اگر در حوزه عکاسی فعالیت دارید، حتماً از ابزارهای مختلفی هم برای تهیه عکس استفاده می‌کنید. عکاسان متناسب با حوزه کاری خود از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند و برای آن که بهترین نتیجه را بگیرند، به دنبال خرید بهترین ابزار هستند. در حال حاضر تجهیزات عکاسی هم قیمت بالایی دارند و به همین دلیل تحقیق درست و کافی در مورد ابزاری که نیاز دارید می تواند کمک زیادی به شما برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها کند.

از مهم‌ترین ابزارهای نورپردازی که تقریباً هر عکاسی به آن نیاز دارد، می‌توان به اکتاباکس و سافت‌ باکس اشاره کرد. اما این دو چه هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی اکتاباکس و سافت باکس بپردازیم و تفاوت‌های آن را بررسی کنیم. بنابراین اگر این سوال برای شما پیش آمده که کدام یک مناسب شما است، در این مقاله ما را همراهی کنید.

اکتاباکس چیست و چه کاربردی دارد؟

اکتاباکس یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در عکاسی است که با استفاده از آن می‌توانید نور مناسبی بر روی سوژه موردنظر بتابانید! شاید بتوان اکتاباکس‌ها را نوعی سافت باکس در نظر گرفت اما تفاوت‌های مهمی با هم دارند. اکتاباکس انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوع دایره‌ای و مربعی اشاره کرد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از نوع دایره‌ای آن استفاده کنند اما دلیل این کار چیست؟

اکتاباکس دایره‌ای نور را به صورت طبیعی‌تر و گسترده‌تری نسبت به نوع مربعی آن نشان می‌دهد! همین مسئله باعث می‌شود تا نور کافی و مناسب روی سوژه عکاسی شما تابیده شود و بتوانید بهترین عکس‌ها را بگیرید. همچنین این موضوع به چشم شما کمک می‌کند تا بتوانید سوژه را به خوبی در جایی که قرار است از آن عکس بگیرید، تنظیم کنید.

از اکتاباکس معمولاً برای عکاسی از افراد استفاده می‌شود! دلیل آن، این است که نور اکتاباکس به صورت گسترده است و می‌توان به عنوان نور آفتاب استفاده کرد. به عبارت ساده‌تر، درخشش نوری اکتاباکس به نحوی است که شباهت بسیار زیادی به نور ناشی از آفتاب دارد و اگر بتوانید به درستی از آن استفاده کنید، نتیجه عکاسی شما فوق‌العاده خواهد بود.

سافت باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی دیگر از ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه نورپردازی، سافت باکس است! سافت باکس ابزاری است که به صورت یک جعبه طراحی شده است و درون آن، نور مناسب برای عکاسی از سوژه‌های مختلف درج شده است. داخل سافت باکس یک لایه فویل بازتابنده وجود دارد و دلیل استفاده از آن، این است که نور را تقویت کند و در نهایت، نور با قدرت بیشتری روی سوژه تابیده شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سافت باکس که باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد، این است که نور حاصل از سافت باکس نرم است و این مسئله باعث می شود تا روی سوژه شما سایه نیفتد! افراد مختلفی از سافت باکس استفاده می‌کنند اما این ابزار برای افرادی که از محصولات خود عکاسی صنعتی انجام می‌دهند، کاربرد بیشتری دارد. دلیل آن هم این است که به راحتی می‌توانند پس زمینه تصاویر تهیه شده را با توجه به این که سایه در آن وجود ندارد، حذف کنند.

سافت باکس‌ها انواع مختلفی دارند و امکانات متنوعی هم در اختیار شما قرار می‌دهند! حتی در نوع طراحی هم تفاوت دارند اما پرکاربردترین آن‌ها، سافت باکس‌های مربعی هستند که برای عکاسی صنعتی و پرتره مورد استفاده قرار می‌گیرند. پارچه قرار گرفته روی سافت باکس، به شما کمک می‌کند تا نور به بیرون نفوذ پیدا نکند و در نهایت، نتیجه عکاسی شما عالی شود.

تفاوت اکتاباکس و سافت باکس چیست؟

اکنون که با مفهوم اکتاباکس و سافت باکس آشنا شدید، زمان آن می‌رسد که با تفاوت‌های این دو مورد هم آشنا شوید! به صورت کلی هر دوی آن‌ها ابزار نورپردازی هستند اما تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. در این بخش از مقاله به بررسی 5 مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های اکتاباکس و سافت باکس می‌پردازیم تا راحت‌تر در مورد استفاده از آن‌ها تصمیم بگیرید:

  • تفاوت در نوع نور

عکاسان برای آن که بتوانند سوژه نور بهتری داشته باشند، از سافت باکس و اکتاباکس استفاده می کنند که واقعاً هم نتیجه خوبی می گیرند. تفاوت مهمی که سافت باکس و اکتاباکس دارد، این است که نوع نور آن‌ها متفاوت است. با استفاده از اکتاباکس شما می‌توانید نور بهتر و متمرکزی را بر روی سوژه بتابانید! البته هر دوی آن‌ها با تنظیم درست موقعیت، امکان عکاسی با کیفیت بالا را به شما می‌دهند اما در حالت کلی، نوع نور اکتاباکس برای عکاسی بهتر است.

از طرف دیگر، کنترل سافت باکس از اکتاباکس راحت‌تر است! در واقع با استفاده از سافت باکس شما به راحتی می‌توانید نور منتشر شده را کنترل کنید تا سایه، وضوع و موارد دیگری که روی کیفیت عکاسی تاثیر دارند وضعیت بهتری داشته باشند.

  • تفاوت در شکل ظاهری

اگر یک سافت باکس و اکتاباکس را در کنار هم قرار دهید، اولین چیزی که متوجه آن خواهید شد شکل ظاهری آن است. سافت باکس‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و می‌توانید نوع مربعی یا مستطیلی آن را تهیه کنید. در حالی که اکتاباکس به صورت هشت ضلعی طراحی و تولید شده است. این مسئله باعث می‌شود تا نوع نوری که دریافت می‌کنید در سافت باکس و اکتاباکس کمی متفاوت باشد.

با وجود تفاوت در شکل ظاهری، از هر دوی آن‌ها ابعاد مختلفی وجود دارد. اگر شما بخواهید از سوژه با ابعاد کوچک عکاسی و فیلم‌برداری کنید، می‌توانید سایز کوچک‌تری انتخاب کنید و اگر سوژه شما ابعاد بزرگی دارد، می‌توانید از نوع بزرگ‌تر آن استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم بزرگ‌ترین سایزی که می‌توانید خریداری کنید را تهیه کنید؛ دلیل آن، این است که با سافت باکس و اکتاباکس بزرگ می‌توانید برای عکاسی سوژه کوچک استفاده کنید اما برعکس این مسئله امکان‌پذیر نیست.

  • تفاوت در ابعاد

اولین تفاوتی که با مشاهده اکتاباکس و سافت باکس با آن روبرو می‌شوید، ابعاد آن است! هر دوی آن ها در سایز های مختلفی وجود دارند اما سافت باکس دارای ابعاد کوچک‌تری هم است. در واقع اگر شما برای عکاسی محصولاتی با ابعاد کوچک نیاز به نورپردازی دارید، بهتر است از سافت باکس استفاده کنید تا بتوانید راحت‌تر از آن استفاده کنید.

این در حالی است که اکتاباکس دارای سایز بزرگ‌تری است و معمولاً برای عکاسی سوژه‌های بزرگ‌تر نظیر عکاسی پرتره از آن استفاده می‌شود. پس اگر قصد عکاسی از سوژه‌های بزرگ را ندارید، استفاده از سافت باکس را پیشنهاد می‌کنیم. البته اگر توان خرید آن را ندارید، بهتر است سایز مناسبی را انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را از عکاسی خود بگیرید. هرچ قدر سایز آن کوچک تر باشد، قطعاً قیمت آن هم کمتر است و باید این موضوع را در نظر بگیرید.

  •  تفاوت در قیمت

تفاوت بسیار مهم دیگری که در این دو وجود دارد، قیمت آن است! حتماً می‌دانید که از هر تجهیزات عکاسی انواع مختلفی در بازار و سایت‌ها وجود دارد برندهای مختلف آن را تولید کرده‌اند. قیمت تجهیزات هر برند متفاوت است و امکاناتی که آن وسیله عکاسی دارد، قطعاً روی قیمت آن تاثیرگذار است. اکتاباکس و سافت باکس در ابعاد کوچک تفاوت قیمت زیادی ندارند اما هنگام که ابعاد آن بزرگ می‌شود، سافت باکس تا 3 برابر هم می‌تواند قیمت بیشتری داشته باشد.

البته باید توجه داشته باشید که نوری که سافت باکس به شما می‌دهد با نوع نور اکتاباکس متفاوت است! بنابراین اگر قیمت برای شما مهم نیست، می‌توانید از سافت باکس استفاده کنید اما اگر به دنبال یک گزینه اقتصادی هستید، شاید استفاده از اکتاباکس گزینه مناسب‌تری باشد.

  •  تفاوت در نورپردازی

یکی دیگر از تفاوت‌های بسیار مهمی که برای عکاسان هم اهمیت زیادی دارد، تفاوت در نورپردازی است! سافت باکس دارای نور نرم و بیشتری است و این مسئله به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایه کمتری را روی سوژه عکاسی منعکس کنید. در حالی که اکتاباکس دارای نور متفاوتی است و می‌تواند روی سوژه شما سایه ایجاد کند.

با این حال، اگر شما نیاز به عکاسی از سوژه حجیم و بزرگ را دارید، باید از اکتاباکس استفاده کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که اکتاباکس نور مربعی در اختیار شما قرار می‌دهد، این در حالی است که سافت باکس نور دایره‌ای و نرم روی سوژه شما می‌تاباند.

  •  تفاوت در تنظیم کردن

چه از سافت باکس استفاده کنید یا اکتاباکس، باید آن را تنظیم کنید! تنظیمات این دو با هم متفاوت هستند و اگر به دنبال ابزار نورپردازی هستید که بتوانید راحت آن را تنظیم کنید، بهتر است از اکتاباکس استفاده کنید. دلیل آن هم این است که اکتاباکس مانند یک چتر باز می‌شوند و به سادگی قابل استفاده هستند. در حالی که سافت باکس نیازمند پایه و قاب است تا بتوانید آن را ثابت نگه دارید و نور را روی سوژه بتابانید.

البته سهولت تنظیم در اکتاباکس نباید شما را از هدف اصلی که انتخاب ابزار مناسب است، دور کند! اما اگر هر دو کار شما را راه می‌اندازد، می‌توانید به راحتی استفاده و تنظیم کردن آن توجه کنید تا یک ابزار مناسب خریداری کنید.

  • تفاوت در حمل و نگه‌داری

اگر از استدیو برای عکاسی استفاده می‌کنید، شاید حمل و نقل برایتان مهم نباشد اما اگر نیاز به حمل آن از مکانی به مکان دیگر هستید، باید به حمل و نقل آن هم توجه کنید. در قدم اول حمل اکتاباکس نسبت به سافت باکس بسیار راحت تر است! دلیل آن هم این است که سافت باکس بزرگ‌تر بوده و شاید تنها برای کسانی که در یک محیط ثابت نظیر استدیو از آن استفاده می‌کنند، مناسب باشد.

البته سافت باکس‌هایی که در بازار وجود دارند، برای سهولت حمل و نقل جمع می‌شوند تا به راحتی بتوانید آن را به جای دیگری ببرید. از طرف دیگر، اکتاباکس هم مانند یک چتر جمع می‌شوند و روی پایه خود قرار می‌گیرند. هنگام خرید، حتماً دقت کنید که اگر قرار است تجهیزات نورپردازی شما جمل شود، به سهولت حمل و نقل آن دقت کنید.

  • توجه به شرایط آب و هوایی

یکی از نکاتی که هنگام خرید تجهیزات نورپردازی باید به آن توجه زیادی داشته باشید، شرایط آب و هوایی است! اکتاباکس چتری هستند باید در محیط آرام استفاده شوند. اگر در محیطی که باد می‌آید استفاده شود، ممکن است چتر آن بچرخد و اگر باد شدید باشد، پایه آن را بشکند. البته سافت باکس‌ها هم ممکن است در چنین شرایطی دوام زیادی نداشته باشند! بنابراین لازم است تا هنگام خرید اکتاباکس یا سافت‌باکس به آن توجه زیادی داشته باشید.

برای آن که عمر اکتاباکس یا سافت باکس خود را افزایش دهید، پایه‌های آن را محکم کنید تا احتمال ضربه دیدن آن کمتر شود.

اکتاباکس یا سافت باکس؛ از کدام یک استفاده کنیم؟

با وجود آن که نکات مهم برای خرید اکتاباکس یا سافت باکس را بررسی کردیم، اما هنوز هم ممکن است کاربرانی این سوال را بپرسند که بالاخره کدام را بخریم؟ بهتر است برای پاسخ دادن به این سوال، به سراغ نتیجه عکاسی با استفاده از این دو ابزار برویم:

در تصویر سمت راست، از یک سافت باکس با ابعاد 48 در 36 اینچ استفاده شده است تا نور به سوژه بتابد. در این عکس غیر از سافت باکس یاد شده، هیچ ابزار نورپردازی دیگری نظیر رفلکتور استفاده نشده است! همچنین سرعت شاتر 1/125 ثانیه و f / 8 و ISO 100 است.

در تصویر سمت چپ از یک اکتاباکس استفاده شده است و شرایط عکاسی دقیقاً مانند عکس قبلی است! در این عکس نورپردازی گسترده و بهتر است و همچنین نور پس‌زمینه هم تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. البته یک نکته را باید در نظر بگیرید؛ سوژه استفاده شده یک انسان است و ابعاد آن نسبت به محصولات فیزیکی ممکن است کوچک‌تر باشد.

نتیجهگیری

نورپردازی بخش بسیار مهمی از عکاسی محسوب می شود و اگر به آن دقت نکنید، ممکن است نتیجه عکاسی شما خیلی عالی نباشد! برای استفاده از ابزارهای نورپردازی باید ابتدا ببینید که چه نیازی دارید و چه ابزاری می تواند نیاز شما را برطرف کند. سپس اقدام به خرید ابزار موردنظر کنید و کیفیت عکاسی خود را افزایش دهید. در این مقاله به بررسی کامل تفاوت دو ابزار سافت باکس و اکتاباکس پرداختیم تا ببینید کدام یک برای شما مناسب است. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *