اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد بازاریابی دهان به دهان و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را با استفاده از این روش بازاریابی بهبود ببخشید.

استراتژی بازاریابی دهان به دهان در کسب‌وکار

استفاده از هر روش بازاریابی، نیازمند استراتژی مناسب است! بازاریابی دهان به دهان هم مانند هر نوع بازاریابی دیگر، نیازمند استراتژی مناسب است تا بتواند موفق باشد. تعداد کمی از افراد فکر می‌کنند که بازاریابی دهان به دهان شانسی است؛ یعنی اگر کاربران در مورد شما خوب می‌گویند، خوش‌شانس هستید و اگر بدگویی می‌کنند، شما یک کسب‌وکار بدشانس هستید! این مسئله اصلاً درست نیست. هر چقدر بر روی استراتژی خود درست کار کنید و مراحل آن را به خوبی اجرا کنید، کاربران در مورد کسب‌وکار شما خوب می‌گویند و هر چقدر در بخش استراتژی و اجرای آن ضعیف باشید، کاربران در مورد شما بدگویی می‌کنند. برای شما کدام مسئله بهتر است؟ این‌که کاربران در مورد شما خوب بگویند یا بد؟ قطعاً هیچ کسب‌وکاری وجود ندارد که بخواهد اعتبارش را با بدگویی کاربران از دست بدهد. اگر شما هم این‌طورهستید که قطعاً هستید، به بخش دقت کنید.

چگونه استراتژی بازاریابی دهان به دهان را اجرا کنیم؟

بازاریابی دهان به دهان برای کسب و کارهایی مهم‌تر است که محصول یا خدمات جدیدی را برای اولین بار ارائه می‌کنند و مردم با آن‌ها آشنایی ندارند یا کسب و کارهایی که قشر وسیعی از مخاطبان را دربرمی‌گیرند و امکان برقراری ارتباط و تبلیغات یا تمام گستره طیف کار دشوار و هزینه‌بری باشد. سوالی که صاحبان کسب و کار در هر حیطه ای از فعالیت باید به آن پاسخ دهند این است که برای بازاریابی دهان به دهان چه برنامه‌هایی دارند؟ چگونه می‌خواهند از رضایت مشتریان برای این نوع از بازاریابی بهره گیرند و از همه مهم‌تر چرا برندشان به بازاریابی دهان به دهان نیاز دارد.  بازاریابی دهان به دهان زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری چیزی را تجربه کند که فراتر از حد انتظاراتش از یک محصول یا سرویس باشد. این که تنها کمی فراتر از حد انتظار مشتری ظاهر شوید، کافی نیست بلکه باید خدماتتان آنقدر از سطح انتظارات مشتری فراتر رود که مشتری احساس کند بیش از آن چه وظیفه شما باشد، برای او وقت و هزینه صرف کرده‌اید. پس می‌توان گفت رضایت مشتری اولین و مهم‌ترین مسئله در بازاریابی دهان به دهان است. برای اجرای استراتژی بازاریابی دهان به دهان، شما باید چند مرحله را طی کنید! این مراحل عبارتند از:

مرحله اول) اجتماعی باشید و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید!

در زندگی، همیشه اجتماعی بودن خوب نیست اما معمولاً این‌طور است! اگر مدیریت یک کسب‌وکاری را بر عهده دارید، بی‌شک باید اجتماعی باشید. اجتماعی بودن یک کسب‌وکار، به معنای حضور فعال آن کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توییتر است! همچنین یکی از راه‌هایی که کاربران می‌توانند شما را پیدا کنند، شبکه‌های اجتماعی است. زیرا اکثر کاربران ایرانی در این دو شبکه اجتماعی حضور فعالی دارند و بیشتر زمانی که از موبایل استفاده می‌کنند را در این دو شبکه وقت می‌گذرانند. البته تلگرام هم یک شبکه اجتماعی مناسب است که کاربران زمان زیادی را صرف آن می‌کنند اما جذب مخاطبان در آن مشکل است.

معمولاً مخاطبانی که در اینستاگرام یک کسب‌وکار وجود دارند، از طریق اینستاگرام یا سایت در آن عضو شده‌اند و کسب‌وکارهای کمی وجود دارند که به صورت مستقیم به جذب مخاطبان اینستاگرام بپردازند. تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۷۲ درصد از بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی برای پرورش مشتریان وفادار استفاده می‌کنند. بنابراین داشتن یک گروه منسجم و فعال در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند در بازاریابی دهان به دهان موفق ظاهر شوید. این شبکه‌ها و گروه‌های اجتماعی دقیقا همانجاییست که رضایت مشتریانتان می‌تواند نقش پررنگی در رونق کسب و کارتان داشته باشد. در این کانال‌های ارتباطی مشتریان می‌توانند رضایت خود را به دیگران اعلام کرده و برای شما به صورت غیرمستقیم تبلیغ کنند. بعد از این که کانال ارتباطی مناسب با مشتریان را پیدا کردید، به دنبال روش‌های برقراری ارتباط با آن‌ها به گونه ای باشید که آن‌ها احساس نکنند صرفا در حال تبلیغ محصول خود هستید. با زبان و ادبیات خود مشتریانتان، در مورد نیازها و سلایقشان با آنان صحبت کنید.

به نظر شما بهترین شبکه اجتماعی یا ابزارهای در دسترس برای بازاریابی دهان به دهان چیست؟ بدون شک شبکه‌های اجتماعی بهترین ابزار برای بازاریابی دهان به دهان است که با استفاده از آن می‌توانید کاربران را ترغیب کنید تا در مورد شما به سایر کاربران نظرات مثبت منتقل کنند. برای این کار باید به صورت مداوم و فعال در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید؛ حضور فعال و مداوم در شبکه‌های اجتماعی به این معنا است که به صورت منظم (مثلاً روزانه یک پست یا استوری) در آن‌ها ارسال کنید. بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین به این موضوع توجه ندارند؛ همین مسئله باعث می‌شود تا یک روز ۱۰ استوری منتشر کنند و پس از آن، به مدت دو هفته هیچ فعالیتی نداشته باشند. کاربران دوست دارند صفحاتی را دنبال کنند که به صورت منظم برای آن‌ها محتوای ارزشمند و جذاب منتشر می‌کند! دنبال کردن صفحاتی که برنامه منظمی برای انتشار محتوای جذاب ندارند، اصلاً لذت‌بخش نیست و کاربران شما را آن‌فالو می‌کنند.

جالب است بدانید شبکه‌های اجتماعی بر پایه بازاریابی دهان به دهان است! مثلاً اگر به اینستاگرام توجه کنید، در کنار هر پست یک ابزار برای اشتراک‌گذاری پست با سایر کاربران وجود دارد. کاربرد این ابزار زمانی است که شما از یک پست لذت برده باشید و بخواهید آن را برای کاربران دیگر هم ارسال کنید! حال اگر این پست، یک پست مربوط به محصول یا آموزش یک کسب‌وکار بوده و برای شما ارزشمند باشد، آن را برای دوستان خود ارسال می‌کنید و به این ترتیب برای آن صفحه (و در نهایت آن کسب‌وکار) اعتبار ایجاد می‌کنید. البته فقط اینستاگرام چنین ابزاری ندارد و هر شبکه اجتماعی از چنین ابزاری بهره‌مند است؛ مثلاً در توییتر شما می‌توانید توییت دلخواه خود را ری‌توییت کنید تا سایر کاربران هم از آن استفاده کنند.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *