اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد رفع خطاهای سایت به کمک GTmetrix را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با افزایش سرعت سایت، وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربران را هم جلب کنید.

چرا از CDN استفاده می‌کنیم؟ برای ما فایده‌ای دارد؟

برای دانستن این موضوع به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا سایت شما اختصاصی طراحی شده و یا از CMS های رایگان قدرت گرفته؟ به این علت این سوال را میپرسیم که برخی سایت‌های اختصاصی به دلیل نامطمئن بودن از امنیت وبسایت خود از CDN استفاده می‌کنند درحالی که سیستم های همانند وردپرس و … به دلیل داشتن تیم قوی به شکل پیش‌فرض امنیت خوبی دارند.
  • بودجه شما چقدر است؟ آیا این امکان را دارید تا هزینه های سنگین سی دی ان را پرداخت کنید؟
  • آیا دانش بهینه سازی تنظیمات سی دی ان را دارید؟ ایا می‌دانید باید چطور تنظیمات سی دی ان را به خوبی و متناسب با وبسایت خودتان صورت دهید؟
  • هاست شما از کجا تهیه شده است؟ از ایران و یا خارج از ایران؟ جواب شما هر کدام باشد سناریویی که برای سی دی ان باید پیاده سازی شود متفاوت خواهد بود.
  • شرکت‌های بزرگ دیگری هم مثل مایکروسافت، jsDelivr، cdnjs، jQuery و… هم وجود دارند که می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی این نوع CDN های عمومی استفاده کنید.
  • صفحات سایت وردپرسی خود را با افزونه Autoptimize بهینه‌سازی کنید

Google CDN: این شبکه CDN عمومی روی سرورهای گوگل قرار دارد که امکان استفاده از انواع فایل‌های JS، CSS، فونت‌ها و … را به شما خواهد داد که برای جزییات بیشتر و نحوه استفاده ازش می‌توانید به آدرس https://developers.google.com/speed/libraries مراجعه کنید.

Microsoft CDN: در صورتی که از زبان برنامه نویسی ASP.NET استفاده می‌کنید استفاده از CDN عمومی مایکروسافت برای استفاده از کتابخانه‌هایی که قرار داده بهترین گزینه است که با مراجعه به آدرس http://www.asp.net/ajax/cdn می‌توانید اطلاعات کاملی ازش به دست بیاورید.

jQuery CDN: تقریبا در اکثر سایت‌ها از کتابخانه جی‌کوئری استفاده می‌شود و برای آن که بتوانید در پهنای باند و همچنین سرعت سایت بهترین انتخاب را داشته باشید می‌توانید از این CDN استفاده کنید که با مراجعه به آدرس https://code.jquery.com می‌توانید اطلاعات کاملی ازش به دست بیاورید.

cdnjs CDN: این CDN هم روی سرورهای کلودفلر قرار دارد که امکان استفاده از کتابخانه‌های jQuery ،Modernizr و Bootstrap را به شما میده که با مراجعه به آدرس https://cdnjs.com میتوانید از آن استفاده کنید.

jsDelivr CDN: این کتابخانه هم امکان استفاده از فایل‌های JS را در بستر CDN به شما می‌دهد که مربوط به انواع سیستم‌های مدیریت محتوا و سایت‌های مختلف نظیر گیت هاب می‌شود و می‌توانید از آن برای بهبود سرعت سایت استفاده کنید. این شبکه CDN توسط کلودفلر، maxcdn و چند شرکت دیگر که در زمینه CDN فعالیت دارند، پشتیبانی می‌شود که برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه استفاده از آن می‌توانید به آدرس http://www.jsdelivr.com مراجعه کنید.

بهترین شبکه‌های CDN کدام هستند؟

چندین نوع شبکه CDN در سرتاسر جهان وجود دارد که برخی از آن‌ها به صورت رایگان و برخی هم پولی هستند و خدمات استفاده از شبکه توزیع محتوا به سایت‌ها را ارائه می‌دهند. هر کدام از این CDN ها در سرتاسر جهان و در کشورهای خاصی دارای سرورهای قدرتمند هستند که بتوانند امکان تحویل فایل‌های روی سرور را از نزدیکترین موقعیت به بازدیدکننده برای سایت شما فراهم کنند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • ClouadFlare: یکی از معروف‌ترین شبکه‌های CDN است که علاوه بر این امکانات امنیتی به شما ارائه می‌دهد. استفاده از این شبکه توزیع محتوا به صورت رایگان است که برای امکانات بیشتر می‌توانید از پلن پولی که ارائه می‌دهد، استفاده کنید. متاسفانه امکان استفاده برای دامنه‌های IR در این شبکه وجود ندارد. از امکانات دیگر که دارد، می‌توان به ارائه SSL رایگان، جلوگیری از حملات DDOS، امکان بلاک کردن آی‌پی کشورها و… اشاره کرد.
  • MaxCDN: یکی دیگر از سایت‌ها است که ابتدا این سایت هم پلن رایگان ارائه می‌کرد، اما پس از مدتی تغییر سیاست داده و فقط می‌توان از اکانت پولی آن استفاده کرد. در صورتی که نیاز به استفاده از امکانات مناسب برای CDN هستید، این گزینه از نظر اقتصادی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.
  • Arvancloud: این سایت هم یک سایت ایرانی است که امکان استفاده از شبکه CDN رو به شما خواهد داد. استفاده از این شبکه تولید محتوا در حالتی که سرور شما داخل ایران قرار دارد پیشنهاد نمی‌شود! چرا که با قرار گرفتن روی شبکه CDN در حالتی که سرور اصلی سایت داخل ایران قرار دارد، کاملا برعکس عمل کرده و به جای این که سرعت بهتری داشته باشید، سرعت کمتری خواهید داشت.
  • CDN WordPress: در صورتی که از وردپرس استفاده می‌کنید، این سیستم مدیریت محتوا در قالب افزونه Jetpack امکان استفاده از CDN اختصاصی خود را فراهم کرده که می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید. اما مسئله بدی که برای ما کاربران ایرانی دارد، این است که چون روی دامنه wordpress.com قرار گرفته برای ما ایرانی‌ها فیلتر شده است و امکان استفاده از آن برای بازدیدکننده ایرانی رو نخواهیم داشت. در واقع عملاً نمی‌توانیم از آن برای سایت‌های فارسی‌زبان که مخاطبان آن ایرانی هستند، استفاده کنیم!
  • اشتباهات رایج سئو را می‌شناسید؟ – بخش اول

چگونه خطای Use a Content Delivery Network را رفع کنیم؟

هنگامی که ما با خطای Use a Content Delivery Network در GTmetrix مواجه می‌شویم، در واقع از ما خواسته می‌شود که بیاییم و از شبکه توزیع محتوا در سایت استفاده کنیم. این کار می‌تواند برای کل سایت مورد استفاده قرار بگیرد و یا این که می‌تواند فقط برای بخشی از سایت استفاده شود که در این حالت شامل CDN های عمومی خواهد بود. انواع مختلفی از فرمت فایل‌های css، js، png، jpg و… در سایت شما قرار دارند که گفته شده این فایل‌ها رو روی CDN استفاده کنید. اگر پیشنهاد GTmetrix این باشد که یک سری فایل خاص را به شما برای استفاده در CDN معرفی کرده باشد، منظورش استفاده از کتابخانه‌های عمومی است که در بالا به معرفی برخی از این کتابخانه‌ها پرداختم. اما اگر کل سایت رو پیشنهاد شود، به این معنی است که باید از شبکه CDN شرکت‌هایی نظیر کلودفلر، maxcdn و… استفاده کنید که در این حالت کل سایت روی سرورهای CDN قرار خواهد گرفت.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث و خطاهای دیگر می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *