بالاخره پس از سال‌ها انتظار اکنون ویندوز ۱۰ از دسکتاپ‌های مجازی به عنوان یک قابلیت پیش‌فرض پشتیبانی به عمل می‌آورد، بنابراین اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که همواره برنامه‌های زیادی را روی کامپیوتر خود اجرا می‌کنند بد نیست با این ویژگی بیشتر و بهتر آشنا شوید، زیرا می‌توانید آن را به عنوان راه‌حلی موثر در راستای نظم بخشیدن به امورتان و داشتن بهره‌وری بیشتر به کار بندید.

 

دسکتاپ‌های مجازی ویندوز ۱۰ به شما اجازه می‌دهند چندین دسکتاپ جداگانه ساخته و در هریک از آنها پنجره‌ها و برنامه‌های گوناگونی را باز کنید. یک استفاده‌ی موثر از چنین ویژگی این است که پنجره‌ها و برنامه‌های کاری‌تان را از پنجره‌ها و برنامه‌های شخصی‌تان مجزا نگه داشته و هر یک را روی دسکتاپ جداگانه‌ای بگشایید. یا مثلاً تمامی آیتم‌های مرتبط به یک تَسک –یا کار- مشخص را روی یک دسکتاپ قرار دهید تا بتوانید در یک محیط کاری معین و با تمرکز بیشتری آن را به سرانجام برسانید.

ایجاد و اضافه کردن یک دسکتاپ مجازی جدید

ایجاد یک دسکتاپ مجازی جدید بسیار ساده است. روی تسک‌بار ویندوز ۱۰ دکمه‌ی «Task View» را کلیک کنید. گفتنی است که اگر دکمه‌ی مذکور را مشاهده نمی‌کنید احتمال دارد که قبلاً آن را خاموش کرده باشید. در چنین شرایطی در یک فضای باز در تسک‌بار خود راست‌-کلیک کرده و گزینه‌ی «Show task view button» را انتخاب کنید تا مجدداً دکمه‌ی Task View فعال گردد.

ضمناً به جای کلیک روی دکمه‌ای که در بالا از آن سخن گفتیم، می‌توانید از میان‌برهای صفحه‌کلید Windows+Tab هم استفاده کنید.

«تَسک وییو» (Task View) یک سوئیچ‌کننده بین اپلیکیشن‌ها از نوع تمام صفحه یا در اصطلاح فول‌اسکرین محسوب می‌شود که قادر است تمامی برنامه‌هایی که روی کامپیوتر شما در حال اجرا هستند را در یک نما نشان دهد.

اگر تا به حال هیچ دسکتاپ مجازی روی ویندوز ۱۰ کامپیوترتان ایجاد نکرده‌اید وقتی تسک وییو را کلیک می‌کنید تمام آنچه به نمایش در خواهد آمد مشابه چیزی است که در تصویر زیرین می‌بینید.

برای ایجاد یک دسکتاپ مجازی جدید کافیست روی دکمه‌ی «New Desktop» در گوشه پائینی سمت راست نمایشگر کلیک کنید.

ویندوز ۱۰ به شما اجازه می‌دهد تا هر تعداد دسکتاپ مجازی که می‌خواهید را بسازید.

ما روی سیستم تست خود فقط برای اینکه ببینیم این امر امکان پذیر است یا خیر، بیش از ۲۰۰ دسکتاپ مجازی ساختیم و باید بگوئیم در این زمینه همانطور که قبلاً هم گفتیم ویندوز کاربر را با هیچ محدودیتی مواجه نمی‌کند. البته توصیه می‌کنیم تعداد دسکتاپ‌های مجازی را تا حد ممکن کم نگهدارید، زیرا شما آنها را با هدف نظم بخشیدن کارها و فعالیت‌های خود ایجاد می‌کنید و زیاد شدن‌شان می‌‌تواند اصلی‌ترین هدف‌ آنها را زیر سئوال برده و سبب سردرگمی مضاعف‌تان شوند.

حرکت و جابه‌جایی بین دسکتاپ‌های مجازی

وقتی بیش از یک دسکتاپ فعال دارید، Task View تمامی آنها را در پایین صفحه و در یک نما نشان می‌دهد. اگر ماوس خود را روی هر یک از این دسکتاپ‌های مجازی ببرید، می‌توانید ببینید در آنها چه پنجره‌هایی باز است.

با کلیک روی هر دسکتاپ مستقیماً به آن منتقل می‌شوید، یا اینکه می‌توانید روی پنجره‌های مربوط به برنامه‌ای که در یک دسکتاپ باز است کلیک کرده تا ضمن انتقال به آن دسکتاپ اپلیکیشن مربوطه هم بی‌درنگ در مقابل شما ظاهر شود.

در عین حال و در کنار آنچه گفته شد جابه‌‌جایی میان دسکتاپ‌های مجازی به کمک صفحه کلید هم امکان‌پذیر است.

برای جابه‌‌جایی میان دسکتاپ‌های مجازی کافی‌ است از شورت‌کات‌های کیبرد Windows+Tab استفاده کرده تا تسک وییو را فعال کنید

پس از رها کردن این دو کلید یکبار دیگر دکمه‌ی تَب را فشار دهید‍‍ و با کلیدهای جهت‌نما روی دسکتاپ‌های مجازی خود حرکت کنید، وقتی به دسکتاپ مورد نظر رسیدید دکمه‌ی Enter را فشار دهید.

اگر بنا دارید مستقیماً و بسیار سریع میان دسکتاپ‌های مجازی جابه‌جا شوید می‌توانید اینکار را بدون استفاده از تسک وییو هم انجام دهید. چنانچه دکمه‌های ویندوز+کنترل+جهت نمای سمت راست/چپ را همزمان فشار دهید، خواهید دید که به سرعت میان دسکتاپ‌های مجازی حرکت خواهید کرد.

نکته‌ی دیگر اینکه اگر از دستگاهی استفاده می‌کنید که مجهز به ویندوز ۱۰ و دارای نمایشگر لمسی یا تاچ‌پد است، سوآیپ کردن با سه انگشت –در برخی از دیوایس‌ها با چهار انگشت- رو به بالا تسک وییو را فعال می‌کند و می‌توانید دسکتاپ مجازی هدف را در این بخش برگزینید.

کار با پنجره‌ها و اپ‌ها در دسکتاپ‌های مجازی

اکنون که چند دسکتاپ مجازی جدید ایجاد کرده‌اید و می‌دانید چگونه باید بین آنها سوئیچ کنید، وقت آن رسیده که پنجره‌ها و اپ‌هایی که تمایل دارید را در هر یک از این دسکتاپ‌ها قرار دهید.

اگر به یکی از دسکتاپ‌های مجازی خود بروید و در آنجا یک اَپ را اجرا کنید، پنجره اپ مذکور همواره در همان دسکتاپ باز خواهد ماند. مثلاً اگر به دسکتاپ ۳ بروید و کروم را در این دسکتاپ باز کنید، پنجره‌ی مرورگرِ وب یاد شده تا مادامی که آن را نبندید یا به دسکتاپ دیگری انتقالش ندهید روی دسکتاپ ۳ باقی خواهد ماند

به نقطه‌ای رسیدیم که اوضاع قدری پیچیده می‌شود. برخی از اپ‌ها –مانند کروم یا ویرایش‌گر متن مایکروسافت موسوم به Word- به شما اجازه می‌دهند تا چندین پنچره از آنها را به صورت همزمان در چندین دسکتاپ باز داشته باشید. برای مثال شما دسکتاپی را ایجاد کرده‌اید و آن را به امور اجرایی یک پروژه‌ی خاص اختصاص داده‌اید. می‌توانید در این دسکتاپ پنجره‌ یا پنجر‌هایی از اپ‌هایی مانند کروم، داکیومنت‌های وُرد و… را باز داشته باشید و البته با این وجود کماکان پنجره‌های دیگری از کروم و ورد در دیگر دسکتاپ‌های مجازی هم قابل گشودن است.

اما گروه دیگری از برنامه‌ها وجود دارند که تنها اجازه می‌دهند یکبار پنجره‌ی آنها را باز کنید، بنابراین وقتی آنها را در یک دسکتاپ مجازی گشودید دسترسی به پنجره‌شان در دیگر دسکتاپ‌ها میسر نیست. اپلیکیشن «ویندوز استور» از جمله مواردی است که وضعیتی مشابه آنچه شرح دادیم شامل حالش می‌شود. اگر این اپلیکیشن را روی دسکتاپ ۳ باز کنید و سپس در دسکتاپ دیگری مجدداً سعی کنید آن را اجرا نمائید به محض چنین تلاشی بلافاصله دوباره به دسکتاپ ۳ هدایت می‌شوید.

همچنین اگر به دسکتاپ سه بروید می‌توانید ببینید آیکون ویندوز استور در تسکبار حکایت از در حال اجرا بودن آن دارد، اما در سایر دسکتاپ‌های مجازی این آیکون چنین مسئله‌ای را روایت نمی‌کند.

 

برای اینکه قدری دردسرهای بالا کم شود، ویندوز به شما اجازه می‌دهد پنجره‌ی اپ‌های گوناگون را در میان دسکتاپ‌های مجازی جابه‌جا کنید و در اصل پنجره‌ای را از یک دسکتاپ به دسکتاپی دیگر انتقال دهید. به این منظور کافیست دکمه‌های Windows+Tab را فشار دهید تا تسک وییو باز شود. ماوس خود را روی دسکتاپی که اپ هدف در آن باز است ببرید تا پنجره‌اش به شما نمایش داده شود و سپس پنجره‌ی آن را با ماوس کشیده و در دسکتاپی رهایش کنید که می‌خواهید به آن انتقال یابد.

راه‌حل دیگری نیز وجود دارد و آنهم اینکه روی پنجره‌ی برنامه‌ی هدف در تسک وییو راست کلیک کرده، به سراغ منوی «Move To» رفته، بعد هم دسکتاپی را برگزینید که می‌خواهید عملیات انتقال به آن صورت پذیرد. نکته‌ی جالب اینکه می‌توانید از همین منو با انتخاب New desktop، دسکتاپ مجازی جدیدی ایجاد کرده و پنجره‌ی برنامه‌ را به آن منتقل کنید.

 

حذف دسکتاپ‌های مجازی

برای حذف یکی از دسکتاپ‌های مجازی یکبار دیگر دکمه‌های Windows+Tab را فشار دهید تا تسک وییو فعال شود. سپس به سراغ ضربدر قرمز رنگی بروید که در گوشه‌ی سمت راست پیش نمایش هر یک از دسکتاپ‌ها در بخش پائینی تسک وییو نشان داده می‌شود. با کلیک روی این ضربدر دسکتاپ‌های مجازی در کسری از ثانیه بسته می‌شوند.

با بستن یک دسکتاپ، اپلیکیشن‌ها و پنجره‌هایی که روی آن باز بوده‌اند به دیگر دسکتاپ مجازی انتقال می‌یابند که در سمت چپ آن قرار داشته است. مثلاً اگر شما دسکتاپ شماره ۳ را ببندید اپ‌های در حال اجرا روی آن، پنجره‌شان به دسکتاپ شماره ۲ انتقال داده‌ می‌شوند.

برای به دست آوردن بهترین تجربه‌ی ممکن، دسکتاپ‌های مجازی را به عنوان فضا‌های کاری موقت در نظر بگیرید

متاسفانه کماکان قابلیت دسکتاپ‌های مجازی که به صورت پیش‌فرض در ویندوز ۱۰ گنجانده شده دارای محدودیت‌های بسیاری در قیاس با سایر سیستم ‌عامل‌ها است. مثلاً نمی‌توانید برای دسکتاپ‌های مجازی تصاویر پس‌زمینه متفاوت انتخاب کنید، یا دسکتاپ‌ها قادر نیستند از تسکبارهایی با ظاهر و آیکون‌های سفارشی شده بهره‌مند باشند.

در عین حال میان‌بر کیبرد یا راهکار موثر دیگری برای رفتن بلافاصله به یک دسکتاپ مشخص وجود ندارد و باید حتماً در بین دسکتاپ‌ها پیمایش کنید تا به شماره‌ای که نیاز دارید برسید. مثلاً اگر در دسکتاپ یک باشید و بخواهید به دسکتاپ پنج بروید، یا با کلید‌های میانبر باید دسکتاپ‌های یک تا چهار را طی کنید و یا باید به سراغ تسک وییو بروید؛ در کل راهی وجود ندارد که با زدن دو کلید، بلافاصله دسکتاپ ۵ در مقابل‌تان حاضر شود.

ویندوز پس از ری‌استارت شدن همان تعداد دسکتاپ مجازی که در آخرین استفاده ایجاد کرده بودید را در اختیار شما می‌گذارد، اما این اتفاق چندان هم کاربردی نیست. زیرا هر اپی که باز کنید در دسکتاپی باز می‌شود که در آن قرار دارید و نمی‌توانید بگوئید یک اپ هر بار پس از اجرا حتماً پنجره‌اش در یک دسکتاپ خاص باز شود.

با این تفاسیر شاید بد نباشد دسکتاپ‌های مجازی در ویندوز ۱۰ را به چشم فضا‌های کاری موقتی ببینید که قدری به شما در نظم بخشیدن کارها کمک خواهند کرد ولی اتکای بیش از اندازه به آنها هم چندان خوشایند نخواهد بود. البته در این بین هنوز هم ابزارهای شخص ثالثی وجود دارند که دسکتاپ‌های مجازی را به شکلی مطلوب‌تر در ویندوز فراهم می‌آورند و احتمالاً در آینده به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

+ منبع: HowToGeek

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *