این که بعد از مدتی استفاده از PC، پردازنده شما بیشتر از قبل گرم شود، چیز عجیبی نیست. این اتفاق بیشتر به خاطر خمیر سیلیکونی که روی پردازنده ریخته شده پیش می آید که شما باید بعد از مدتی آن را عوض می کردید . خمیر سیلیکون کم یا قدیمی، نه تنها باعث گرم شدن بیش از اندازه دستگاه شما می‌شود، بلکه عمر پردازنده را نیز کاهش می‌دهد.

ریختن دوباره خمیر سیلیکون بر روی پردازنده اصلا کار سختی نیست و اگر تا به حال این کار را انجام نداده‌اید، در آموزش امروز، راهنمایی کاملی در این رابطه برایتان تدارک دیده‌ایم.

چرا از خمیر سیلیکون بر روی پردازنده استفاده می‌کنیم؟

اکثر پردازنده‌ها چیزی به نام TJ Max یا حداکثر دمای اتصال دارند که 100 درجه سانتیگراد است و بعد از این که گرمای قطعه از این مقدار گذاشت، وارد حالت بقا شده و عموما در این مواقع دستگاه خاموش می‌شود تا صدمه‌ای به پردازنده وارد نشود. هر چه مقدار گرما در پردازنده بیشتر شود سرعت کلاک آن نیز پایین‌تر آمده و عملکردش نیز کاهش می‌یابد.

البته در بعضی از پردازنده‌های مدرن‌تر، این رقم 80درجه سانتیگراد است.

عملا شما نمی‌توانید پردازنده‌ای را بدون یک خنک کننده به کار بیندازید چون به سرعت به آن دمایی که نباید خواهد رسید. برای خنک شدن پردازنده، یک فن خنک کننده به وسیله‌ی قطعه‌ای مسی به بالای آن متصل شده و با استفاده از جریان هوا، پردازنده را خنک می‌کند. در خنک کننده آبی نیز تقریبا اوضاع به همین منوال بوده با این تفاوت که لوله‌هایی که مایع در آن‌ها جریان داشته، با گذر از روی پردازنده گرمای منتقل شده را به خود می‌گیرند و در نهایت در مسیر خود، خنک می‌کنند.

از نظر عمل اما قرار گیری قطعه مسی روی پردازنده هیچ گاه تمام و کمال و بی‌نقص نخواهد بود و همیشه نقاط کوچکی وجود دارند که تماس را به صورت کامل حاص نکرده و همان جاهای کوچک در نهایت باعث به وجود آمدن گرما می‌شود. برای این که دما از طریق قطعه مسی بهتر منتقل شود از خمیر سیلیکون استفاده شده و این خمیر را بر روی پردازنده قرار می‌دهند تا رسانای گرمای بهتری بین مس و پردازنده بوده و به خنک شدن بهینه‌تر آن و همچنین پوشاندن آن فاصله‌های کوچک نیز کمک کند.

چطور خمیر سیلیکون درست را برای قطعه خود انتخاب کنیم؟

بهترین خمیر سیلیکون آنی است که در خود حباب‌های هوا ایجاد نکرده و به درستی انتقال دما را انجام دهد. البته بهتر است خود را درگیر مسائل فنی نکرده و برای چنین بخش حساسی، از برندهای معتبر استفاده کنید. البته عموما پردازنده‌ها همراه با خمیر سیلیکون برای فروشنده ارسال می‌شوند و شما در همان ابتدا می‌توانید از همان‌ها استفاده کنید و برای بعدها که می‌خواهید مجددا خمیری تازه روی پردازنده قرار دهید، از یک برند خوب استفاده کنید.

ابزاری که برای قرار دادن خمیر سیلیکون روی پردازنده نیاز دارید

این کار خیلی ساده‌ست و به همین منظور ابزار خاصی نیز برایش نیاز نخواهید داشت. فقط باید با احتیاط با این قطعه برخورد کنید چون پردازنده‌ها بسیار حساس هستند. برای در آوردن فن و پردازنده نیز حتما به دفترچه راهنما رجوع کرده و بدون خواندنش، دست به قطعات داخلی دستگاه خود نزنید.

برای شروع شما به خود خمیر احتیاج دارید که عموما به صورت سورنگ ارسال می‌شود و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. برای باز کردن پیچ‌های فن نیاز به پیچ گوشتی مناسب دارید. بهتر است از دستکش‌های آنتی استاتیک استفاده کنید. کمی الکل 70 درصد و پارچه‌های بدون پرز (فیلتر قهوه و چای نیز مناسب است) نیز در ادامه احتیاج خواهید داشت.

قدم اول: دسترسی به خنک کننده پردازنده

دستگاه خود را کاملا خاموش کرده و از برق بکشید. دستکش‌های آنتی استاتیک را به دست کرده تا شوک برقی به دستگاه ندهید.

این کار بر روی PC ساده است و کافی‌ست شما در کیس را باز کنید تا ببینید که خنک کننده کجای کیس و روی پردازنده قرار دارد اما برای لپتاپ کمی پیچیده‌تر است و پیشنهاد می‌شود اگر به کار وارد نیستید، بیخیال دست زدن به لپتاپ شوید.

مخصوصا اگر مک بوک یا سرفیس دارید که باز کردن این لپتاپ‌ها خودش داستانی است.

قدم دوم: باز کردن خنک کننده پردازنده

تمامی خنک کننده‌ها به وسیله‌ی 4 پیچ به پردازنده متصل می‌شوند. با این حال حتما به دفترچه راهنمای خنک کننده رجوع کنید تا نحوه درست باز کردن آن را ببینید. خنک کننده‌های بادی ساده اما پیچیدگی خاص نداشته و بعد از باز کردن پیچ، از روی پردازنده جدا می‌شوند و شما در زیر آن، پردازنده و سیلیکون قدیمی که رویش کشیده شده را می‌بینید.

اگر از خنک کننده آبی استفاده می‌کنید، نیاز نیست که همه‌ی بخش‌های آن را باز کنی و تنها باید بخشی که به پردازنده متصل است را جدا نمایید.

قدم سوم: پاک کردن خمیر سیلیکون قدیمی

حتما قبل از این که خمیر جدید را بریزید، خمیر سیلیکون قدیمی را با پارچه‌ای که گفتیم و کمی الکل (بسیار کم) کاملا تمیز کنید. این کار را هم بر روی پردازنده و هم بر روی خنک کننده انجام دهید.

حتما از دستکش استفاده کنید چون دست زدن به این خمیر و همچنین قطعات برای بدن شما مناسب نیستند.

قدم چهارم: قرار دادن خمیر جدید

عکس زیر را ببینید، خطوط سفید روش درست ریختن خمیر سیلیکون بر روی پردازنده است. این روش بهترین بازدهی را خواهد داشت پس با استفاده از سرنگی که خمیر در آن قرار دارد ابتدا دو خط ضربدری ایجاد کرده و چهار نقطه مابین خطوط، خمیر بریزید.

قدم پنجم: خنک کننده را به جای خود برگردانید

در نهایت با اتصال خنک کننده، کار شما به پایان می‌رسد. توجه کنید که خنک کننده به درستی نصب شود تا پردازنده شما دچار مشکل نشود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *