری از اشتباه کمک می‌کند و اکسل نیز در دل خود این امکان را گنجانده است. بنابراین اگر می‌خواهید از اکسل استفاده کنید می‌توانید اطلاعات خود را در لیست کشویی دسته‌بندی کنید.

از لیست کشویی در سلول استفاده کنید وقتی که می‌خواهید گزینه‌های متعددی برای هر کدام در نظر بگیرید. مثلا می‌توانید لیستی حاوی بله، خیر یا زن، مرد ایجاد کنید یا هر گزینه‌ی دیگری. ما به شما نحوه اضافه کردن لیست کشویی به صفحات گسترده اکسل را نشان خواهیم داد.

اگر از کاربران تازه‌وارد سایت پرشین تولز هستید و آشنایی کاملی با اکسل ندارید یا می‌خواهید با ترفندهای این نرم‌افزار کاربردی بیشترآشنا شوید حتما مطالب مربوط به آموزش اکسل رادر لینک‌های زیر دنبال کنید.

چگونه یک لیست کشویی در اکسل ایجاد کنیم

ایجاد لیست کشویی در اکسل آسان است اما در عمل کمی مبهم به نظر می‌رسد. در اینجا خلاصه‌وار ایجاد یک لیست کشویی شخصی‌ساز را مرور می‌کنیم:

  •  یک برد اسم‌دار ایجاد کنید: در ایجا لازم است فهرستی که می‌خواهیم در لیست استفاده کنیم را ایجاد کنیم.
  •  اعتبار داده‌ها را وارد کنید: این یک مرحله نه‌چندان واضح است. شما سلول را برای لیست کشویی باز می‌کنید.
    برای تایید اطلاعات یک اسم برد اضافه کنید: در نهایت شما همه را کنار هم قرار می‌دهید و منابع لیست کشویی را تعریف می‌کنید.
  •  برای تایید اطلاعات پیام ورودی تنظیم کنید: این مرحله اختیاری‌ست و به شما اجازه می‌دهد تا برای راهنمایی کاربران اکسل خود یک پنجره پیام اضافه کنید.

یک برد اسم‌دار ایجاد کنید

یک راه اضافه کردن موارد به لیست کشویی استفاده از Data Validation است که می‌توانید فهرست خود را در یک صفحه اضافه کرده و طیف وسیع گزینه‌های مدنظر را به یک سلول اضافه کنید.
ما قصد داریم یک لیست کشویی که حاوی انواع مختلف مواد غذایی در Sheet2 است ایجاد کنیم. هر یک از موارد را در یک سلول جداگانه یا در یک ستون یا یک ردیف وارد کنید. موارد را انتخاب کنید، نامی را برای طیف وسیعی از سلول‌های انتخاب شده در جعبه نام وارد کنید و Enter را فشار دهید.

Data Validation را اضافه کنید

به صفحه‌ای که می‌خواهید لیست کشویی اضافه کنید بروید. روی برگه Data کلیک کنید و سپس Data Validation را در قسمت Tools Data انتخاب کنید.

مطمئن شوید که برگه تنظیمات در Data Validation فعال است.

برای Data Validation اسم اضافه کنید

سپس فهرست را از لیست کشویی مجاز انتخاب کنید. برای نمونه اسم غذا را در لیست قرار می‌دهیم. به این صورت متن را در کادر قرار دهید =Food
غذا یا هر اسمی که می‌خواهید را جاگذاری کرده و تایید را بزنید.

تنظیم پیام راهنما برای Data Validation

اگر می‌خواهید برای سلول خود یک پیام ورودی ایجاد کنید باید به Input Message بروید. گزینه نمایش پیام ورودی برای سلول انتخابی را بررسی کرده و عنوان و پیام را پر کنید. همچنین می‌توانید از Error Alert برای انتخاب سلول اشتباه نیز استفاده کنید. پس از وارد کردن اطلاعات اشتباه Error Alert ظاهر می‌شود. کادر Show Error alert after invalid data is entered را تیک بزنید و یک Style انتخاب کرده و عنوان و پیام خطا را پر کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

وقتی یک سلول حاوی لیست کشویی را انتخاب کنید، فلش پایین برای انتخاب یک گزینه در سمت راست سلول نمایش داده می‌شود. اما زمانی نه به نمایش در خواهد آمد که سلول را انتخاب کنید. در این مقاله راهی برای نمایش همیشگی آن آموزش می‌دهیم. اگر لیست شما حاوی بیش از ۸ مورد باشد یک نوار پیمایش کنار لیست اضافه می‌شود.

گزینه‌های پیشرفته لیست کشویی

حالا که یک لیست کشویی اولیه دارید به سراغ گزینه‌های پیشرفته‌تر می‌رویم.

حذف یا ویراش Named Range
اگر نیاز است اسم برد را تغییر دهید یا به کل حذف کنید باید از مدیریت نام اقدام کنید. روی برگه Formulas کلیک کرده و سپس بر روی Name Manager در قسمت Names Defined Names کلیک کنید.

برای تغییر اسم یک سلول در Name Manager، یک اسم در فهرست انتخاب و پس روی دکمه  cell range کلیک کنید. سپس سلول را انتخاب کرد و بر روی گزینه cell range کلیک کنید و بعد اسم جدید را وارد کنید. سپس برای ذخیره اسم جدید بر روی علامت سبز کلیک کنید.

شما همچنین می‌توانید یک نام را با انتخاب آن در لیست، و کلیک بر روی ویرایش در جعبه ویرایش نام و کلیک بر روی OK تغییر دهید. برای حذف یک نام، نام را در لیست انتخاب کرده و روی Delete کلیک کنید.

ایجاد فهرست کشویی تابع

فهرست کشویی تابع یکی از ویژگی‌هایی است که فهرست کشویی اولیه را تغییر می‌دهد. مثلا اگر ما پیتزا را انتخاب کنیم در مثال بالا، پس لیست فهرست‌ کشویی ثانویه می‌تواند انواع پیتزا را شامل شود. اکنون ما قصد داریم سه لیست دیگر ایجاد کنیم و آنها را نام ببریم. یک لیست برای هر یک از گزینه‌ها در لیست کشویی اصلی خود وارد کنید. یکی از لیست را انتخاب کرده، و یک نام برای آن وارد کنید و Enter را فشار دهید. این روش را برای باقی هم انجام دهید. اسامی لیست‌های دیگر باید با گزینه‌های موجود در لیست کشویی اصلی مطابقت داشته باشند. برای نمونه همانطور که در ادامه می‌بینید یکی از اسامی سه لیست اضافه شده‌ی ما کوکی است و شامل انواع کوکی می‌شود.

قبل از ایجاد فهرست کشویی تابع، شما باید یک مورد را در لیست کشویی اصلی انتخاب کنید. مهم نیست کدام گزینه را انتخاب کنید سپس سلول مورد نظر خود را که می‌خواهید لیست کشویی تابع را اضافه کنید را انتخاب کنید.

روی برگه Data کلیک کنید و سپس Data Validation را در قسمت Tools Data کلیک کنید. فهرست را در لیست کشویی مجاز انتخاب کنید. متن زیر را در کادر Source وارد کنید. $B$2 را با ارجاع به سلول حاوی لیست اصلی‌تان جاگذاری کنید. علامت دلار را در سلول مرجع قرار دهید. این سلول مرجع را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که حتی با کپی و جابجایی سلول هم تغییر نمی‌کند.
* =INDIRECT($B$2)

تابع INDIRECT با یک رشته متن مشخص برمی‌گردد. در این نمونه، ، متن از گزینه لیست کشویی اصلی در سلول B2 انتخاب شده است. به عنوان مثال، اگر چینی را از لیست کشویی اصلی انتخاب کنید، کد =INDIRECT($B$2) به چینی ارجاع داده می‌شود. در نتیجه، لیست کشویی دوم شامل موارد چینی است. روی OK کلیک کنید.

در مثال زیر فهرست موجود در لیست کشویی مورد علاقه بسته به آنچه که در لیست کشویی Favorite Food انتخاب شده است، تغییر می‌کند.

Join the Conversation

69 Comments

  1. سلام. من میخوام یک جدول داشته باشم که کاربر در ردیف های مختلف از لیست کشویی استفاده کند. در واقع لیست کشویی باید در ردیف های مختلف تکرار بشه و ایتکه نوع جدول کشویی من وابسته هست (dependent drop down list)
    ولی مشکلی که الان هست اینه که توی ردیف های پایینی دوباره از همان سلول اول لود میشن که قبلا پر شده بودن. باید بیاد از ردیف خودش بخونه

    1. سلام
      اگر لیست کشوئی دوم را بوسیله data validation باز کنید و علامت $ را از کنار آدرس سل بردارید مثلا =INDIRECT($C$2) را به =INDIRECT(C2) تبدیل کنید میتونید با کپی کردن این سل و انتخاب تعداد سل های مورد نظر و Paste کردن مشکلتون را حل کنید

    2. سلام.من اکسلی رو لازم دارم که بتونم در یک ستون با قابلیت کشویی،چندین مورد شاید حدود ۱۰۰ تا رو تعریف کنم و برای سلول های مختلف اون ستون تعداد انتخابهای زیاد و مختلف داشته باشم.مثلا در یک سطر،برای یک شخص،۸مورد فعالیتهایی که قبلا تعریف کردیم رو انتخاب کنم.
      لطفا منو راهنمایی کنید.

    3. یک مشکل ممکنه این باشه امتحانش کنید: مقدار $B$2 در تابع indirect یک آدرس ثابته و باعث میشه با اتو فیل یا کشیدن به پایین برای کپی و تکرار منوها یا حتی نوشتن دوباره ی همین دستور تنها با تغییر سلول B2 یعنی همون منوی اولی تغییر کنه

      $B$2 رو به B2 تغییر بدید و بعد انوفیل انجام بدید یا در هر ردیف در تابع indirect همون خونه همردیف رو وارد کنید
      مثلا اگه یه ردیف پایینتر از b2 بود میشه b3 پس اونجا هم B3 وارد کنید و ردیف بعدی میشه B4 و به همین ترتیب تا آخر

  2. سلام. من میخوام یک جدول داشته باشم که کاربر در ردیف های مختلف از لیست کشویی استفاده کند. در واقع لیست کشویی باید در ردیف های مختلف تکرار بشه و ایتکه نوع جدول کشویی من وابسته هست (dependent drop down list)
    ولی مشکلی که الان هست اینه که توی ردیف های پایینی دوباره از همان سلول اول لود میشن که قبلا پر شده بودن. باید بیاد از ردیف خودش بخونه

  3. با سلام و خسته نباید
    واقعا مطلب آموزنده ای بود و مورد استفاده قرار گرفت
    ممنون

  4. سلام ضمن تشکر از آموزشی که لحاظ فرمودید ک
    لطفا” بفرمایید که به چه شکل می توانیم از این نوع ورود اطلاعات گزارش بگیریم

  5. سلام ضمن تشکر از آموزشی که لحاظ فرمودید ک
    لطفا” بفرمایید که به چه شکل می توانیم از این نوع ورود اطلاعات گزارش بگیریم

  6. سلام.وقتتون بخیر
    بسیار عالی
    یه سوال داشتم لیست من خیلی زیاده و زمان زیادی میبره تا گرینه مورد نظرم و انتخاب کنم گزینه ای هست که با نوشتن حرف اول کلمه، کلمه مورد نظرم ظاهر بشه؟
    متشکرم

  7. سلام.وقتتون بخیر
    بسیار عالی
    یه سوال داشتم لیست من خیلی زیاده و زمان زیادی میبره تا گرینه مورد نظرم و انتخاب کنم گزینه ای هست که با نوشتن حرف اول کلمه، کلمه مورد نظرم ظاهر بشه؟
    متشکرم

  8. سلام وقت بخیر
    مطالب به صورت واضح بیان نشده بود و به درد من نخورد
    ترجیح می دهم از لینک دیگری استفاده کنم که فهم آن برای همگان مقدور باشد
    ممنون از وقتی که گذاشتید

  9. سلام وقت بخیر
    مطالب به صورت واضح بیان نشده بود و به درد من نخورد
    ترجیح می دهم از لینک دیگری استفاده کنم که فهم آن برای همگان مقدور باشد
    ممنون از وقتی که گذاشتید

  10. با سلام
    لیستی از آدرس سایت ها داریم چگونه می توان سایت های ورزشی (شامل ۱۲۰سایت) سایت های اقتصادی (شامل ۹۸ سایت )را دسته بندی نمود

  11. با سلام
    لیستی از آدرس سایت ها داریم چگونه می توان سایت های ورزشی (شامل ۱۲۰سایت) سایت های اقتصادی (شامل ۹۸ سایت )را دسته بندی نمود

  12. سلام ، چگونه میشود یک سلول از هر شیلد جمعی از دو سلول شیلد قبل و ما قبل باشد و این قانون برای شیلدهای بعدی که میسازیم پایدار بماند مانند اعداد فیبوناچی . با تشکر

  13. سلام ، چگونه میشود یک سلول از هر شیلد جمعی از دو سلول شیلد قبل و ما قبل باشد و این قانون برای شیلدهای بعدی که میسازیم پایدار بماند مانند اعداد فیبوناچی . با تشکر

  14. با سلام
    من لیست کشویی تابعی ساختم بعد در مرحله دوم میخواهم از کشویی یکی رو که انتخاب میکنم در صفحه لیست کنه دیگه کشویی نشان نده
    لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر

  15. با سلام
    من لیست کشویی تابعی ساختم بعد در مرحله دوم میخواهم از کشویی یکی رو که انتخاب میکنم در صفحه لیست کنه دیگه کشویی نشان نده
    لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر

    1. با سلام و وقت بخیر
      چه طور میتونم سلول های یک ستون رو به صورت کشویی در بیاورم با توجه به اطلاعاتی که دادین فقط یک سلول رومیتوان به صورت کشویی در اورد
      با تشکر

  16. سلام

    روش پیدا کردن عدد دوم یا سوم یک چند رقمی یک سلول در سلول دیگری آورده شود.
    مثلا اگر سلولی حاوی عدد۱۲۳۴۵۶ باشد. رقم دوم از راست که ۵ می باشد در سلول دیگری گزارش داده شود.
    با تشکر

  17. سلام

    روش پیدا کردن عدد دوم یا سوم یک چند رقمی یک سلول در سلول دیگری آورده شود.
    مثلا اگر سلولی حاوی عدد۱۲۳۴۵۶ باشد. رقم دوم از راست که ۵ می باشد در سلول دیگری گزارش داده شود.
    با تشکر

  18. با سلام و خسته نباشید
    من توی ردیف دوم به بعد نمیتونم نوشته های لیست کشویی رو ببینم و فقط در صورتی که نوشته ردیف اول تو هر کدوم از ردیف ها باشه لیست کشویی قابل مشاهده میشه. مشکل کجاست؟

  19. با سلام و خسته نباشید
    من توی ردیف دوم به بعد نمیتونم نوشته های لیست کشویی رو ببینم و فقط در صورتی که نوشته ردیف اول تو هر کدوم از ردیف ها باشه لیست کشویی قابل مشاهده میشه. مشکل کجاست؟

  20. باسلام
    لیست کشویی ایجاد میکنم ولی فایل دوباره باز میکنم لیست کشویی حذف شده هیچ کدام از لیست کشویی ها نیست لطفا راهنمایی کنید

    1. بعد از ایجاد لیست کشویی اگر سیو می کنید و باز هم بعد از دوباره باز کردن چیزی نمی بینید ، حتما درش اطلاعات رو هم وارد کنید و دوباره سیو کنید

  21. باسلام
    لیست کشویی ایجاد میکنم ولی فایل دوباره باز میکنم لیست کشویی حذف شده هیچ کدام از لیست کشویی ها نیست لطفا راهنمایی کنید

  22. با سلام
    من ۲ سوال داشتم:
    ۱-چطور میتونم تقویم رو به یک سلول اضافه کنم برای وقتی که تاریخ انجام یک عمل رو باید در اون لیست ثبت کنیم؟
    ۲-من برای یک سلول در اکسل ،پیامی رو تعیین کردم و هنگام نمایش پیام،با نگه داشتن کلیک بر روی پیام،مقداری جابجاش کردم .بعد از اون برای هر سلولی خواستم پیام بگزارم،جای پیام دقیقا میوفته سر همون نقطه که پیام اون سلول قبلی قرارداشت(مثلا ۱۰ سلول قبلتر هم باشه پیام در اونجا نمایش داده میشه).لطفا راهنماییم کنید. ممنون

  23. با سلام
    من ۲ سوال داشتم:
    ۱-چطور میتونم تقویم رو به یک سلول اضافه کنم برای وقتی که تاریخ انجام یک عمل رو باید در اون لیست ثبت کنیم؟
    ۲-من برای یک سلول در اکسل ،پیامی رو تعیین کردم و هنگام نمایش پیام،با نگه داشتن کلیک بر روی پیام،مقداری جابجاش کردم .بعد از اون برای هر سلولی خواستم پیام بگزارم،جای پیام دقیقا میوفته سر همون نقطه که پیام اون سلول قبلی قرارداشت(مثلا ۱۰ سلول قبلتر هم باشه پیام در اونجا نمایش داده میشه).لطفا راهنماییم کنید. ممنون

  24. سلام.خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
    من یک مشکل دارم ممنون میشم کمکم کنید
    ببینید وقتی یک لیست کشویی درست کردم میخوام وقتی روی هر کدومش که کلیک میکنم داخل سلول دیگه قیمت رو نمایش بده مثلا ستونی از آب نوشابه دوغ دارم وقتی که آب رو انتخاب کردم داخل سلول انتخابی قیمتش رو نمایش بده خیلی ممنون

  25. سلام.خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
    من یک مشکل دارم ممنون میشم کمکم کنید
    ببینید وقتی یک لیست کشویی درست کردم میخوام وقتی روی هر کدومش که کلیک میکنم داخل سلول دیگه قیمت رو نمایش بده مثلا ستونی از آب نوشابه دوغ دارم وقتی که آب رو انتخاب کردم داخل سلول انتخابی قیمتش رو نمایش بده خیلی ممنون

  26. من میخوام در لیست کشویی چیزی را اضافه کنم که قرار است طی روزهای بعدی به مستمر برسند. لطفا راهنمایی کنید

  27. من میخوام در لیست کشویی چیزی را اضافه کنم که قرار است طی روزهای بعدی به مستمر برسند. لطفا راهنمایی کنید

  28. سلام
    مطلب بسیار مفید و کاربردی قرار دادید .
    با تشکر از اطلاعاتتون
    موفق باشید .

  29. سلام
    مطلب بسیار مفید و کاربردی قرار دادید .
    با تشکر از اطلاعاتتون
    موفق باشید .

  30. سلام من میخوام ی ستونم رو کشویی کنم بعد ستون کناریو عدد وارد کنم مثلن قیمت پیتزا رو وارد کنم بعد سر ماه میخوام ببینم چقدر از فروش پیتزا گیرم اومده خودش جمع بزنه برام چطور میتونم این کارو بکنم
    09354018079 اینم شمارمه ممنون میشم تو واتساپ کمکم کنید

  31. سلام من می خواهم در لیست کشویی ام نوشته های غیر از آنچه در لیستم وارد کرده ام هم بشه نوشت، اما قبول من میکنم گزینه ignore blank رو هم میزنم، ولی نمیشه لطفاً راهنمایی کنید مرسی

  32. سلام و عرض ادب
    ممنون از توضیحات مفیدتون
    دوستان یه سوال داشتم
    من انباردار هستم و با اکسل ثبت ورود و خروج کالا را انجام میدم
    بنده در یک شیت تحت عنوان موجودی اولیه کالا; کد کالا و نام کالا برای هر کالا مشخص کردم
    در شیت دیگر تحت عنوان ورود و خروج کالا ; با ثبت هر کد کالا شرح اون نمایش داده میشه و میتونم ورود یا خروجم رو ثبت کنم
    میخوام با تایپ بخشی از حروف در شیت ورود و خروج لیست کشویی از موجودی اولیه برام باز بشه و با انتخاب کالای مورد نظر، کد کالا هم در کنارش ثبت بشه
    پیشاپیش ممنونم از مساعدت شما دوستان

  33. سلام میخواهم در اکسل شرطی قرار بدم که در یک سلول چند عدد قابل انتخاب باشن و در عین حال با انتخاب هر کدوم از این اعداد عدد دیگری رانمایش بدهد مثل نمره خام را وارد و نمره تراز که مشخص هست بیاورد ممنون میشم راهنمایی کنید

  34. سلام،با تشکر از سایت خوبتون.
    بنده میخوام وقتی در لیست کشویی گزینه مثلا برج ۳ رو انتخاب میکنم ردیف مربوطه رو انتقال بده به شیت برج سه،یعنی اطلاعاتی در چند ستون نوشته ام که ستون اخر مربوط به ماه هاست که بصورت کشویی تنظیم شده حالا هر برجی رو که انتخاب میکنم بره به شیت مربوطه همان برج،ایا امکانش هست ؟

  35. درود و سه پاس برای نوشتار پاکیزه و رسا که آموختن را ساده می کند.

    من فهرست کشویی را آماده کرده ام. اکنون می خواهم هر گزینه (که در فهرست من واژه استند) را که فرا می خوانم ، به جایش ، برابر عددی آن نمایش داده شود.

    راه نمایی بفرمایید.

  36. سلام
    مطالب خیلی مفیدی هستند
    من یه مشکلی دارم لیست کشویی ایجاد میکنم ولی فایل دوباره باز میکنم لیست کشویی حذف شده هیچ کدام از لیست کشویی ها نیست لطفا راهنمایی کنید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *