جوملا یک سیستم اپن‌سوری بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

مجموعه‌ها

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که هر سیستم مدیریت محتوایی به آن نیاز دارد، بخش دسته‌بندی یا موضوعات است! این بخش به مدیر سایت کمک می‌کند تا بتوانند مطالب خود را راحت‌تر سازمان‌دهی کنند. از طرف دیگر کاربران سایت نیز در صورت نیاز به مطالب یک موضوع خاص می‌توانند به راحتی وارد آن دسته شوند و مطالب آن را مشاهده کنند. این بخش از جوملا به شما امکان ایجاد مجموعه و دسته‌های جدید را می‌دهد و می‌‎توانید جزییات دسته‌بندی خود را ویرایش و شخصی‌سازی کنید.

ایجاد مجموعه جدید در جوملا

برای ایجاد مجموعه جدید در جوملا دو راه حل پیش‌روی شما قرار دارد؛ با بردن موس خود بر روی گزینه مجموعه گزینه دیگری به نام ایجاد مجموعه جدید در زیرمنوی آن ظاهر می‌شود که با کلیک بر روی آن می‌توانید وارد صفحه ایجاد مجموعه جدید شوید. همچنین اگر بر روی گزینه مجموعه‌ها کلیک کنید به راحتی می‌توانید گزینه جدید را مشاهده و بر روی آن کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید.

  • عنوان: در این بخش باید برای مجموعه خود یک عنوان وارد کنید تا مجموعه شما با این نام شناخته شود.
  • مستعار: در این بخش باید یک نام مستعار برای مجموعه خود وارد کنید تا مجموعه در پنل مدیریت جوملا با این نام برای مدیران و افرادی که به این بخش دسترسی دارند، نمایش داده شود.

مجموعه

در این بخش جزییات مربوط به مجموعه موردنظر شما قابل دسترسی و شخصی‌سازی است که باید متناسب با نیاز خود آن را تنظیم کنید.

  • توضیحات: در این بخش می‌توانید توضیحات مربوط به مجموعه خود را وارد کنید تا در صفحه مربوط به آن مجموعه کاربران بتوانند درباره مجموعه ایجاد شده بیشتر بدانند.
  • والد: برخی از مجموعه‌ها زیرمجموعه‌ی یک مجموعه‌ اصلی هستند که با استفاده از آن می‌توانید مجموعه‌های موردنظر خود را به عنوان یک زیرمجموعه از یک مجموعه اصلی تعریف کنید. اگر نیاز به ایجاد یک زیرمجموعه هستید، کافی است در این بخش مجموعه اصلی و والد را انتخاب کنید تا مجموعه ایجاد شده به عنوان زیرمجوعه آن تعریف شود.
  • حالت: در این بخش می‌توانید حالت انتشار مجموعه خود را مشخص کنید و اگر نیاز به انتشار آن در همان لحظه ندارید، آن را بر روی حالت منتشرنشده قرار دهید! همچنین اگر مجموعه‌های قدیمی شما نیاز به عدم نمایش در سایت دارند، کافی است آن را در حالت آرشیو قرار دهید یا با استفاده از گزینه زباله‌دان، آن را برای همیشه حذف کنید. اگر نیاز به ویرایش دارید کافی است اطلاعات آن را تغییر دهید.
  • دسترسی: در این بخش می‌توانید دسترسی نقش کاربری موردنظر خود را برای دسترسی به این مجموعه تعیین کنید! به طور مثال می‌توانید مشخص کنید مجموعه شما تنها برای یک نقش کاربری خاص نظیر نویسندگان سایت شما قابل مشاهده باشند که در این صورت سایر کاربران قادر به مشاهده آن نخواهند بود.
  • زبان: اگر مدیریت یک سایت چندزبانه را بر عهده دارید، جوملا برای شما این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید مجموعه را در تمامی نسخه‌های سایت خود نظیر فارسی و انگلیسی نمایش دهید یا نمایش آن را تنها به یک زبان از سایت خود محدود کنید. در این بخش باید زبان بخش موردنظر خود را وارد انتخاب کنید و سپس مجموعه را در آن بخش از سایت مشاهده کنید.
  • برچسب‌ها: در این بخش می‌توانید کلیدواژه‌های مربوط به هر مجموعه را وارد کنید.
  • یادداشت: با استفاده از این بخش می‌توانید برای مجموعه خود توضیحاتی را وارد کنید تا در صورت نیاز به اعمال تغییرات در آینده راحت‌تر آن را ویرایش کنید.
  • یادداشت نسخه: در این بخش می‌توانید نسخه یادداشت خود را وارد کنید تا در صورت ویرایش یادداشت بتوانید از نسخه آن اطلاع پیدا کنید.
  • با تعیین نوع تطبیق کلمات کلیدی از بازاریابی موتور‌های جستجو نتیجه‌ی بهتری بگیرید

انتخاب‌ها

در این بخش برخی از تنظیمات دیگری برای انتخاب آیکن‌ها و موارد دیگری در دسترس است که به راحتی می‌توانید شخصی‌سازی کنید.

  • طرح جایگزین: در این بخش باید حالت و استایل موردنظر خود را انتخاب کنید تا با همین استایل در سایت نمایش داده شود.
  • تصویر: در این بخش می‌توانید تصویر موردنظر خود را جهت نمایش در بخش مجموعه موردنظر خود وارد کنید تا در سایت با همین تصویر نمایش داده شود.
  • نمایش متن: با استفاده از این گزینه می‌توانید یک متن برای مجموعه خود انتخاب کنید تا در سایت به جای تصویر نمایش داده شود.

انتشار

در این بخش تنظیمات مربوط به بخش انتشار مطلب در اختیار شما قرار دارد که می‎توانید زمان انتشار را شخصی‌سازی کنید.

داده‌های متا

در این بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به توضیحات منوی خود را که در سورس صفحه قرار می‌گیرد را وارد کنید! این بخش به سئوی سایت شما نیز کمک می‌کند و آن را بهبود می‌بخشد. در بخش داده‌های متا برخی از بخش‌ها اهمیت زیادی دارند که از مهم‌ترین آنها عنوان و توضیحات متا است.

  • چکار کنیم موتور‌های جستجو صفحات وبسایت‌مان را راحت‌تر پیدا کنند؟
  • توضیحات متا: در این بخش باید توضیحات مربوط به منوی خود را وارد کنید تا با استفاده از آن بتوانید توضیحات منوهای خود را در موتورهای جستجو نیز ثبت کنید؛ اگر منوهای شما مهم باشند، پس از مدتی به صورت لیست در میان نتایج جستجوی گوگل نمایش داده خواهد شد.
  • کلید واژه‌های Meta: در این بخش می‌توانید کلیدواژه‌های مهم خود را ثبت کنید تا در موتورهای جستجو نیز نمایش داده شود؛ البته به گفته متخصصان سئو کلیدواژه‌ها دیگر اهمیتی ندارند و در سئوی سایت تاثیری نخواهند داشت.

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتورهای جستجو راه‌اندازی کنید.با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وبسایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *