در طی سال‌هایی که اینستاگرام فعالیت خود را آغاز کرده، همیشه کاربرانی بوده‌اند که از واقعه‌ی مرموزی حرف می‌زنند که باعث می‌شود تعداد فالوورهایی که دریافت می‌کنید، کم شود یا این که بازخورد پست‌ها و استوری‌هایتان کاهش پیدا کند. این کاربران واژه‌ی شدوبن را به این اتفاق نسبت داده‌اند!

اینستاگرام هیچ وقت چنین چیزی را تایید نکرده، اما ما به واقعی بودن یا نبودن آن خواهیم پرداخت و سپس دلایلی که این اتفاق ممکن است برای شما اتفاق بیفتد را ذکر خواهیم کرد.

شدوبن اینستاگرام چیست؟

شدوبن همانطور که اشاره کردیم، یک عبارت رسمی از طرف اینستاگرام نیست اما الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی، ممکن است پست‌های شما را پنهان کنند یا در اولیت‌های پایین برای نمایش قرار دهند. به این ترتیب پست‌های شما کم‌تر دیده شده، در هشتگ‌ها خوب به چشم نمی‌آیید و وارد اکسپلورر هم نمی‌شوید. همه‌ی این موارد در نهایت به کم شدن بازخورد‌ها و ضعیف شدن روند رشد تعداد دنبال کننده منجر می‌شود.

با توجه به شک و تردیدی که در مورد شدوبن وجود دارد، این مسئله در بسیاری موارد برای تولیدکنندگان و اینفلئونسرها می‌تواند آزار دهنده باشد و بعضی اوقات آمار بد جذب مخاطب را به این قضیه ربط بدهند.

نظر اینستاگرام در این باره چیست؟

در سال 2018 تیم اینستاگرام ادعا کرد که شدوبن واقعیت ندارد و گفت که پست‌های کسی را به خاطر استفاده از هشتگ‌های خیلی زیاد پنهان نخواهد کرد.

البته چند ماه بعد در گفته‌ای دیگر، تیم اینستاگرام مدعی شد، پست‌هایی که “برای همه‌ی عموم مناسب نباشد” را در صفحه اکسپلور به نمایش در نخواهد آورد، حتی اگر به صورت مستقیم قوانین اینستاگرام را نقض نکرده باشد و در صفحه شخص باقی می‌ماند.

این دو گفته با هم تناقص دارند و نشان می‌دهد که اینستاگرام چنین ویژگی در ساختار شبکه‌ی اجتماعی خود دارد که بعضی پست‌ها را محدود کند. همچنین از این گفته یک نتیجه قطعی نمی‌توان داشت و معنای نامناسب بودن نیز می‌تواند سلیقه‌ای باشد. مخصوصا اگر این فاکتور را در نظر بگیرید که روزانه بیش از 95 میلیون عکس و فیلم در اینستاگرام آپلود می‌شود و قطعا این سیستم به صورت خودکار عمل می‌کند.

در سال 2020 نیز “آدام موسری” مدیر اینستاگرام، شدوبن را مقصر نشان ندادن پست‌های مربوط به اعتراضات سیاهپوستان در آمریکا دانست. او بعدها در سال 2021 گفت که به کاربران خود دقیقا توضیح نداده که سیستم پست‌ها و نمایش داده نشدنشان در اکسپلور را به خوبی توضیح نداده است و ادامه داد که در حال کار بر روی سیستم نوتیفیکیشن بهتری برای این گونه مشکلات است.

حالا هم که ابزار Account Status‌ در این اپلیکیشن مهیا شده تا بتوانید، وضعیت اکانت خود را ببینید. از عکس‌های زیر می‌توانید به این گزینه برسید:

در نهایت، هر اسمی که اینستاگرام روی آن بگذارد، شدوبن واقعا وجود دارد و با توجه به ارائه ابزار Account Status، شاید بتوان بهتر از آن آگاه شد و در نهایت اقدام به رفعش کرد.

چه چیزی باعث شدوبن می‌شود

همانطور که اینستاگرام خود شدوبن را تایید نکرده، این که چه محتوا و چه شکل پست گذاری باعثش می‌شود را نیز معین نکرده است. اما 5 کار هستند که به شدت امکان شدوبن شدن شما را بالا می‌برند:

  1. رعایت نکردن قوانین اینستاگرام و پست کردن محتوایی که با این قوانین مغایرت دارد. پست‌هایی حاوی مطالب خشن، جنسی، اطلاعات غلط و … از این جمله هستند.
  2. بازخوردهای فیک از جمله خرید لایک و کامنت و استفاده از بات‌ها، یکی دیگر از موارد مهم در مورد شدوبن شدن است.
  3. اسپم کردن و یا استفاده از هشتگ‌های زیاد (بیش از 30 مورد) یا پست کردن چندین عکس و ویدیو پشت سر هم، امکان شدوبن شدن شما را زیاد می‌کند.
  4. استفاده از هشتگ‌های بن شده را هم کاملا از خاطر ببرید. این هشتگ‌ها بسیار برای اکانت شما مضر هستند.
  5. استفاده از هشتگ‌هایی که ناگهان پست‌های زیادی در آن آپلود می‌شود. درست مثل اتفاقی که سر هشتگ #BlackLivesMatter افتاد و خیلی‌ها را دچار مشکل کرد و حجم زیادی از پست‌ها به مشکل خوردند.

برای این که به مشکل نخورید، حتما استفاده از برنامه‌های خرید لایک و کامنت و استفاده از هشتگ‌های بی‌ربط و بن شده را از مسیر کاری خود حذف کنید.

چطور اکانت خود را از حالت شدوبن خارج کنید

اگر فکر می‌کنید شدوبن شده‌اید، چند راه دارید که باید آن‌ها را یک به یک انجام دهید. اول این که ریپورت خود را به اینستاگرام داده و بگویید که احتمال می‌دهید شدوبن شده‌اید. اینستاگرام در نهایت طی ایمیلی به شما از محدودیت‌های اکانت‌های اطلاعاتی می‌دهد.

تمام برنامه‌هایی بات اینستاگرام را از گوشی خود پاک کنید. هشتگ‌هایی که زده‌اید را مرور کرده و آن‌هایی که فکر می‌کنید شما را دچار مشکل کرده‌اند را حذف نمایید. در نهایت چند روزی از فعالیت در اینستاگرام دست بکشید تا محدودیتان برطرف شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *