مایکروسافت ورد ۲۰۱۶ برنامه‌ای برای پردازش کلمات و نگارش است که به شما اجازه می‌دهد تا انواع اسناد مثل نامه‌های اداری و رزومه‌ها را ایجاد کنید. ما قصد داریم طی یک برنامه آموزشی جامع فضای ورد و کار با آن را به شما توضیح دهیم تا بتوانید به بهترین شکل برای اهداف‌تان از آن استفاده کنید. این پست، قدم اول در این مسیر خواهد بود.

درباره ورد ۲۰۱۶

ورد ۲۰۱۶ بسیار شبیه به ورد ۲۰۱۳ و همین‌طور ۲۰۱۰ است و اگر قبلا از این نسخه‌ها استفاده کرده باشید، حتما این نسخه برای شما بسیار آشنا خواهد بود. اما اگر تازه وارد هستید و یا با نسخه‌های قدیمی‌تر کار کرده‌اید بهتر است دقت بیشتری به خرج دهید.

شروع به کار

وقتی برای بار اول ورد را باز می‌کنید، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که گزینه‌های مختلفی با عنوان ایجاد سند جدید، انتخاب قالب و ویرایش اسناد اخیر پیش رویتان قرار می‌دهد. از صفحه نخست گزینه Blank document را برای دسترسی به رابط کاربری ورد استفاده کنید. برای این که ببنید هر کدام از دکمه‌ها چه تغییری در سند ایجاد می‌کنند، بر روی آن‌ها کلیک کنید:

کار با محیط ورد

همانند دیگر نسخه‌های جدید‌تر ورد، در نسخه ۲۰۱۶ نیز از نوار (Ribbon) و نورا ابزار سریع (Quick Access Toolbar) استفاده شده است. شما با استفاده از این ویژگی‌ها می‌توانید کارهای معمول و تنظیمات سندتان را انجام دهید.

نوار ابزار

ورد به جای استفاده از روش‌های سنتی از یک نوار سربرگ، شامل زبانه‌های متعدد استفاده می‌کند که می‌توانید آن را بالای صفحه پیدا کنید. هر کدام از این سر برگ‌ها شامل دستوراتی جدا اما مربوط به هم هستند. برای مثال فونت شامل دستوراتی برای سازماندهی و تنظیم فوت سند شماست. بعضی از گروه‌های موجود در نوار فلش کوچکی در پایین سمت راست خود دارند که با کلیک بر روی آن‌ها می‌توانید به گزینه‌های بیشتری دسترسی داشته باشید.

نحوه نمایش و یا مخفی کردن نوار ابزار

اگر به هر دلیلی از نمایش نوار بالای صفحه راضی نیستید می‌توانید آن را مخفی کنید. برای انجام این کار، روی گزینه نمایش نوار در گوشه سمت راست بالای نوار کلیک کنید، سپس گزینه دلخواه را از منوی کشویی انتخاب کنید: Auto-hide Ribbon: با این گزینه نوار از بالای سند شما حذف شده و به صورت تمام صفحه در می‌آید. برای نمایش مجدد نوار کافیست روی گزینه Expand Ribbon در بالای صفحه کلیک کنید.

Show Tabs: این گزینه فرمان‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را مخفی می‌کند اما زبانه‌ها مشخص هستند. برای نمایش نوار به سادگی بر روی گزینه کلیک کنید.

Show Tabs and Commands: این گزینه بیشترین حد گسترگی از نوار را با تمامی دستورات به نمایش می‌گذارد. وقتی ورد را برای بار اول باز می‌کنید به صورت پیش‌فرض بر روی این گزینه تنظیم شده است.

استفاده از ویژگی Tell me

اگر در یافتن ویژگی خاصی مشکل دارید می‌توانید از Tell Me کمک بگیرید. این ویژگی درست مثل یک نوار جستجو عمل می‌کند و فهرستی از گزینه‌ها را برای شما به نمایش در می‌آورد. به این ترتیب بدون نیاز به یافتن جای آن در نوار می‌توانید مستقیما روی گزینه کلیک کنید.

نوار ابزار دسترسی سریع

نوار ابزار دسترسی سریع به شما این امکان را می‌دهد که به دستور مورد نظرتان دسترسی داشته باشید بدون این که لازم باشد آن را در برگه‌ها پیدا کنید. به صورت پیش‌فرض این بخش دارای گزینه‌های Save، Undo و Redo است اما اگر بخواهید می‌توانید موارد دیگری را به آن اضافه کنید.

نحوه اضافه کردن دستورات به نوار ابزار دسترسی سریع

بر روی فلش شناور در سمت راست نوار ابزار دسترسی سریع کلیک کنید. دستوری که می‌خواهید را از منو انتخاب کنید. فرمان به نوار ابزار دسترسی سریع اضافه خواهد شد.

خط‌کش

خط‌کش در بالا و سمت چپ سند شما قرار می‌گیرد و به شما این امکان را می‌دهد تا فایل‌تان را به دقت تنظیم کنید. با این همه اگر حس می‌کنید جای زیادی گرفته است می‌توانید آن را مخفی کنید. نحوه نمایش و یا مخفی کردن خط‌کش بر روی گزینه View کلیک کنید. برای نمایش دادن و یا مخفی کردن خط‌کش بر روی گزینه Ruler در نوار ابزار کلیک کنید.

Backstage view

این گزینه فهرستی از امکانات بیشتر ورد برای ذخیره، باز کردن فایل جدید، چاپ و به اشتراک‌گذاری سند به شما می‌دهد. برای دسترسی به این فهرست کافیست روی برگه File در نوار کلیک کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از گزینه‌های مرتبط با هم در این بخش، بر روی دکمه‌های موجود کلیک کنید.

نمایش صفحه و بزرگ‌نمایی

ورد چندین سبک نمایش صفحه در سند را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید صفحه خود را در حالت خواندن، پرینت لایوت و یا وب لایوت تنظیم کنید. این ویژگی‌ها برای کارهای دیگری مثل چاپ کردن مفید هستند. به علاوه شما می‌توانید برای آسان‌تر کردن نحوه خواندن از بزرگ‌نمایی و یا کوچک‌نمایی هم استفاده کنید.

تغییر نمای سند

تغییر نمای سند بسیار راحت است. شما فقط باید بر روی دستور نمای سند در گوشه سمت راست ورد کلیک کنید. Read Mode: با استفاده از این گزینه سند شما به صورت تمام صفحه به نمایش در می‌آید که برای اسناد طولانی انتخابی بسیار مناسب است. Print Layout: این نمایش پیش‌فرض ورد است. این نما یه شما صفحه را در حالت چاپی نمایش می‌دهد. Web Layout: با استفاده از این نما سند شما به عنوان صفحه وب به نمایش در می‌آید. اگر از محتوای آنلاین استفاده می‌کنید این ویژگی برای‌تان مفید خواهد بود.

بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی

برای بزگ‌نمایی و کوچک‌نمایی باید به سادگی تمام، نوار لغزنده در گوشه سمت راست پایین صفحه را به سمت طرفین بکشید. همچنین می‌توانید این کار را با انتخاب + و – هم انجام دهید. شماره‌ای که به نمایش در می‌آید و یا روی نوار پایین صفحه وجود دارد سطح بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی را مشخص می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *