با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، زندگی بدون اینترنت سخت و دور از تصور خواهد شد. به طوری که هم اکنون برقراری ارتباطات با اینترنت بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از گذشته است. به همین دلیل در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر فناوری در صنایع دیجیتال مخصوصا مودم‌ها هستیم. مودم‌ها را می‌توان علاوه بر انواع بی‌سیم و باسیم، در دسته‌بندی کاربردی‌تر مودم‌های خانگی، گیمینگ و همراه نام برد. در این مقاله به بررسی پر کاربردترین دسته‌ مودم‌ها یعنی مودم بی‌سیم خانگی می‌پردازیم.

مودم‌های بی‌سیم یا وایرلس

شرکت‌های مختلفی برای ارائه انواع مودم‌های وایرلس و بی‌سیم وجود دارند که آخرین فناوری و خدمات را برای کاربرانشان فراهم کنند. در واقع مودم‌های بی‌سیم توسط آنتن‌های خود، امواج رادیویی را برای ارتباطات دیجیتالی و تبادل داده در محیط پخش می‌کنند تا کاربران بتوانند با دستگاه‌های مختلفی از جمله لپتاپ، کامپیوتر، گوشی و تبلت به آن متصل شوند و با دنیای اینترنت ارتباط برقرار کنند. به گفته‌ای دیگر، این مودم‌ها دارای اکسس پوینت وایرلس هستند و اینترنت دریافتی خود را به صورت بی‌سیم با سایر دستگاه‌ها به اشتراک می‌گذارد. مودم‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به نیاز افراد طراحی شده‌اند. بهتر است به هنگام خرید مودم موارد مختلفی را بررسی کرده و دقت داشته باشید تا بهترین کارایی را برای شما داشته باشد.

بهترین گزینه برای مودم‌های بی‌سیم خانگی، مودم ADSL است که به عنوان یک مسیریاب شبکه عمل می‌کند و میان شبکه وایرلس محلی و شبکه اینترنت به عنوان روتر عمل می‌کند. این مودم‌ها ممکن است یک تا چهار آنتن داشته باشد. برخی از آنها دارای آنتن وایرلس داخلی به عنوان وایرلس برد کوتاه مورد استفاده هستند. بقیه مدل‌ها آنتن وایرلس خارجی دارند که برای تقویت برد در نظر گرفته شده‌اند که قابلیت اتصال دستگاه‌های بیشتر، از فواصل دورتر را برای کاربران فراهم می‌کند. برای این مدل از مودم‌ که به علت برد بالای آنها، امکان هک بیشتری توسط افراد سودجو وجود دارد، از راهکارهای امنیتی مختلفی استفاده می‌شود تا احتمال دسترسی افراد دیگر به آن کاهش و امنیت آن افرایش یابد. در حالت عادی بهتر است از مدل‌هایی استفاده شود که برد آن در محدوده منزل یا محیط کار باشد. هر چند بعضی از مودم‌ها، امکان کانفیگ برد وایرلس و تنظیم قدرت دارند.

انتخاب یک مودم مناسب خانگی

بهتر است بدانید علاوه بر امنیت یک شبکه، اهمیت هر مودم برای مصرف خانگی به این سه مورد بستگی دارد که هنگام خرید لازم است به آنها توجه کنیم.

تکنولوژی مودم

نام مودم از ترکیب دو کلمه Modulator و Demodulator تشکیل شده که دستگاهی برای مدولاسیون سیگنال و عکس مدولاسیون سیگنال است. تکنولوژی مختلفی برای مودم‌ها وجود دارد که پرکاربردترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • ADSL

مودم ADSL، یکی از رایج‌ترین آنها است. در این نوع، انتقال داده‌ها از دو طریق سیمی و با بهره‌‎گیری از پورت LAN و  بی‌سیم توسط Wi Fi صورت می‌پذیرد.

  • LTE ، 4G/3G

مودمLTE ، 4G/3G، 5G اینترنت را به صورت بی‌سیم، در گوشی‎های موبایل شما فراهم می‌کند. اپراتورهای خدمات دهنده با استفاده از چند ایستگاه فرستنده‌ امواج شرایط لازم را برای سرویس‌دهی ایجاد کرده و پهنای باند لازم را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

  • WiMAX

مودم وایمکس، اولین بستر ارائه اینترنت، بدون نیاز به خط تلفن در کشور به شمار می‌رود که با استفاده از سیم‌کارت کار می‌کند. در سال ۲۰۱۱ ، آخرین نسخه از وایمکس با نام +WiMAX2 معرفی شد که با فناوری TD-LTE به رقابت پرداخت. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ این نوع از مودم‌ها در ایران، مبین‌نت و ایرانسل هستند که با توجه به عدم پشتیبانی این فناوری و قیمت بالای آن، طرفداران کمتری دارد.

  • TD-LTE

مودم TD-LTE نیز مشابه مودم LTE است، با تفاوت این که نسخه ثابت این فناوری است و تبادل داده‌ها در آن با فرکانس ۲۰ مگاهرتز انجام می‌گیرد. این فناوری در دو نوع مودم‌ قابل ارائه است. در نوع اول مودم با آداپتور و برق کار می‌کند و در نوع دیگر مودم‌ توسط باتری کار می‌کند. در هر دو نوع قابلیت حمل دارند. مودم‌هایی که از فناوری TD-LTE استفاده می‌کنند، به دو صورت Lock و Unlock موجود هستند. مودم‌های Unlock در کل می‌توانند با انواع سیم‌کارت‌ها کار کنند و امکان پشتیبانی از همه آنها را دارند. اما مودم‌های Lock فقط از سیم‌کارت اولیه شرکت ارائه‌دهنده‌ پشتیبانی می‌کنند و نمی‌توان از سیم‌کارت دیگری برای راه‌اندازی آنها استفاده کرد. مبین نت و ایرانسل اولین شرکت‌هایی هستند که این فناوری را به کار برده و خدمات خود را پشتیبانی می‌کنند. این دو شرکت به هنگام فروش، قفل‌های مخصوصی را منحصرا بر روی مودم‌ها قرار می‌دهند تا قابل استفاده توسط سیم‌کارت دیگری نباشد.

  • VDSL

مودم  VDSL سرعت ارتباط و پهنای باند شبکه بسیار بالایی دارد. در این فناوری انتقال داده‌ها با استفاده از فیبر نوری از ISP به محل کار و یا خانه شما انجام می‌شود که در کشور ما کمتر از همه کاربرد دارد.

سرعت مودم

سرعت یک مودم وایرلس، معمولا بزرگ‌ترین عددی است که بر روی جعبه‌ آن نوشته می‌شود. پس به عنوان یکی از مزیت‌های مهم این دستگاه حتما به آن عدد توجه کنید تا به هنگام استفاده تعداد نفرات مختلف از مودم به مشکل بر نخورید. موقع انتخاب مودم وایرلس، به بزرگترین عدد درج شده روی جعبه‌ که یک عدد سه‌رقمی‌ است دقت کنید. این عدد بیانگر پهنای باند و سرعت مودمی است که می‌خواهید خریداری کنید.

 

پورت‌های مودم

به هنگام خرید مودم بی‌سیم دقت کنید که حتما قابلیت اتصال به کابل LAN را داشته باشد. این مودم‌ها معمولا تک پورت، چهار پورت و هشت پورت هستند. مودم‌هایی با پورت LAN ، بهتر است قابلیت اکسس پوینت وایرلس برای اتصال دستگاه‌ها به صورت بی‌سیم، جهت اتصال کابل شبکه را هم داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی مودم‌ها قابلیت اتصال به کابل USB است. پورت USB این امکان را به شما می‌دهد تا اطلاعات هارد یا فلش خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *