سر هم کردن یک کامپیوتر جدید همیشه لذت بخش است، مخصوصا برای افرادی که خودشان قطعات را جداگانه خریداری کرده و دستگاه مورد علاقه‌شان را می‌سازند. اما سوالی که اغلب برای کاربران نه چندان حرفه‌ای پیش‌ می‌‌آید، این است که کدام یک از قطعات دستگاه قدیمی خود را می‌توانند به دستگاه جدید منتقل کرده و از آن استفاده کنند؟ در ادامه جواب این سوال را به صورت مفصل خواهیم داد.

آیا باید همه چیز را دور انداخت؟

در بیشتر اوقات، شما اکثر قطعات دستگاه خود را باید تغییر دهید. اصلی‌‌ترین دلیل برای به روز کردن دستگاه، تغییر پردازنده است که همان منجر به عوض کردن مادربرد شده و خیلی اوقات مجبور به تغییر رم نیز خواهید شد و چون دستگاهی قوی‌تر خریداری می‌کنید، احتمالا به پاور بهتری هم احتیاج پیدا می‌کنید و این قضیه به همین صورت پیش می‌رود. اما هستند قطعاتی که می‌توانید به دستگاه جدیدتان منتقل کنید.

کاندیداهایی برای انتقال به دستگاه جدید

کارت گرافیک

کارت گرافیک ساده‌ترین انتخاب شماست. اگر اهل بازی‌های تک نفره هستید، تا زمانی که کارت گرافیک شما بازی‌های مورد علاقه‌تان را اجرا می‌کند، اصلا نباید به آن دست بزنید و می‌توانید آن را از دستگاه قدیمی به دستگاه جدید منتقل کنید. با توجه به ساختار کارت گرافیک‌ها -به غیر از دستگاه‌های خیلی خیلی قدیمی- آن‌ها روی هر مادربردی نصب می‌شوند و به همین دلیل، خیلی راحت می‌توان دوباره از آن‌ها استفاده کرد.

البته اگر اهل بازی‌های رقابتی باشید، احتمالا بخواهید، هزینه‌ای مضاعف کرده و این بخش از دستگاه خود را هم تغییر دهید تا دستگاه شما از نظر پردازنده گرافیکی نیز قوی‌تر شده و در نهایت بازی‌ها با فریم ریت بهتری اجرا شوند و برتری بیشتری برایتان در چنین بازی‌هایی به همراه داشته باشند.

کیس و فن‌ها

در موارد بسیاری، کافی است قطعات جدید را خریداری کرده، کیس قدیمی خود را خالی کنید و قطعات را درون کیس جدید قرار دهید. البته همیشه اوضاع به همین راحتی نیست، مخصوصا اگر قبلا کیس‌ آماده خریده باشید می دانید که این گونه کیس‌ها برای تغییر قطعات کار شما را کمی پیچیده خواهند کرد.

اما مهم‌ترین دلیلی که ممکن است بیخیال کیس بشوید، امکانان آن است. مثلا مادربرد جدید شما USB Type-C دارد اما کیس شما از این درگاه پشتیبانی نمی‌کند. دلیل دیگری که ممکن است کیس شما برای دستگاه جدید به درد نخورد، اندازه آن و تعداد فن‌هایی است که روی آن نصب می‌شوند. اگر کیس شما کوچک باشد و شما یک کارت گرافیک مدرن و بزرگ خریداری کرده باشید یا این که تعداد فن‌های شما آنقدر زیاد نیست که دستگاه قوی شما را خنک کند، باید به فکر کیس جدید باشید. در این میان اما اگر فن‌های شما به خوبی کار کنند، حتی اگر کیس را هم عوض کنید، می‌توانید از آن‌ها دوباره استفاده کنید.

پاور

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که در بیشتر موارد، باید پاور خود را برای دستگاهی قوی‌تر تعویض کنید. اما اگر به هر دلیلی -مثلا به خاطر این که کارت گرافیکی خیلی قوی روی دستگاه قبلی داشتید- پاوری قوی خریداری کرده بودید، از نظر فنی، به راحتی می‌توانید آن را به دستگاه جدید منتقل کنید.

البته اهل فن خیلی موافق این داستان نیستند چون پورتها به مرور بعد از چند سال استفاده ضعیف می‌شوند. همچنین اگر پاور شما ماژولار نباشد، بهتر است این هزینه اضافی را پرداخت کنید و پاورهایی خریداری کنید که به صورت ماژولار به دستگاه وصل می‌شوند.

هارد

در دستگاه جدید خود، حتما به سراغ هاردهای SSD بروید. بهتر است از هاردهای NVMe خریداری کنید که به مرور قیمتشان در حال پایین آمدن است اما اگر هاردهای SSD که به صورت SATA به دستگاه متصل می‌شوند را نیز بخرید، باز هم قدمی بسیار بزرگ برای سرعت دستگاه جدید خود برداشته‌اید.

اما آیا باید هارد HDD قبلی خود را دور بریزید؟ به هیچ وجه! اگر هاردتان در سلامت کامل به سر می‌برد، آن را به دستگاه جدید منتقل کرده و برای ذخیره فیلم‌ها و سریال‌ها و فایل‌های این چنینی که فضای زیادی را اشغال می‌کنند، استفاده کنید.

رم

این گزینه هم به این که دستگاه قبلی شما چقدر قدیمی بود بر می‌گردد. اگر رم‌های DDR3 داشتید که بیخیالش شوید اما اگر رم  DDR4 داشتید، می‌توانید به دستگاه جدید منتقل کنید. (مگر این که از دستگاه‌های خیلی جدید با رم DDR5 خریداری کرده باشید) نکته مهم این است که اگر رم به آن اضافه می‌کنید، حتما باید فرکانس مشابه با رم قبلی شما داشته باشد.

حتی اگر برند آن هم متفاوت است، اصلا مهم نیست اما اگر مثلا از قبل رم DDR4 8 گیگ 2400 داشتید، باید دنبال یک رم با چنین مشخصاتی باشید تا کنارش نصب کنید.

خنک کننده پردازنده مرکزی

خیلی ساده بگوییم، اگر خنک کننده‌ی قدیمی شما در شرایط خوبی به سر می‌برد، حتما آن را به دستگاه جدید منتقل کنید. تنها دلیلی که نباید این کار را انجام دهید این است که دستگاه شما از پردازنده خیلی قوی بهره برده و شما هم می‌خواهید کارهای سنگین با آن انجام دهید و به خنک کننده مایع نیاز داشته باشید.

اگر دستگاه قبلی شما هم از خنک کننده مایع استفاده می‌کرد که بهتر است حتما آن را به دستگاه جدید منتقل کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *